کد خبر: ۱۵۸۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۲
گزارش شیرازه از مسافران راهیان نور:

آشنایی نسل جوان امروز با ارزش‌ها و دستاوردهای دفاع مقدس

تداوم سفرهای راهیان نور مانع از فراموش‌شدن شهامت‌ها و ازجان‌گذشتگی‌های شهدا و آشنایی نسل جوان با ارزش‌ها و دستاوردهای دفاع مقدس می‌گردد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، بعد از پایان دفاع مقدس گروه‌های مردمی خودجوش شکل گرفت که در ایامی خاص نظیر عید نوروز کارون‌هایی را برای بازدید از مناطق جنگی سامان می‌دادند و محل‌هایی نظیر یادمان‌های فعلی شلمچه، اروندکنار و فتح‌المبین و... مورد بازدید این کاروان‌ها قرار می‌گرفت.

در واقع سابقه راهیان نور به همان سال‌های ابتدایی جنگ باز می‌گردد، پس از آزادسازی اولین سرزمین‌های اشغالی در شمال خوزستان عده‌ای به بازدید از جبهه‌های جنگ شتافتند. بیشتر این مسافران، خانواده‌های شهدا به شمار می‌رفتند. آنها دوست داشتند با حضور در این مناطق، یاد و خاطره شهیدشان را گرامی دارند.

 اکنون با گذر میدانی می‌خواهیم مروری بر حس و حال زائران مشرف شده به کربلای ایران کنیم.
 

 علیرضا حسنوند جوان ۱۸ساله شیرازی که به گفته خودش اولین سال حضورش در راهیان نور است، می‌گفت: حس و حال این‌جا وصف‌نشدنی هست او می‌گوید اومدن به راهیان مثل کربلا رفتن است تا وقتی نیامدی، نمی‌دانی چه حسی دارد؛ اما وقتی آمدی دیگر گرفتار شدی و دلت مال خودت نیست.


مادر امیرعلی 2ساله می‌گفت: سفر به جنوب آنهم با شرایط آب‌وهوایی که مشخص نیست چطوره و با امیرعلی کوچولوی شیطون سخته اما سختی‌اش هم می‌ارزه او در پاسخ به این سوال که تا حالا شده در این مسیر با وجود امیرعلی خسته شوید و از آمدن پشیمان بشوی گفت: در شرایط عادی یا حتی مسافرت‌های دیگر امیرعلی شیطون آن‌قدر اذیت می‌کند که از رفتن به جایی پشیمان می‌شوم؛ اما در این مسیر هیچ‌وقت نه خسته شدم نه پشیمان و این راه را ادامه می‌دهم تا پسر کوچکم سرباز امام‌زمان (عج) باشد و این مسیر را ادامه بدهد.


زهرا کریمی دانش‌آموز ۱۶ساله که برای بار دوم مشرف شده بود می‌گفت: آمدم و دیدم و گریه کردم آرام گرفت قلبی که برای آرامشش به این‌جا آمده بودم.


حسین محمدی جوان ۱۹ ساله از استان فارس می‌گفت: اگر بخواهم واقعیت رو بگویم به‌جز آرامش، با وجود گرمی هوا حس تشنگی و طولانی‌بودن مسیر، این‌ها باعث شد الان یک درصد موقعیت شهدا و سختی‌هایی که کشیدن را بیشتر درک کنم و بیشتر از قبل در راهشان بمانم.


مریم ۱۸ ساله عقیده داشت که هر لحظه بیشتر دارم سرگرم می‌شوم و حس می‌کنم خودم را گم کردم و متوجه می‌شوم من از شهدا نیستم انگار من در بلاتکلیفی از سیاهی گیر کردم و دنیا دارد من را بیشتر به اون سمت هدایت می‌کند این چند روزی که این‌جا بودم انگار در این دنیا نبودم و اصلاً خبری از دنیای تباهی در این مسیر نیست و خوشحالم که این مسیر را انتخاب کردم.

و در آخر به سراغ بانوی جوانی رفتیم که عدد مشرف‌شدنش به سرزمین نور دورقمی شده بود و خود را معرفی نمی‌کرد.

او در پاسخ به این سوال که چرا این همه‌سال به این‌جا امدی و حس حالتون وقتی یک سال نیایید چیست، بیان کرد: وقتی که وجودت را برمی‌داری و میاری مهمان شهدا میشی بهترین میزبان برای حال روحی و جسم خسته از یک سال ناملایمات دنیا خود شهدا هستند، بهترین مکانی که هم جسمت و هم روحت به آرامش کامل می‌رسد همین‌جاست، این را زمانی می‌شود درک کرد که یک سال توفیق مهمان‌شدن شهدا رو از دست بدی، این‌جا مکانی است که هیچ جای دنیا با تمام امکانات نمی‌تواند آن آرامش و حال خوب را دهد، با افتخار ۱۴ سال از بهترین لحظه‌های سالم را کنار شهدا گذراندم سخت است و برایم عذاب‌آور است که بخواهم یک سال کنارشان نباشم پس فقط می‌توانم این دعا را کنم که آی شهدا شما را به مادرتون قسم که هیچ‌کس را با جاماندن از راهیان امتحان نکنید؛ چون این دوری باعث می‌شود دق کند بی شک و بدون تردید.

سعید یوسفی، مسئول ناحیه بسیج دانشجویی فارس در حاشیه اعزام دانشجویان فارس به اردوهای راهیان نور در گفتگو با خبرنگار شیرازه با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت اردوهای راهیان نور و لزوم پاسداشت آن به‌مثابه یک فناوری برای استفاده از ثروت عظیم هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: با عنایت به مصوبه قرارگاه مرکزی شهید علم‌الهدی مبنی بر فراهم‌کردن تمهیدات برای اعزام دانشجویان سراسر کشور به اردوهای راهیان نور جنوب در سال ۱۴۰۱، بسیج دانشجویی استان فارس نیز در بازه زمانی ۱۳ الی ۲۶ اسفندماه اقدام به اعزام دانشجویان دانشگاه‌های استان فارس به مناطق عملیاتی جنگی جنوب کشور می‌کند.

وی افزود: در سال جاری پیش‌بینی می‌شود که بیش از شش هزار دانشجو از استان فارس در قالب کاروان راهیان نور به مناطق عملیاتی جنگی جنوب کشور اعزام شوند که در نوع خود کم‌نظیر است.

مسئول ناحیه بسیج دانشجویی فارس ضمن تقدیر و تشکر از اعضای ستاد راهیان نور دانشگاهی این استان گفت: برنامه‌های متنوع فرهنگی و محتوایی برای اردوهای راهیان نور طراحی شده است.

یوسفی با تأکید بر آشناکردن نسل جوان با فلسفه جهاد و شهادت و زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا و دفاع مقدس گفت: دانشجویان اعزامی از استان فارس در قالب کاروان‌های راهیان نور از یادمان‌های هشت سال دفاع مقدس شامل هویزه، سوسنگرد، علقمه، کانال کمیل، اروندکنار، شلمچه، خرمشهر، آبادان، فتح‌المبین، فکه، طلاییه، دهلاویه و.... بازدید خواهند کرد.

به گزارش شیرازه، ارائه یک الگوی عزت، عظمت و اقتدار ملی در برابر استکبار جهانی در جهت هویت‌بخشی و اعتمادبه‌نفس اهداف اردوهای راهیان نور است که تأثیرات فرهنگی راهیان نور بر نسل جوان کشور و آَشنایی ایشان با ارزش‌های والای انقلاب اسلامی باعث شد تا اردوهای راهیان نور از سال 1390 در قالب محتوای آموزشی وارد مدارس کشور شود و به‌عنوان دوره عملی درس آمادگی دفاعی دبیرستان قرار گیرد.

دوران هشت‌ساله دفاع مقدس، تاریخی عبرت‌آموز و ماندگار از ایثار و رشادت‌های مردم ایران رقم زد که برای همیشه جاودانه خواهد ماند. بهره‌برداری از این حادثه تاریخی و عبرت‌آموز نیازمند به‌کارگیری فناوری درست و مناسب و برنامه‌ریزی صحیح است که اردوهای راهیان می‌تواند از بهترین روش‌ها محسوب شود.


انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان