کد خبر: ۱۵۸۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۶ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
در جلسه شورای فرهنگ عمومی فارس مطرح شد:

از ضرورت اجرای نقشه مهندسی فرهنگی تا مردمی‌سازی مسئله حجاب در فارس

در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس در مردمی‌سازی مسئله حجاب و اجرای نقشه مهندسی فرهنگی در راستای سبک زندگی اسلامی تاکید شد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، اولین جلسه شورای فرهنگی عمومی استان فارس در سال جاری امروز 19 فروردین ماه در حالی برگزار شد که مهم‌ترین و اصلی‌‌ترین دستور کار آن گفتگو و بررسی پیرامون موضوع عفاف و حجاب در استان فارس و شهر شیراز بود. موضوعی که سال گذشته همراه با اغتشاشات و اعتراضات و با یک بهانه طراحی شده از سوی دشمن، آغاز و با ورود برخی سلبریتی‌ها و ورزشکاران فرصت‌طلب ادامه پیدا کرد و کار را به جایی رساندند که با برنامه‌ریزی‌های قبلی موجب شدند عده‌ای از دختران و بانوان در زمین آنان بازی کنند.

 ماجرا تا حدی پیش رفت که حتی تعدادی از زنان که حجاب حداقلی نیز داشتند به این جمع پیوستند و حالا متاسفانه مسیر بی حجابی در کشور و کلانشهر شیراز عرصه را بر بانوان محجبه و حتی معمولی جامعه تنگ  کرده‌ است و شاید همین موضوع باعث شده که اعضای شورای فرهنگ عمومی و شورای تامین استان کمی به خود بیایند و ماجرا را جدی‌تر دنبال کنند.

 در همین راستا و در جلسه امروز این شورا که یکصد و سی و پنجمین جلسه مستمر آن بود برخی نهادها و دستگاه‌های متولی به ارائه بخشی از عملکرد خود در مقابله با بی‌حجابی پرداختند و با بیان آمار و ارقامی از اقدامات دستگاه مربوطه سعی در نشان دادن تلاش برای جمع کردن این ماجرا برآمدند.

هر چند دقایقی از جلسه مذکور بدون حضور خبرنگاران و پشت درهای بسته برگزار شد، اما هم استاندار فارس و هم نماینده ولی فقیه در استان بر مردمی شدن این اقدامات تاکید کردند و از مسئولین امر خواستند تا موضوع عفاف و حجاب را از طریق مردم سالاری دنبال کنند و به خود مردم و آنان که دغدغه مقابله با بی‌حجابی را دارند بخواهند تا از راهکارهایی همچون تذکر لسانی و کارهای فرهنگی یا این قانون‌شکنی برخورد کنند.

اگر در سبک زندگی اسلامی موفق بودیم، اکنون در مسئله حجاب و عفاف گیر نمی‌افتادیم

آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در این جلسه با بیان اینکه باید آموزش نسبت به تفاصیل احکام و خواسته‌های خداوند از مومنین را مد نظر قرار دهیم، گفت: در طول سالیان پس از انقلاب ایمان اجمالی به اسلام، انقلاب و حرکت‌های انقلابی کافی بود اما اکنون و در گام دوم ایمان تحصیلی مورد نیاز است و باید بیشتر به آن توجه شود

وی در ادامه به سامانه مردم رسی در فارس اشاره و عنوان کرد: نباید کارکرد فعلی این سامانه را برای حل مشکل یک استان 5 میلیونی کافی بدانیم، بلکه نیاز است ارتقاء آن را جدی بگیریم.

آیت‌الله دژکام با تاکید بر اینکه استان الگو شدن در کشور، نیازمند ارتقاء در ابعاد مختلف است، افزود: ارتقای این سامانه نیازمند حمایت از دست اندارکاران است، چرا که به آن‌ها اعتماد داریم و تا آخر پای آن‌ها باید بایستیم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس، اظهار کرد: باور به تاثیرگذار بودن امر به معروف و نهی از منکر زبانی را با چند فیلم کوتاه ثابت کرده‌ایم؛ جوانان پای کار آمده‌اند و توانمندی خود را به مسئله‌ای نشان دادند که شاید قدیمی تر‌ها در آن مانده بودند.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: در این سامانه نقش مردم تذکر لسانی، همراهی و مطالبه است و جایی که از آن رد شود، کار مدیران خواهد بود.

آیت‌الله دژکام بر این باور است که بین اقداماتی که در حد آزمایشی است و اقدامی که قرار است الگو شود، فاصله وجود دارد، عنوان کرد: اگر در شیراز به صورت ویژه موفق شویم، می‌توان گفت که در فارس هم موفق شده‌ایم.

وی، با اشاره به ضرورت اجرای نقشه مهندسی فرهنگی استان، افزود: اگر در سبک زندگی اسلامی موفق بودیم  اکنون این همه در رابطه با مسئله حجاب و عفاف گیر نمی‌افتادیم، همچنین کارگاه آموزشی و بازآموزی در خصوص نقشه مهندسی ویژه مدیران برگزار شود.

پخش صلوات خاصه حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) بر فراز آسمان  استان فارس

محمد هادی ایمانیه استاندار فارس در این جلسه با اشاره به اقدمات خوب استان فارس در عرصه فرهنگی در سال 1401، عنوان کرد: استان فارس در برخی زمینه‌های فرهنگی در کشور الگو قرار گرفته و رتبه اول را کسب کرده است.

وی در ادامه به راه‌اندازی سامانه مردم‌رسی اشاره کرد و گفت: اقدامات مردمی نتیجه بخش خواهد بود و این سامانه نشان می‌دهد کارها نباید از سر تکالیف اداری باشد.

ایمانیه به اقدامات ایجابی و سلبی هم اشاره‌ای کرد و افزود: این دو باید همزمان باشد، چون ترکیب این دو موثر خواهد بود.

استاندار فارس از اجرای یک کار فرهنگی خبر داد و اظهار کرد: قرار است هواپیماهایی که وارد آسمان شیراز می‌شوند صلوات خاصه حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) را پخش کنند و این کار پس از تعطیلات شروع شده است. هماهنگی‌های لازم انجام شده تا شرکت‌های هواپیمایی این صوت را پخش کنند.
نماینده عالی دولت در فارس در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام شده به منظور برگزاری کنگره جهانی محمدرسول الله(ص) اشاره کرد و افزود: نخستین اعتبار مورد نیاز برای برگزاری این رویداد پرداخت شده است و امیدواریم امسال با حساب و کتاب جدی‌تری تامین اعتبار شود.

به گزارش شیرازه، در این جلسه که با حضور مدیران دستگاه‌های مختلف برگزار شد، برخی از مدیران و نمایندگان مجلس به بیان نظرات خود پرداختند و مدعی شدند که رسیدگی به امر واجب عفاف و حجاب را در اولویت قرار داده‌اند، اما این سوال مطرح است که آیا واقعا چنین موضوع مهمی در اولویت برنامه‌های مدیران استان قرار دارد که هر روز بیش از روز گذشته شاهد صحنه‌های غیرقابل قبول و رواج بی حجابی هستیم؟
 
آیا وضعیت عفاف و  حجاب در شان سومین حرم اهل بیت است؟

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان