کد خبر: ۱۵۸۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
به مناسبت سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛

فلسفه وجودی و ماهیت چند بُعدی سپاه

سپاه به استناد کارنامه درخشانش از زمان تأسیس تاکنون، نگهبانی موفق و سربلند برای انقلاب اسلامی، فدایی مردم ایران، پشتیبان مستضعفان جهان و دشمن مستکبران عالم بوده و خواهد بود.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، از همان ساعات اولیه پیروزی انقلاب اسلامی در روز ۲۲ بهمن سال ۱۳۵۷، حفاظت از انقلاب اسلامی در برابر تهدیدات و خطر‌های داخلی و خارجی به یکی از دغدغه‌های اصلی نیرو‌های انقلابی تبدیل شد و نیرو‌هایی برای پیشبرد انقلاب و حراست از دستاورد عظیم ملت ایران تشکیل گردید، اما همچنان ضرورت وجود یک نهاد منسجم و هم‌افزایی بیشتر در این مسیر احساس می‌شد.

 از این رو جمعی از نیرو‌های انقلاب در اواخر فروردین سال ۱۳۵۸ در قم، با حضرت امام (ره) دیدار و رهبر کبیر انقلاب اسلامی در این جمع از ایده تشکیل سپاه زیر نظر شورای انقلاب حمایت و دستور تشکیل یک سازمان منسجم و مکتبی را صادر کردند.

به امر حضرت امام خمینی (ره)، شورای انقلاب با صدور اطلاعیه‌ای در روز دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸، تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اعلام کرد. 

سپاه به استناد کارنامه درخشانش از زمان تأسیس تاکنون، نگهبانی موفق و سربلند برای انقلاب اسلامی، امین و وفادار به امامین انقلاب، فدایی مردم ایران، پشتیبان مستضعفان جهان و دشمن مستکبران عالم بوده و خواهد بود.

پس از تشکیل سپاه همواره این سوال مطرح بود که با وجود نیرو‌های مسلح، همانند ارتش، شهربانی، ژاندارمری و کمیته‌های شهری، چه ضرورتی برای تأسیس سپاه بود.

در این خصوص بابد گفت: سپاه یک ارتش دوم با همان فلسفه وجودی نیرو‌های نظامی و وظایف آن نیست. در حالی که وظیفه تمام ارتش‌ها در دنیا، ازجمله ارتش جمهوری اسلامی، حفظ استقلال و تمامیت ارضی و مقابله با تهاجمات نظامی بیگانه است، اما سپاه با فلسفه وجودی دیگری تأسیس شد.

برخورداری سپاه از بُعد نظامی و ماهیت نظامی‌گری، نباید فلسفه وجودی آن را تحت‌الشعاع قرار دهد. 

تأمل در اطلاعیه شورای انقلاب اسلامی و همچنین اصل ۱۵۰ قانون اساسی، نشان می‌دهد سپاه فلسفه‌ای متفاوت از سایر نیرو‌های مسلح کشور دارد؛ گرچه در بسیاری از امور با آنان همکاری دارد و حسب شرایط به آنان کمک می‌کند.

 در اطلاعیه تأسیس شورای انقلاب در دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸، از عبارت «پیشبرد امر عظیم انقلاب اسلامی» برای بیان فلسفه، مأموریت و وظایف سپاه استفاده شده است.

در اصل ۱۵۰ قانون اساسی نیز جایگاه سپاه در ساختار حقوقی نظام اسلامی به وضوح مشخص شده است.

 در این اصل آمده است: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستین روز‌های پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شد، برای ادامه نقش خود در نگهبانی از انقلاب و دستاورد‌های آن پابرجا می‌ماند. حدود وظایف و قلمرو مسئولیت سپاه در رابطه با وظایف و قلمرو مسئولیت نیرو‌های مسلح دیگر، با تأکید بر همکاری و هماهنگی برادرانه میان آن‌ها به وسیله قانون تعیین می‌شود.»

بنابراین می‌توان گفت، سپاه تنها نهاد تأسیس شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که وظیفه اصلی آن حفاظت از انقلاب، نگهبانی از انقلاب و پیشبرد انقلاب اسلامی است. 

ذکر این نکته ضروری است که این سخن وظایف دیگران برای پاسداری و حفاظت از انقلاب را نفی نمی‌کند؛ بلکه تأکید دارد «فلسفه وجودی سپاه»، پاسداری از انقلاب اسلامی است؛ بر همین اساس گفته می‌شود سپاه دارای ماهیت چند بعدی برای عمل در تمام صحنه‌ها و عرصه‌هاست.

ماهیت چندبعدی به چه معناست؟

به این معنا که سپاه یک سازمان با ساختار ثابت نیست. بلکه یک نهاد انقلابی است و بُعد نهادی آن بر بُعد سازمانی‌اش غلبه دارد. 

ساختار سپاه در مقاطع مختلف تحت تأثیر همین جنبه یا بُعد نهادی تغییر می‌کند. وقتی می‌گوییم سپاه نگهبان، پاسدار، مراقب و محافظ انقلاب اسلامی است، پس این سپاه باید بتواند در هر شرایطی از انقلاب اسلامی محافظت کند و آن را به پیش ببرد.
 
در واقع سپاه باید به نیاز انقلاب اسلامی در هر شرایطی، برای بقا و حرکت به سمت آرمان و اهدافش پاسخ دهد و هر نوع خطر و تهدید متوجه انقلاب اسلامی را خنثی و مرتفع سازد.

 با چنین نگاهی به فلسفه وجودی سپاه، در رسالت مصوب و ابلاغی از سوی فرماندهی معظم کل قوا، حضرت آیت‌اللت خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به مقابله با انواع تهدیدات (سخت، نیمه‌سخت و نرم) و عمق‌بخشی داخلی و خارجی تصریح و تأکید شده است.

 بنابراین عمل و اقدام سپاه در حوزه‌های نظامی، امنیتی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و دیگر حوزه‌ها، به همین رسالت سپاه برمی‌گردد.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان