کد خبر: ۱۵۹۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
شهر راز از قاب دوربین «شیرازه»؛

شیرازو می‌گن نازهِ واسی آُفتو جِنگِش+ فیلم

گروه چندرسانه‌ای شیرازه بر آن شد به مناسبت هفته شیراز و با چرخی کوتاه در شیراز شهر گل و بلبل و سومین حرم اهل بیت(ع) گوشه اندکی از زیبایی و طراوت و بهشت زمینی را در پیش چشمان هموطنان ایرانی در سراسر کشور به نمایش گذارد.
به گزارش خبرنگار گروه پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، می‌گویند اردیبهشت ماه بهشت استان فارس است و بهترین وقت سفر به شیراز، چون دیگر هم از شلوغی و ترافیک نوروزی خبری نیست و هم شکوفه‌های رنگارنگ گل‌های محمدی و رز بهاری و بوی بهارنارنج هر ببنندئهو رهگذری را سرمست می‌کند و به وجد می‌اورد.

اردیبهشت شهر شیراز جشنواره گل‌هاست و زیبایی شهر دو چندان می‌شود و باید هوای شهر را با بوی گل‌های رنگارنگ  تنفس کرد، از دروازه قرآن باید گذشت و سر حوصله و فرصت به زیارت شاهچراغ رفت و بعد راهی زیارتگه رندان جهان، حافظیه و سعدیه، آرامگاه خداوندگار شعر رفت و شیدا شد.

پس از سبک شدن روح و روان و زیارت، چه بهتر است که به تاریخ هم سری زد و به روزهایی سفر کرد که وکیل‌الرعایا در ارگ کریم خانی‌اش نشسته بود.

عبور از بازارهای تاریخی شیراز و کوچه پس کوچه های باریکش که هر کدام دنیایی خاطره را در حجره‌هایش نهان کرده خود حدیث مفصلی است که دیدن و شنیدن دارد.

 از مسجدها و خانه‌های قدیمی و باغ‌های دلگشای شیراز نمی‌شود و نباید ساده گذشت.

 اهل دل که باشی و سرمست سفر و گشت و گذار، قطعا سر فرصت به همه آنها سری خواهی زد و همه این زیبایی‌ها و جاذبه‌های شهر راز، در اردیبهشت ماه صد چندان می‌شود و شاید به همین خاطر است که این ماه را بهشت شیراژ می‌دانند و میانه اردیبهشت را به نام شیراز نام‌گذاری کردند تا برای ابد در یادها باقی بماند.

روز شیراز در تقویم ملی کشور ایران از ۱۵ اردیبهشت آغاز شده و تا یک هفته ادامه دارد که در شهر شیراز به هفته شیراز معروف است.

در سال ۱۳۸۱ برای اولین بار به پیشنهاد شورای شهر شیراز اختصاص یافتن روزی به نام این شهر در قالب یک لایحه به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد و با موافقت مجلس، پانزدهم اردیبهشت به نام روز شیراز یاد شد و در تقویم ملی ایران نیز به ثبت رسید.

 در این میان وظیفه متولیان گردشگری و مدیریت شهری شیراز است تا با طراحی برنامه‌های مدون و دقیق از هفته‌ای که به نام شیراز رقم حورده بهترین بهره را ببرند.

به منظور اطلاع از اقدامات حوزه گردشگری فارس در هفته شیراز با روح‌الله روانشاد مسئول هماهنگی امور گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان به گفتگو نشسته‌ایم و در ادامه قبل از آغاز این گپ و گفت، کلیپی را تقدیم مخاطبین شیرازه می‌کنیم که  گروه چندرسانه‌ای این پایگاه تحلیلی خبری به مناسبت هفته شیراز تهیه کرده و با گشت و گذاری کوتاه در شهر گل و بلبل و سومین حرم اهل بیت(ع) گوشه اندکی از این زیبایی و طراوت و بهشت زمینی را در پیش چشمان هموطنان ایرانی در سراسر کشور به نمایش گذاشته است.

تعداد بازدید : 0
کد ویدیو

روانشاد در گفتگو با خبرنگار این رسانه بیان کرد: در ماه اردیبهشت ماه و حتی در طول سال تقویمی با رویدادهای فرهنگی گردشگری، مذهبی که در اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی کشور پیش‌بینی شده بود که در استان فارس فعال شد.

وی افزود:این تقویم شامل تمامی رویدادهای تمام دستگاه‌ها همچون بزرگداشت مشاهیر و ائمه و فلاسفه و شعرا ....در قالب یک تقویم ثبت شده است  همچنین در این تقویم ۵ فروردین روز داراب ثبت شده و ۸ اردیبهشت را روز میمند ثبت کردیم.

روانشاد در ادامه تصریح کرد: تمام این رویدادهایی که در تقویم ثبت شده با همکاری تمام دستگاه‌ها همچون شهرداری، امام جمعه و فرهنگ و ارشاد....صورت گرفته که به طور کلی تمام دستگاه‌ها در ان دخیل هستند و ما دبیرخانه داریم..

مسئول هماهنگی امور گردشگری اداره کل میراث فرهنگی فارس با بیان اینکه رویداد گردشگری ادبی را برگزار کردیم گفت :در این رویداد میز ملی ادبی  را به استان فارس دادند و توانستیم  میزهای تخصصی خوراک تاریخی و عشایری  را برگزار کنیم که ویژه و مختص استان فارس بود که در خانه نصیر الملک  برگزار شد.

وی در ادامه اضافه کرد: تورهای آشناسازی فرهنگیان با جاذبه‌های فرهنگی که این تورها با هماهنگی  بخش خصوصی برای فرهنگیان و خانواده‌هایشان قرار داده شد همچنین تور ویژه معلولین، سالمندان، تور ویژه کودکان و نوجوانان را نیز برگزار کردیم.

روانشاد در پایان با بیان اینکه گردشگری مذهبی بسیار حائز اهمیت بوده و در حال پیگیری هستیم گفت: با توجه به اینکه حرم مطهر شاهچراغ(ع) و دیگر حرم‌ها در این شهر واقع شده و همچنین مساجدی همچون مسجد نصیرالملک که مسجدی تاریخی با جاذبه‌های گردشگری است هنوز جا دارد که برنامه‌های متنوع و منسجم‌تری در این راستا تهیه و تدارم دیده شود.

انتهای پیام/224224




نظرات بینندگان