کد خبر: ۱۵۹۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۶ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
یادداشت؛

فرهنگ پهلوانی و ورزش‌های زورخانه‌ای؛میراث ملی ایرانیان

هر ایرانی برای پاسداشت فرهنگ پهلوانی که مبتنی بر تمدن غنی ایرانی‌ست و برای گسترش ورزش زور خانه‌ای که گاهی فراتر از دیگر ورزش‌ها أهمیت دارد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، پهلوان راباید نمونه کامل دلیری،مردانگی، سلحشوری و شهامت اخلاقی در آیین و سنت ایرانیان دانست.در شعر و ادب پارسی و فرهنگ و هنر ایرانی شاهد نمونه‌ها و اسوه‌های فرهنگ پهلوانی بوده‌ایم.

پهلوان در نگاه ما ایرانیان، فردی تنومند اما با اخلاق نیکو و رفتارهای حسنه است.قدمت فرهنگ پهلوانی را می‌توان در منابع نوشتاری و اثار تاریخی ایران باستان جستجو کرد.امام اول شیعیان جهان حضرت علی(ع)که اسوه جوانمردی و شجاعت بوده و هست،در اقدامی که رضایت خالق در او بود،نماد شرک و بت پرستی یعنی عمر بن عبدود را به خاک مذلت نشاند.کشتن نفس اماره و تلاش برای رضای خدا در راه دین،سبب شد مولای متقیان امام علی (ع) اسطوره بزرگی و جوانمردی دنیا شود.

ثبت جهانی فرهنگ پهلوانی و آئین ورزش زورخانه‌ای در سازمان یونسکو به‌ عنوان میراث فرهنگی، افتخاری ماندگار محسوب می‌شود و هدیه فرهنگی ایرانیان به فرهنگ جهانیان است.

فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در تاریخ و تمدن ایران باستان و آموزه‌های دینی ما ایرانیان ریشه دارد،بنابراین ترویج فرهنگ پهلوانی در عرصه ورزش و حتی فراتر ازان اشاعه در فرهنگ عمومی جامعه و تسری دادن ان درکارهای روزمره بویژه در توسعه ورزش زورخانه‌ای که با طنین ملکوتی صلوات و ذکر آلُ الله ومولا علی(ع) همراه است وظیفه ملی و اخلاقی ما به شمار می‌آید.

هر ایرانی برای پاسداشت فرهنگ پهلوانی که مبتنی بر تمدن غنی ایرانی‌ست و برای گسترش ورزش زور خانه‌ای که گاهی فراتر از دیگر ورزش‌ها أهمیت دارد باید بکوشد نهادهای متولی بویژه فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای و وزارت ورزش و جوانان باید با برنامه‌ریزی مبتنی بر شان و منزلت فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نسبت به تقویت روحیه پهلوانی،مرام جوانمردی و اخلاق اسلامی در تمامی ورزش‌ها بکوشند.

ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی، ریشه در تفکر بزرگ مذهب پربارشیعه و دین مبین اسلام دارد و گود زورخانه و ورزش باستانی نماد فروتنی و تواضع ورزشکاران است که پهلوان در کنار پرورش جسم و تن،روحش را نیز از ناملایمت‌ها و صفات رذیله می‌زداید.

واژه پهلوان در ایران زمین واژه پرمفهومی است و سال‌هاست که این صفت با نام مردان بزرگی از جمله پوریای ولی و غلامرضا تختی از ورزشکاران بزرگ کشورمان همراهی می‌کند واژه‌ای که ریشه در خدا ترسی و با خدا بودن دارد. 

پهلوان بودن یعنی این‌که از من بودن بگذری و بر ما بودن تکیه کنی، نمادی که هرکسی می‌تواند صفات پاک و نیک انسانی را در وجودش پیدا کرده و در راه خدا به کار گیرد.ورزش زورخانه‌ای یا ورزش باستانی و یا ورزش پهلوانی نام مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بی‌اسباب و آداب و رسوم مربوط به آنهاست که قدمت و پیشینه ای طولانی دارد و در بستر جهان بینی دینی،اسطوره های حماسی و سنت‌های اجتماعی ایران باستان شکل گرفته است.

پس از ورود دین مبین اسلام آداب اسلامی با ورزش عجین شد و با تاثیرپذیری از سرشت جوانمردی امام علی(ع) و با توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی ورزش پهلوانی به مسیر خویش ادامه داد و اکنون بعنوان میراث اصیل ایرانی در جهان مطرح است.

 شاهنامه حکیم طوس و آیین پهلوانی:

در آیین پهلوانی از گذشته تاکنون تنها تنومندی جسم اهمیت نداشته بلکه اخلاق نیکو بوده که یک پهلوان را حقیقتا «پهلوان»می‌کرده است.

درشاهنامه فردوسی،قصه پهلوانان بسیاری همچون زال و رستم را شنیده‌‌ایم.پهلوانانی که از نظر اخلاق و جوانمردی سرآمد بوده و با پشت سر گذاشتن تمرین‌های سخت، برای پیروزی جبهه خیر علیه شر،وارد میدان نبرد می‌شدند.

چنین پهلوانانی همیشه مورد توجه مردم بوده‌ و هستند.امثال غلامرضا تختی که در میان مردم محبوبیت فراوانی داشت و به عنوان نماد پهلوانی در کشور شناخته می‌شدند الگو و اسوه جوانان ورزشکار ما بوده و هستند.

 از نام پهلوانان ایرانی در تاریخ همواره به نیکی یادمی‌شود،چرا که آنها حامیان سرزمین و مردمان ایران بوده اند و از هیچ تلاشی برای پیروزی مردم دست نمی‌کشیدند.

شاهنامه فردوسی دایره المعارف فرهنگ پهلوانی:

شاید بتوان از شاهنامه به‌عنوان دایره‌ المعارف فرهنگ پهلوانی یاد کرد پهلوانان آزاد مرد و یکتای بسیاری درمیان صفحات شاهنامه جای خوش کرده‌اند که دارای اخلاق پهلوانی و معرفت بودند.

از میان پهلوانان بی‌شمار شاهنامه می‌توان نام رستم را بزرگ جهان پهلوان ایران باستان معرفی کرد.جهان پهلوان،پهلوان پهلوانان است که نسبت به سایر پهلوانان برتری ویژه‌ای دارد.

سخن پایانی:

ورزش پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای بعنوان میراث معنوی ایرانیان شناخته و با قدمت باستانی آن در تفکرات و عقاید تک تک مردم ایران جا خوش کرده است.

 با ظهور اسلام و رشد باورهای دینی، فرهنگ پهلوانی از میان داستان‌های باستانی شاهنامه بیرون آورده شد و در زورخانه‌ها به حیات خود ادامه داد.

باید در زمینه تقویت و ترویج و حمایت از ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای بیشتر تلاش کرد و مسئولان امور بویژه وزارت ورزش و جوانان باید درزمینه تقدیر و تجلیل از پیشکسوتان ورزش‌های باستانی سده اخیر حمایت‌های مالی و معنوی و تدارکاتی داشته باشد.

معرفی مفاخر صد سال اخیر پهلوانان زورخانه‌ای در کلان‌شهرها کار ادارات کل تربیت بدنی استان‌ها می‌باشد.در شهری مثل شیراز یلان و پهلوانان ورزشی و بامرام با اخلاق و زورمند که دستگیر ایتام و نیازمندان بوده اند کم‌نیستند.مرحوم خلبل عقاب که چندی پیش فوت نمود از بزرگان ورزش باستانی و زورخانه‌ای بوده و عمری را بامرام و ابده مولایط علی علیه السلام بزرگ پهلوان بشریت زندگی کرد و همواره در صراط مستقیم قرار داشت.

 استاد حاج حسین آقای غرقی ورزشکاری ولایتمدار و متدین که سال‌ها در کسوت ریاست هیات ورزش‌های پهلوانی و زور خانه‌ای در کنار حاج بهرام آقای غرقی مداح خوش صدا و ورزشکار و باستانی کار بااخلاق شهر و دیارمان شیراز در احیای این ورزش و ترویج فرهنگ پهلوانی و تربیت نسلی از شایستگان و بزرگان این ورزش تلاش نموده و می‌نمایند را باید بدانیم و امثال این‌ها رابشناسیم و قدر یک به یک انان را بدانیم چرا که ایندافراد بی ادعا گنج‌ها و ذخایر معرفت وخدمت به مردم این شهرو استان و کشورند.

امید آن‌که باورزش زورخانه‌ای و پهلوانی که ریشه در تفکر بزرگ شیعه و اسلام دارد و گود زورخانه و ورزش باستانی که نماد فروتنی و تواضع ورزشکاران است بتوان در کنار پرورش جسم و تن،روحش فعالان این ورزش را از ناملایمت و صفات رذیله زدود.


نویسنده: سید محی الدین حسینی،فعال رسانه

انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان