کد خبر: ۱۵۹۴۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛

میراث‌فرهنگی فارس؛ گنجینه‌ای که با فقدان مدیریت روبروست

اداره کل میراث‌فرهنگی در هر استان می‌بایست بیشترین تعامل و ارتباط را با رسانه‌ها جهت معرفی جاذبه‌های گردشگری و ارائه خدمات به مخاطبان خود داشته باشد، تا معرف اصالت و قدمت دیار خود باشد، که این امر در فارس به دلیل عدم مدیریت مناسب همچنان مغفول مانده است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»،میراث‌های تاریخی و فرهنگی هر استان در قالب بناها، آداب‌ورسوم و دست‌ساخته‌های بومی و محلی هر کدام دنیایی از فرهنگ و تمدن آن منطقه و محل را به همراه دارد که خود یک گنجینه عظیم به شمار می‌رود که وظیفه حفظ و نگهداری و معرفی این گنجینه به گردشگران بر عهده سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است.

به همین منظور اداره کل میراث‌فرهنگی در هر استان می‌بایست بیشترین تعامل و ارتباط را با رسانه‌ها جهت معرفی جاذبه‌های گردشگری و ارائه خدمات به مخاطبان خود داشته باشد. تا علاوه بر ایجاد و رونق اقتصاد گردشگری معرف اصالت و قدمت دیار خود نیز باشد.

 اقدامی که اگر چه به‌صورت نمادین و کم‌وبیش در برخی ادوار انجام شده؛ اما به نظر نه آن‌گونه کافی و وافی بوده که مخاطبان را متوجه اهمیت میراث عظیم کشورمان کند و نه این تکلیف را برای مدیران و مسئولان اماکن تاریخی ایجاد کرده تا بدانند چه مسئولیت خطیری بر عهده آنها گذاشته شده است.

که اگر این‌چنین بود نباید در مجموعه پرآوازه و پر افتخاری همچون آرامگاه حافظ که هم به لحاظ تاریخی و فرهنگ و تمدن و هم از جنبه ادبیات و عرفان الهی زبانزد دنیاست، شاهد صحنه‌هایی باشیم که نشان از بی‌تدبیری مدیران کل میراث و مدیریت این مجموعه و حتی وزیر میراث‌فرهنگی باشیم.

وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری در حالی از مدیریت مجموعه حافظیه و سعدی تجلیل به عمل آورد که مدتی است شاهد جولان هنجارشکنان و حیا ستیزان در این اماکن هستیم.

حال این سؤالات را از مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس می‌پرسیم که جناب آقای محسن نژاد؛ 

 آیا فقط حفظ بنا برای شما مهم است که مدیریتش را تجلیل می‌کنید، یا حفظ فرهنگ و شان و جایگاه حافظ هم برایتان اهمیت دارد؟

 آیا وقتی وسط این مجموعه در کمال بی‌حیایی مشغول به ترویج گناه هستند سری به آنجا زده‌اید؟

آیا این اقدام آنان و سکوت مرگبار شما یک اقدام ضدفرهنگی نیست؟

یا شاید هم هنوز وقت آن نرسیده تا دست از کارهای نمادین و مقطعی بردارید و در کنار رسانه‌ها قرار گرفته و پاسخگوی طیف عظیمی از مردمی باشید که خواهان اقدامات مؤثر و مناسب هستند؟

سکوت مدیریت میراث‌فرهنگی در برابر چالش‌ها

متأسفانه، در حال حاضر، در استان تاریخی فارس که از غنی‌ترین نقاط کشور در ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و جذب گردشگر است، متأسفانه رویه سازمان گردشگری از سال‌های قبل تا کنون، سکوت در شبهات در مسائل پر چالش بوده است.

رویه‌ای که خبرنگاران دلسوز و رسانه‌های رسمی این استان در تلاش‌اند کمی تغییر کند و با پیگیری بسیار مدیرکل میراث‌فرهنگی فارس را به پاسخگو بودن وادارد.


 در همین راستا خبرنگار شیرازه بعد از چندین روز تماس و پیگیری و پیامک موفق شد به طور غیرمستقیم و از طریق روابط‌عمومی این اداره کل، صحبت‌های سید موید محسن نژاد مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس را بشنود.

هرچند مدیرکل میراث همچنان در خصوص اتفاقات رخ‌داده در مجموعه حافظیه و هنجارشکنی‌های پی‌درپی سکوت اختیار کرده، اما خبرنگار ما که پیش‌ازاین هم پیگیر اجرای مصوبات سفر رئیس‌جمهور به فارس شده بود مجدد به سراغ این اداره کل رفت تا علاوه بر یادآوری این هنجارشکنی حال‌وروز پیشرفت مصوبات سفر را جویا شود.

پاسخ دوگانه برخی مدیران فارس در پیشرفت مصوبات سفر رئیس‌جمهور

مصوباتی که به نظر اجرایی‌نشدن آن در هر اداره و سازمان نشان از ضعف عملکرد و مدیریت آن دستگاه است و این در حالی است که چندروزه پیش امیرحسین جمشیدی، مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس بیان کرده بود که بیش از هشتاد درصد دلایل اجرانشدن برخی مصوبات زیرساختی، کمبود اعتبارات است و شاید کمتر از بیست درصد ناشی از سوءمدیریت باشد که باید به جناب جمشیدی هم گفت لطفاً با بررسی بیشتر اظهارنظر کنید؛ چون قطعاً وقتی سازمان یا اداره‌ای توانسته همه مصوبات را اجرایی کند (سازمان آب) و اعتبارات را جذب نماید نشان از مدیریت صحیح بوده و کمبود اعتبار برای همه یکسان است.

جمشیدی دستگاه‌هایی را که کمترین درصد جذب اعتبارات و تسهیلات مرتبط به مصوبات سفر را داشتند را نیز معرفی کرد و گفت: اداره کل گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی فارس، اداره کل ورزش و جوانان و علوم پزشکی شیراز به ترتیب، ضعیف‌ترین دستگاه‌ها در اجرای مصوبات بودند.

در حوزه میراث‌فرهنگی سه مصوبه وجود داشت که عبارت‌اند از تکمیل موزه منطقه‌ای که سال‌هاست بلاتکلیف مانده، تکمیل موزه بیانات و تکمیل محوطه‌سازی ورودی تخت‌جمشید که محسن نژاد از پیشرفت ۹۰ درصدی آن خبر داد و گفت: این پروژه به‌عنوان یکی از مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به فارس با اختصاص اعتباری حدود ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان انجام و هم‌اکنون با پیشرفت ۹۰ درصدی روبه‌پایان است.

محسن نژاد ادامه داد: پروژه گنجینه امن و موزه منطقه‌ای فارس نیز از دیگر پیشنهادها این اداره کل برای مصوبات دور دوم سفر ریاست‌جمهوری به فارس است که به همراه پروژه باغ‌موزه مشاهیر در تیرماه سال ۱۳۷۴ با عنوان مجموعه فرهنگی حافظ در کمیسیون ماده ۵ استان فارس و متعاقب آن در شورای‌عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسیده که موقعیت مکانی پروژه در ضلع شمال آرامگاه حافظ و در ضلع غرب خیابان چهل مقام و مجاورت باغ تاریخی جهان‌نما و کتابخانه ملی قرار دارد که در تجمیع با آثار محور تاریخی عرفان و پروژه تالار بزرگ شهر شیراز و باغ جهان‌نما و کتابخانه ملی یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فرهنگی کشور را ایجاد می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شیراز افزود: این محدوده و بخش باقی‌مانده آن بخش بزرگی از بافت فرسوده شمال شهر شیراز را تشکیل می‌داد که امروز با ادامه احداث و تکمیل طرح‌های مذکور به یکی از بهترین مناطق شهری و یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر شیراز تبدیل خواهد شد.

محسن نژاد ادامه داد: گنجینه و موزه منطقه‌ای فارس دارای پیشرفت فیزیکی ۴۲ درصدی است که به‌منظور معرفی فرهنگ، تمدن و تاریخ و میراث‌فرهنگی استان فارس در دست احداث است همچنین لزوم مدیریت یکپارچه موزه‌های سطح استان یکی دیگر از دلائل اهمیت تکمیل این پروژه است که از محل اعتبارات عمرانی ملی در دست اجرا است و تاکنون بالغ بر ۲۵۰ میلیارد ریال در این پروژه هزینه شده است که امیدواریم مابقی اعتبار ادامه طرح از مصوبات سفر دوم ریاست‌جمهور تأمین شود.

وی همچنین تکمیل موزه بوانات را از دیگر مصوبات سفر اول ریاست‌جمهوری به فارس بیان کرد و افزود: پیشرفت فیزیکی موزه حدود ۲۰ درصد است که از سال ۱۴۰۰ تاکنون یک میلیارد ریال اعتبار آن توسط سازمان برنامه‌وبودجه کشور به موزه بوانات تخصیص‌یافته و برای ادامه احداث و تکمیل موزه با پیمانکار طرح، قرارداد منعقد شده است.

به گزارش شیرازه، هر چند اجرایی‌نشدن مصوبات سفر توسط دستگاه‌های ذکر شده را نشان از کمبود اعتبار دانسته‌اند، اما چند روز پس از تقدیر وزیر میراث‌فرهنگی از مدیریت حافظیه و سعدی، مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری استان در رسانه‌ای از اختصاص ۱۱ میلیارد ریال برای مرمت آرامگاه سعدی خبر می‌دهد.


در پایان چند پرسش از مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری فارس که امید است در نشستی خبری پاسخگوی آنان به شهروندان و رسانه‌ها باشد؛ 

جناب محسن نژاد: 

 اگر بودجه‌ای نبوده پس چطور وزارت از ای دو مدیر تقدیر در راستای حفظ و احیا تقدیر کرده است؟

 آیا برای شما فراموش شده وضعیت نامطلوب فرهنگی موجود در این دو مجموعه فرهنگی تاریخی؟

 آیا تخریب روزافزون بناها توسط بازدیدکنندگان به‌خاطر کمبود نیروی یگان حفاظت نیست؟

آیا وضعیت فال فروش‌ها و دست‌فروشان جلوی ورودی یا داخل محوطه آرامگاه حافظیه را از نزدیک دیده‌اید؟

برای ازدحام بلیت‌فروشی ورودی اماکن تاریخی در ایام اوج حضور گردشگران چه اقدامی کردید؟

کلام آخر: 

به امید روزی که مصلحت‌اندیشی توسط مسئولان کنار گذاشته شود و در راستای حفظ فرهنگ، تمدن، تاریخ غنی، حفظ آثار ارزشمند و ارزش‌های مادی و معنوی این سرزمین گام‌های مؤثری برداشته شود.


انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
0
وقتي منشی مدیر کل را برمیدارن میزارن مدیر کل همین میشه ديگه برید بپرسید ببینید رزومه ایشون چی بوده