کد خبر: ۱۵۹۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۰ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
یادداشت؛

خمینی کبیر بانی تمدن نوین اسلامی بود

در آستانه رحلت ایشان باید گفت امام ما بانی تمدن نوین اسلامی است که ابعاد تمدن و جهاد تمدن سازی او به این زودی‌ها نمایان نخواهد شد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، امام خمینی ره شخصیت کم نظیر و چه بسا بی‌نظیری است که شناخت ایشان نیازمند کنکاشی ژرف و عمیق در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی و ... است.

در آستانه رحلت ایشان باید گفت امام ما بانی تمدن نوین اسلامی است که ابعاد تمدن و جهاد تمدن سازی او به این زودی‌ها نمایان نخواهد شد.

اگر بخواهیم چند شاخص کلی از ایشان نام ببریم لازم است دوره حیات و رحلت ایشان را دقیق بررسی کنیم چرا که اثر امام خمینی در عالمِ ما در دوره رحلت به مراتب بیش از دوره حیات شده است.

۱- شاخص اسلام:
امام ما شاخص دینداری در عصر حاضر شد و گرایش به دین و خدا محوری پس از انقلاب ایشان به تزاید افزایش یافت.

۲- جمهوری اسلامی یادگار امام:
تئوریسین و مجری اجرای تئوری جمهوری اسلامی به عنوان مبنای حکومت مدرن خدا محور و خدا باور بر مبنای تقابل با استکبار و طاغوت آنهم با دست خالی و به وسیله توده امت اسلام شاخص دیگری در عظمت و شخصیت امام خمینی است.

۳- جامعه سازی با اقتضائات حکومت دینی:
جامعه ای که امام با اقتضائات دینی ساخت در طول تاریخ بی نظیر است به گونه ای که خود ایشان فرمودند امت انقلابی حتی از امت رسول الله برترند و نفس مسیحایی و نقش بی بدیل امام در این جامعه سازی به گونه ای بود که پس از ایشان آرمانها و شاخص های امام توسعه یافت و متوقف نشد.

۴- به گزینی تمدنی از سایر تمدن‌ها به عنوان الگویی نو
امام از ابعاد مدرن تمدن‌ها و پیشرفت علوم با به گزینی و تربیت شاگردان عالم بستری برای پیشروی رویایی و عالمانه حرکت کردن جمهوری اسلامی بنا گذاشت و اینک میراث او به وسیله خلف صالحش با همان سنت‌های الهی رو به جلو می رود و هیچ گاه متوقف نشده است.

می‌توان ساعت‌ها از امام گفت و به بررسی شخصیت امام پرداخت، شاخص سیاست انقلابی، شاخص آینده نگری، شاخص تفقه دینی و اجتماعی، شاخص زنگار زدایی از اعمال دین، شاخص ظرفیت شناسی امت اسلامی و... بسیاری شاخص‌های دیگر وجود دارد که امام ما را به شخصیتی فراتر از عصرها بدل کرده است.


نویسنده:دکتر احمد اسفندیاری،فعال اجتماعی و سیاسی

انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان