کد خبر: ۱۵۹۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
یادداشت؛

معلمان؛معماران فرهنگ و تمدن‌سازان ایران و اسلام

معلمان، پرچمداران فرهنگ ایثار و شهادت،وحدت‌آفرین و هویت‌ بخش،محور تحول و تربیت تمام ساحتی، پیشران جامعه هستند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»،معلم،اولین تعلیم دهنده انسان، بعد از پدر و مادر است و اوست که خشت اول علم را بنا می‌کند و جامعه با تعلیم یافتگان او اداره می‌شود؛لذا سرنوشت جامعه با دست پرتوان معلمان رقم می‌خورد.

دوران طلائی تعلیم انسان،از هفت سالگی تا حدود بیست و یک سالگی است که بعد از آن به سختی می‌توان جایگاه آن را پر کرد.

امام خمینی فرموده‌اند:«تردیدی نیست که جهانخواران برای به دست آوردن مقاصد شوم خود و تحت ستم کشیدن مستضعفان جهان،راهی بهتر از هجوم به فرهنگ و ادب کشورهای ضعیف ندارد.»

از نگاه مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله معلمان مسئولیت رشد علمی و اخلاقی و تربیتی نوجوانان و جوانان را به‌صورت توأمان بر عهده دارند.یعنی شکل‌گیری هویت و شخصیت نسل جوان کشور در کنار رشد علمی آن مسئولیت مهمی‌است که بر عهده‌ معلم است.

با فهم این نقش حساس است که ضرورت تکریم معلم پیش‌روی همگان قرار می‌گیرد.

مختصر تعریفی از "معلم".

معلم را معادل با واژه‌های مانند تعلیم دهنده، مدرس و آموزگار می‌دانند.در فرهنگ‌های لغات و در تعاریف مختلف از معلم آمده معلم کسی‌ است که بر اساس آزمون و داشتن توان علمی ویژه‌ای به استخدام اموزش و پرورش در می‌آید تا مقاصد هدایت و راهنمایی تجربه‌های یادگیری شاگردان را در یک مؤسسه آموزشی دولتی و غیر دولتی برعهده گیرد. 

کسی که دارای توانمندی ویژه‌ای تجربی و تربتی برای هدایت و رهنمایی افراد متعامل شاگردان است. معلم فردی است که بر نامه درسی را دریکی از مراکز تربیت معلمی آموخته و درجه آموزش معتبری رابه دست آورده تا به دیگران آموزش می‌دهد.

شخصی که به دیگران آموزش می‌دهد و دارای توانمندی‌های تجربی و تحصیلی ویژه‌ای برای سازمان دهی و هدایت تجارب یادگیری،دانش، عاطفه و حرفه است.

 برابر جدید ترین تعریف‌ها معلم کسی است که با یک یا چند شاگرد یا متعلم به رفتار تعاملی می‌پردازد و هدفش این است که در وجود متعلم تغییری ایجاد کند،این تغییر به هر نحوی که ایجاد می‌شود نزد معلم به مثابه یک تغییر هدفمند تعلیمی و تربیتی است.

معلم در کلام امام امت(ره):

امام خمینی رضوان‌الله‌ تعالی علیه در باب مقام منیع معلم سخنان مهمی بیان فرموده اند که به برخی از آنها اشاره می‌نمایم.

امام امت می‌فرمایند:«معلّمی شغل انبیا است»؛این فقط یک شعار دل‌ خوش‌کن نیست؛ این یک حقیقت قرآنی است.این که گفته می‌شود معلّم کار انبیا را می‌کند،برویم در عمق این حرف؛این حرف یعنی چه؟یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتبَ وَ الحِکمَة؛کار انبیا این است؛کار انبیا نجات بشریّت است و ایجاد یک جامعه‌ انسانیِ برتر و والاتراست،

معلّم، شاغلِ شغل انبیاست .در جامعه‌‌ای که بر محور آموزش می‌چرخد، معلّم مرکز آن دایره و محور آن حرکت است.اگر همه آفرینش به معلّم درودمی‌فرستند ،برای این است که معلّم، علم را در اختیار متعلّم می‌گذارد. 

معلّم،یعنی آن کسی‌که می‌تواند خصوصیّات اخلاقی خوب رادربچه پرورش دهد،معلومات خوب را، فکر کردن را،استقلال رأی رابه کودک بیاموزد.

 معلمان با قناعت آینده سازی می‌کنند،رنج تربیت جوان و نوجوان را با نجابت، با صبر و سکون بر عهده می‌گیرند.

تشکیل هویت نسل جدید به دست معلم است.

 نقشی پررنگ‌تر از نقش خانواده و پدر و مادر. ما چگونه نسلی می‌خواهیم؟ما اوّل‌ چیزی که لازم است برای دانش‌آموز خودمان در نظر بگیریم، این است که در او هویّت مستقلّ ملّی و دینی به وجود بیاوریم؛این اوّلین چیز؛هویّت مستقل وبا عزّت.مابایدشاخص‌های ممتاز و برجسته را در دانش‌ آموزمان زنده کنیم.

در او مفاهیم جریان‌ ساز و عمل‌ ساز را تولید کنیم و به راه اندازیم و زنده کنیم؛ ایمان؛اندیشه‌ ورزی، یاد بگیردفکرکند؛مشارکت اجتماعی.اگرچنانچه توانستید این مفاهیم جریان‌ ساز را در ذهن دانش‌ آموزتان رسوخ بدهید،خدمت بزرگی به آینده‌ کشورتان کرده‌اید.
شما معلمان می‌توانید معلم دین و معلم اخلاق و پرورش‌ دهنده‌ اخلاق در دانش‌آموز خودتان باشید.

از این مسئله غفلت نکنید که تربیت کردن هم جزو کار شماست و چه بهتر که با نفوذ معلمی،با تأثیر روحىِ معلم بر متعلم یک نقطه‌ روشن و نورانی‌ در قلب دانش‌آموزباقی بگذارید.بچه‌ها را متدین بار بیاورید.متدین بارآوردنِ بچه‌ها همان چیزی‌ست که می‌تواند آینده‌ این کشور را آباد کند.

همت معلمان باید این باشد که در آموزش و پرورش کسانی را تربیت کنید که این‌ها به حد لازمی از فرزانگی،دانائی و معلومات دست پیدا کنند که در هر جائی که انسانی مشغول کار هست، از این حد از دانش و فرزانگی برخوردار باشد.تعلیم باید طوری باشد که ذهن را بسازد، مغز را فعال کند و در درجه‌ اول،شوق به دانستن را در دل متعلم ایجاد نماید.

باید تکریم معلم و حرفه‌ تعلیم در جامعه‌ ما همگانى بشود.

معلّمین عزیز! باید جوانان را بسازید.باید نوجوانان را با روحیه‌ کار،استقلال و علم‌ طلبی،پرورش دهید، نه با روحیه‌ مدرک‌ طلبی قدرت،قوّت و اعتبار و آبروی یک کشور، بیش از همه‌چیزبه نیروی انسانی آن کشور است.

نیروی انسانی را چه‌کسی درست میکند؟نیروی انسانی را چه‌ کسی نقد میکند؟چه‌ کسی فعلیّت می‌بخشد؟معلمان پایه‌ریزان تمدّن نوین هستند؛چون نیروی انسانیِ شایسته اگر نباشد،تمدّنی به وجود نخواهد آمد.باید تکریم معلم و حرفه‌ تعلیم در جامعه‌ ما همگانى بشود، همه افتخار کنند به معلم بودن،همه افتخار کنندبه این‌که به معلم سلام می‌کنند،احترام می‌کنند.

اگر فرهنگ اسلامی برجامعه‌ای حاکم باشد همه مردم باید خود را مدیون معلم بدانند منزلت معلمی فقط این نیست که یکی را تکریم و احترام کنند و دستش را ببوسند بلکه منزلت معلمی یعنی تأثیر گذاری در روند تاریخی و مرزبندی فرهنگیِ یک ملت. 

اگرجامعه‌ معلمان بتواند این کار را انجام دهد منزلت معلمی حفظ شده است و خود جامعه‌ معلّم،ارج و قرب و قدراین جایگاه را،این شغل را بداند و بعدجامعه قدر معلّم را بداند و احترام و تکریم برای معلّم قائل بشود و سپس مسئولان،این اهمّیّت را درک کنند.

اهمیت روز و هفته معلم:

معلمان پایه‌گذاران تمدن نوین اسلامی و معلمان پیش‌کسوت،سرمایه‌های نظام تعلیم و تربیت‌ند.

آنان پرچمداران فرهنگ ایثار و شهادت،وحدت‌آفرین و هویت‌ بخش،محور تحول و تربیت تمام ساحتی، پیشران جامعه  هستند.

معلمی شغل و حرفه نیست ،بلکه ذوق و هنرتوانمندی است.

در قرآن کریم به مقام معلم اشاره شده است.در نخستین آیات قرآن که بر رسول اکرم (ص) نازل شده به این هنر اشاره شده است.آنجا که می‌فرماید: "اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق،اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم." بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید. انسان را از خون بسته سرشت بخوان!و پروردگارت کریم‌ترین است همان که آموخت با قلم،آموخت به انسان آن‌چه را که نمی‌دانست.تکریم مقام معلم همیشه در دین اسلام ستایش شده و مورد تاکید است؛حضرت محمد(ص) فرموده‌اند: معلمی شغل انبیاست و امام علی (ع) می‌فرماید:به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هر چند فرمان روا باشی!

سخن پایانی:

دوازدهمین روز از اردیبهشت را که مصادف با سال‌روز شهادت استادعلامه مرتضی مطهری (رض) است،به عنوان روزمعلم نام نهاده‌اند.دانش آموزان برای ادای احترام به مقام والای معلمان خود این روز را جشن می‌گیرند و از زحمات انان تشکر می‌کنند.

روز و هفته بزرگداشت مقام معلم نباید به یک روز صرفا تکراری و بی روح مبدل شود بلکه باید اندیشه‌های پاک بزرگان معلمی و شهدای معلم و پیشکسوتان درگذشته و درقید حیات به نسل جوان معلمان و دانش آموزان گفته شود و با افکار و علوم شهید بزرگوار مطهری که معلم وارسته انقلاب بوده آشنا در روز و هفته معلم باید یاد و خاطره بنیان‌گزاران تعلیم و تربیت نوین و خیرین مدرسه ساز و معلمان هنرمند معلمان ورزشکار،معلمان ادیب و فرهنگ ساز گرامی داشته و از انان تجلیل و تقدیر گردد.

معلمان باید با مبانی اصیل نظام اسلامی و دستاوردهای انقلاب امام و امت بیش از گذشته آشنا شوند و نگذارند که به هر دلیلی ازسوی بیگانگان و دشمنان قسم خورده ملت بزرگ ایران  از انان سوء استفاده گردد.

نویسنده:سید محی الدین حسینی،فعال رسانه

انتهای پیام/224224

برچسب ها: یادداشت ، معلمان ، شیرازه
نظرات بینندگان