کد خبر: ۱۵۹۵۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با شیرازه :

امام خمینی در برابر مردم متواضع و در برابر دشمن بسیار قاطع برخورد می‌کرد

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، گفت:امام خمینی(ره) در برابر مردم متواضع بود و در برابر دشمن بسیار با صلابت، مقتدر و قاطع برخورد می‌کرد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، امام خمینی(ره) اولین رهبر و ولی فقیه نظام جمهوری اسلامی ایران در قرن چهاردهم هجری قمری بود، ایشان از مراجع تقلید شیعه بودند که انقلاب ۱۳۵۷ ایران را رهبری کردند و در پی به‌ نتیجه رسیدن آن، پس از اعلام نتیجه انتخابات تعیین نظام انقلاب، نظام جمهوری اسلامی ایران را بنیان‌ گذاردند.

 مبارزات ‌ایشان از نوجوانی آغاز و سیر تکاملی آن به‌ موازات تکامل ابعاد روحی و علمی‌ ایشان از یکسو و اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی ‌ایران و جوامع اسلامی از سوی دیگر در اشکال مختلف ادامه یافته تا اینکه با مبارزات سیاسی به از بین بردن حکومت پهلوی و برقراری نظام جمهوری اسلامی ایران انجامید.

امروز، که به برکت انقلاب اسلامی زنجیرهای اسارت ابرقدرت‌های پوشالی تا حدی از سر مردم کشورها کوتاه شده و جهانیان تا حدودی به سیاست‌های سلطه طلبانه جهانخواران آگاهی یافتند، اعتراض و تظاهرات علیه ظلم و بیدادهای آنان آغاز شد و هزاره سوم در شرایطی آغاز گردید که قیام علیه ظالمان و مستکبران چهره جهاني یافته و آزادگي و جهاد علیه زیاده‌خواهی آمریکا و هم‌پیمانانش  بمانند ۵۰سال قبل، امری محال و خوف‌انگیز نیست و جان دادن به پای آرمان و اعتقادات الهی دیگر ناممكن نیست و به یمن تابوشکنی و جهاد امام خمینی(ره)، محرومین و مستضعفین عزت یافتند و به این یقین نائل آمده‌اند که قیام علیه طاغوت و تلاش برای برقراری عدالت، اقدام در مسیر تحقق وعده الهی و هموارسازی مسیر ظهور ناجی بشریت حضرت مهدی(عج) است.

درهمین راستا خبرنگار شیرازه با آیت‌الله علی اکبر کلانتری عضو مجلس خبرگان رهبری در فارس به گفتگو پرداخته است.

امام خمینی در برابر مردم متواضع و در برابر دشمن بسیار قاطع برخورد می‌کرد

آیت الله کلانتری با اشاره به ابعاد شخصیتی امام راحل بیان کرد:شخصیت امام خمینی جنبه فردی، خانوادگی و اجتماعی دارد که هر کدام قابل تحلیل و مطالعه است.

رفتار فردی امام

وی افزود: امام امت فردی خود ساخته و مهذب بودند که در تهذیب نفس، پرورش روح و تربیت اخلاقی خودشان کارهای اساسی و در مسیر قرآن، پیامبر و اهلبیت علیهم‌السلام تقویت کرده بودند. 

امام خمینی (ره) به لحاظ منش فردی موحد بودند و توحید را به معنای واقعی کلمه درک و در وجود خود نهادینه کردند، حتی در بحث سیاست، فرهنگ و اجتماعی بحث عبودیت و تقرب بر قربة الی‌الله کاملا مشهود بود. 

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: شخصی از علما نقل می‌کند که شبی مهمان مرحوم حاج مصطفی خمینی بودم نیمه‌های شب از خواب بیدار شدم و دیدم که صدای زجه و ناله می‌آید؛ حاج مصطفی را از خواب بیدار کردم و گفتم مگر طوری شده که صدای ناله می‌آید و ایشان عرض کردند که این‌ها صدای ناله‌های پدرم در نماز شب است که هرشب طنین انداز می‌شود.

آیت‌الله کلانتری، در ادامه اظهار کرد: امام در کنار جنبه‌های عبادی و فضائل اخلاقی یک عالم ربانی بودند، آن‌هم عالمی که دارای ابعاد گوناگونی بود یعنی فیلسوف، عالم اصولی، عالم فقیه، عارف و  سیاستمدار و در کنار همه این‌ها در بُعد تقوا و ورع قرار داشت و شجاع، غیرتمند و منظم و از هر جهت اخلاص کاملا در تمامی منش و رفتار ایشان واضح بود که نامه حضرت امام از بیروت که برای همسرشان نوشتند گویای همه اوصاف است.

بُعد خانوادگی امام

وی افزود: امام در برابر مردم متواضع بودند و در برابر دشمن بسیار با صلابت، مقتدر و قاطع برخورد می‌کردند، ایشان در ارتباط با محیط خانواده بسیار مهربان اهل عاطفه و محبت بودند.

بُعد اجتماعی امام 

 کلانتری با اشاره به شخصیت اجتماعی امام خمینی افزود: امام در اصل یک سیاستمدار بودند یعنی سیاستی که بر مبنای اخلاق، تعهد و تقوا شکل گرفته بود چرا که سیاست را بخشی از دیانت می‌دانست  و این را باور داشت که سیاست از دین جدا نیست که در واقع امام  تجسم عینی رهبری در برابر اندیشه‌ی سکولار بود و علاوه بر سیاست‌مداری، یک رهبر مردمی بودند که به ملت از عمق وجود اعتقاد داشتند، مِهر می‌ورزید و صمیمیت داشتتند و بر این باور بودند که اگر رهبران، بزرگان و روحانیون با مردم باشند، متقابلا مردم هم  آن‌ها را همراهی و کمک خواهند کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در فارس ادامه داد: آنچه که در راهبردهای سیاسی امام کاملا مشهود بود، بصیرت بالای ایشان است، چرا که واقعا جهان را می‌شناختند و در بُعد خارجی امام بسیار زیبا و قاطعانه با مستکبران جهان برخورد می‌کردند.

 وی افزود: زمانی که انقلاب رنگ و بوی واقعی به خود نگرفته بود امام اعلام کردند نه شرقی، نه غربی که در آن زمان بیان کردن این مساله شجاعت می‌خواست و امام با قاطعیت این موضوع را اعلام کردند.

آیت الله کلانتری در ادامه افزود:مردم ایران توجه داشته باشید کاری که شما انجام دادید آنقدر پر بها است که اگر صدها بار ایران با خاک یکسان شود و دوباره با فکر و تلاش فرزندان عزیزش بنا گردد نه تنها ضرر نکرده‌اید بلکه سود زیستن درکنار اولیا‌الله را برده‌اید و دنیا به شما وصل خواهد بود خوشا بحالتان،مردم عزیز ایران شبانه روز شاکر خداوند متعال باشند که در دورانی قرار داشتند که این مرد الهی را درک کردند و  بارها گفتم زمانی که حضرت امام راحل حضور داشتند از درخشان‌ترین قطعه تاریخ است و در هیج کجای تاریخ سراغ نداریم که مردی رهبر جامعه بشود که در اوج علم، آکاهی، تقوا، عرفان، فضیلت و اخلاص باشد که همه این‌ها به همان اندیشه الهی بستگی دارد.

امام خمینی در برابر مردم متواضع و در برابر دشمن بسیار قاطع برخورد می‌کرد

وی افزود: این بود که مردم ایران قرن‌ها به حکومت استبدادی و خاندان‌های زیاده‌طلب مبتلا بودند یک باره با رهبری مواجه می‌شوند که در اوج زهد و تقوا  قرار گرفته بود و دشمنان نظام و انقلاب رمز موفقیت، پیروی و تعالی نهضت انقلاب را به وجود چنین رهبری کاملا درک کرده بودند و سعی می‌کنند با تعبیرات بسبار دروغین و سخیف این جایگاه (ولایت فقیه) تنزل دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت:به نظر می‌رسد باید جوانان ما در خصوص انقلاب خمینی کبیر مطالعه کنند بلکه بدانند  که استکبار در خانه آن‌ها لانه کرده بود و نهضت امام به مقابله با آن‌ها برخواست و انقلابی به یادگار گذاشت که طنین‌انداز جهان و جهانیان شد.

انتهای پیام/224224



نظرات بینندگان