کد خبر: ۱۵۹۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۹ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
رئیس انجمن راویان دفاع مقدس سپاه فجر فارس در گفتگو با شیرازه:

عملیات مرصاد پایانی برای جنایات منافقین بود

رئیس انجمن راویان دفاع مقدس سپاه فجر فارس، گفت: شکست سنگین منافقین در عملیات مرصاد به حیات نظامی این گروه پایان داد.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، عملیات چلچراغ یک عملیات نظامی باهدف تصرف شهر مرزی مهران و تسلط میدان‌های نفتی بود که توسط سازمان مجاهدین خلق ایران و ارتش عراق در ۲۸ خردادماه ۱۳۶۷ در مهران انجام شد که طی این عملیات شهر مرزی مهران تصرف شد و بعد از آن منافقین در پی ایجاد عملیات بعدی مانند عملیات فروغ جاویدان و تصرف تهران بود که قطعا این عملیات مقدمه شکست منافقین را فراهم کرد و آن‌ها را به تاریخ موکول کرد.

سید رضا متولی رئیس انجمن راویان سپاه فجر فارس در گفتگو با خبرنگار این رسانه در خصوص عملیات چلچراغ و جنایات آنها در سال ۶۷ عنوان کرد: در سال‌های پایانی جنگ، منافقین ، این مزدوران جیره خوار دشمن ،کاملاً شکل نظامی به خود گرفتند و به‌عنوان بخشی از توان رزمی ارتش بعث عراق درجبهه مأموریت یافتند.

وی افزود: با این تدبیر، ارتش منافقین با کمک ارتش بعث عراق، در اوایل بامداد روز یکشنبه ۱۳۶۷/۰۳/۲۹ به مواضع نیروهای لشکر ۱۶ زرهی قزوین مربوط به ارتش و لشکر ۱۱ امیرالمؤمنین (ع) مربوط به سپاه، در منطقه عمومی مهران به طول ۵۰ کیلومتر و به عمق ۳۰ کیلومتر حمله کرد و شهر مهران را درحالی‌ که خالی از سکنه بود، به تصرف درآورد.

متولی با بیان اینکه در جریان این تهاجم، ارتفاعات قلاویزان، کومک، زالو آب، کج، کانی سخت و منطقه دراجی نیز به اشغال و تصرف منافقین درآمدند و عقبه نیروها در جاده ایلام به مهران نا امن گردید، اظهار کرد: منافقین اسم این عملیات ۱۱ ساعته را چلچراغ ، گذاشتند. آن‌ها با حدود سه هزار نفر که در قالب ۱۵ تیپ سازمان‌دهی شده بودند؛ با شعار امروز مهران، فردا تهران از دو محور به شهر مهران حمله کردند.

این رزمنده هشت سال دفاع مقدس ادامه داد: ارتش بعث، با ۵۳۰ حمله هوایی و بکارگیری گازهای اعصاب علیه رزمندگان اسلام و نیزحمله با بالگردهای توپدار، این عملیات را پشتیبانی کرد.

رئیس انجمن راویان سپاه فجر فارس  در ادامه با اشاره به اینکه دراین عملیات ۴۴ دستگاه تانک، ۳۸ خودرو زرهی، ۳۰ عراده توپ و ۳۴۰۰ قبضه سلاح سبک ارتش، به دست دشمن افتاد و ۱۴۰۰ نفر از رزمندگان اسلام که بیشتر آن‌ها سرباز بودند به اسارت منافقین درآمدند، افزود: لشکر۱۱ امیرالمؤمنین (ع) در ترشابه ملکشاهی، خط پدافندی تشکیل داد و از پیشروی دشمن جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: در این راستا، گردان‌های لشکر ۱۱ شجاعانه،ادامه پیشروی دشمن در محور ترشابه ملکشاهی را سد و تلفات وخسارت‌هایی به آنان وارد کردند.

متولی در پایان اظهار کرد: شکست سنگین منافقین در عملیات مرصاد به حیات نظامی این گروه پایان داد. گرچه نفرات باقیمانده از ارتش منافقین به پادگان های خود در عراق فرار کردند، ولی با خاتمه یافتن جنگ تحمیلی، دیگر امکان عملیات نظامی و نیز انجام مأموریت ‌ای نظامی ارتش مجاهدین خلق منتفی شد.

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان