کد خبر: ۱۵۹۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۱۲ تير ۱۴۰۲
گزارش شیرازه از روند بازسازی کتابخانه شهید دستغیب؛

قدیمی‌ترین کتابخانه فارس، در آستانه ۷۵ سالگی جانی تازه می‌گیرد

کتابخانه شهید آیت الله دستغیب شیراز که سالها با نام کتابخانه ملی فارس شناخته می‌شد اکنون که در آستانه ۷۵ سالگی قرار دارد، پس از سالها وعده مسئولان، شاهد بازسازی دوباره است تا شاید این گنجینه ارزشمند مکتوب از ویرانی وتخریب نجات یابد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، در اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی همین بس که رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی‌هایشان خطاب به مسئولان امر کتاب تاکیدکردند: به مسئله‌ کتاب به شکل جدی‌تری نگاه شود؛کاری کنیم که کتابخوانی یک امر رایج بشود و کتاب از دست جوان ما نیافتد؛ این که گفته می‌شود در شبانه‌روز سرانه‌ مطالعه‌ کتاب فلان مقدار است، اینها آمارهای راضی کننده‌ای نیست؛ خیلی بیشتر از این باید باشد؛ هیچ وقت انسان از کتاب مستغنی نیست؛ از دوران نوجوانی، از اول سوادآموزی تا آخر عمر، انسان احتیاج دارد به کتاب؛ احتیاج دارد به درک مسائل و جذب مواد تغذیه‌ معنوی و روحی و فکری؛ این بایستی در سطح عموم جامعه فهمیده و دنبال شود و اقدام گردد.

این امر نشان از جایگاه ویژه کتاب و وجود کتاب‌خانه‌های بزرگ و مجهز در کلانشهر‌ها، شهرها و حتی روستاها می‌باشد و این در حالی است که شهر شیراز با سبقه فرهنگی و تمدن و تاریخ غنی سالهاست چشم انتظار ساخت و بهره‌برداری کتابخانه شهید دستغیب می‌باشد.

این كتابخانه در مركز شهر شيراز و ضلع ‌جنوبی ‌باغ ‌موزه ‌پارس‌ قرار دارد و اطراف ‌آن ‌را مراكز آموزشی و فرهنگی احاطه‌كرده ‌است‌.

 نام ‌اين‌ كتابخانه ‌در ابتدای تأسيس‌ (۱۳۲۷)، "كتابخانه‌ ملي ‌پارس‌" بود، اما بعد از انقلاب ‌اسلامی در ۱۳۵۷ به ‌"كتابخانه ‌مركزي ‌فارس‌" و در ۱۳۶۰ به‌ "كتابخانه ‌شهيد آيت‌الله ‌دستغيب‌" تغيير نام ‌يافت‌.

كتابخانه شهید دستغیب قديمی‌ترين و بزرگ‌ترين كتابخانه استان فارس است.

به گفته منوچهری مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی استان فارس این کتابخانه در دهه ۱۳۲۰ با برگه‌های اعانه، کمک‌های مردمی و دولتی ساخته‌شد؛ تاریخچه کاملی هم به صورت مکتوب و هم شفاهی در حال تدوین است که قالب مکتوب آن به صورت کتاب در دسترس پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

منوچهری پیش از این به بازسازی مجدد این کتابخانه اشاره کرده و گفته بود: در سال ۱۳۹۵ تصمیم گرفته شد که این کتابخانه بازسازی شود به این منظور شورای بازسازی شکل گرفت و از اساتید مطرح استان دعوت شد و طرح و برنامه‌ها و نقطه نظرات آن‌ها مدنظر قرار گرفت و سال ۱۳۹۸ پروژه شروع به کار کرد؛ در بازسازی تمام موارد فنی مهندسی و حتی بحث تاریخی بنا مورد تاکید است تا در آینده به بهترین شکل ممکن این فرایند انجام و کتابخانه بازگشایی شود.

قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی فارس، در آستانه ۷۵ سالگی جانی تازه می‌گیرد

سفر و بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از روند بازسازی کتابخانه شهید دستغیب شیراز در مهرماه سال گذشته نشان دهنده این بود که این پروژه اهمیت خاصی دارد.

 محمد مهدی اسماعیلی در این بازدید از تأثیرگذاری این کتابخانه بر بزرگان شهر شیراز، بیان کرد و آن را از کتابخانه‌های خاص و با سابقه زیاد در بین کتابخانه‌های عمومی کشور دانست و به استاندار فارس قول مساعد داد که تا تامین اعتبارات لازم برای تکمیل، عملیات بازسازی این کتابخانه را پیگیری کند.

به همین دلیل خبرنگار این رسانه جهت جویا شدن از روند پیشرفت و بازسازی این کتابخانه بامحمد حسین فیروزی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس به گفتگو پرداخت.

وی در ابتدا افزود: برنامه‌ریزی برای بازسازی کتابخانه عمومی شهید دستغیب شیراز از سال ۹۶ شروع و طرح نهایی بازسازی و شروع عملیات بازسازی از سال ۱۳۹۸ آغاز شده است و مقرر بوده یک ساله به اتمام برسد.

فیروزی با بیان اینکه بعد از پیمانکار اول ، پیمانکار دوم از اسفند ۱۴۰۰ تکمیل پروژه را آغاز کرده است که به کندی پیش می‌رفت، تصریح کرد: از اسفندماه ۱۰۴۱ با تامین اعتبار جدید روند پیشرفت پروژه متفاوت از گذشته و با سرعت پیش می‌رود. و امیدواریم تا پایان تابستان ۱۴۰۲ کتابخانه به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در ادامه افزود: کتابخانه‌ بازسازی شده شامل سالن مطالعه ویژه بانوان و آقایان، سالن‌های مطالعه گروهی، خصوصی و وی آی پی، بخش کودک، بازی، بخش مرجع، نشریات، سالن جلسات، نگارخانه، کافه کتاب و مخزن کتاب است.

وی با بیان اینکه این پروژه تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، اظهار کرد: پروژه از اسفند ۱۴۰۱ با تزریق اعتبارات جدید با همکاری که از سمت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و شهرداری شیراز انجام شد شتاب گرفته است.

این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: هزینه تعمیرات این کتابخانه بیش از ۱۰ میلیارد تومان است و به دلیل اینکه بازطراحی شده و بخش‌های جدیدی به آن افزوده شده لذا میزان تخصیص اعتبار برای تجهیزات بروز رسانی می‌شود‌‌.

فیروزی همچنین با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز کتابخانه شهید دستغیب شیراز تهیه شده است گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل زمستان ۱۴۰۲ به بهره برداری برسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در پایان خاطر نشان کرد: این کتابخانه یکی از خاطره‌انگیز‌ترین کتابخانه‌های فرهنگی مردم شیراز است که نسل‌های مختلف و چند نسل از مردم از این مکان استفاده کرده‌اند و اکثر شهروندان شیرازی بارها از خاطرات زیبا و شنیدنی از این کتابخانه نقل می‌کنند لذا جایگاه کتابخانه شهید دستغیب در بین مردم یک جایگاه بلندآوازه و رفیع است.

انتهای پیام/۲۲۴۲۲۴
نظرات بینندگان