کد خبر: ۱۵۹۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۱۲ تير ۱۴۰۲
هشدار هواشناسی؛

توده هوای گرم، جنوب و غرب استان فارس را فرا می‌گیرد

مدیر کل هواشناسی استان فارس با انتشار اطلاعیه سطح زرد هواشناسی کشاورزی نسبت به استقرار توده هوای گرم در نیمه جنوبی و قسمت‌هایی از غرب استان و با افزایش ۲ تا پنج درجه سلسیوس هشدار داد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، مسعود حقیقت مدیرکل هواشناسی فارس با انتشار اطلاعیه سطح زرد هواشناسی کشاورزی  نسبت به استقرار توده هوای گرم در نیمه جنوبی و قسمت‌هایی از غرب استان و با افزایش ۲ تا پنج درجه  سلسیوس هشدار داد.

وی در ادامه بیان کرد: این توده هوای گرم از امروز در نیمه جنوبی و قسمت هایی از غرب استان پیش بینی شده است.

 حقیقت اضافه کرد: همچنین توده هوای گرم برای سیزدهم و چهار دهم تیر ماه در همین مناطق گزارش شده است.

خطر تنش دمایی به محصولات کشاورزی

مدیر کل سازمان هواشناسی استان فارس به خطر تنش دمایی به محصولات کشاورزی به عنوان مخاطره اشاره کرد و افزود: محلول پاشی سیلیکات پتاسیم جهت جلوگیری از گرمازدگی و آفتاب سوختگی میوه به خصوص در ارقام حساس به آفتاب سوختگی، مانند اکبری، شاه پسند و ممتاز و همچنین جلوگیری از پوکی میوه‌ها و مبارز با پسیل ( حشره ) پسته توصیه می‌شود.

حقیقت اضافه کرد: باغداران پسته توجه داشته باشند که محلول پاشی در ساعات خنک روز اوایل صبح و ساعات نزدیک به غروب آفتاب انجام شود.

توده هوای گرم جنوب و غرب استان فارس را فرا می‌گیرد

نیاز آبی پسته

مدیر کل هواشناسی فارس ادامه داد: با توجه به اینکه در این ماه نیاز آبی پسته افزایش یافته و دمای هوا رو به افزایش است دوره های آبیاری در صورت امکان و بر اساس نوع خاک، کوتاه‌تر و آبیاری سبکتر انجام شود.

قرار دادن آب خنک و تمیز در دسترس طیور و دام

وی تصریح کرد: در صورتی که آب شور است آبیاری سنگین انجام شود و تنظیم دور آبیاری جهت جلوگیری از ریزش میوه در باغات مرکبات، استفاده از مالج ( ماده پوشش سطح خاک ) در بستر باغات برای حفظ رطوبت، آبیاری منظم در نخلستان‌ها با توجه به گرمای هوا، کنترل دما و رطوبت در مرغداری‌ها و دامداری‌ها توصیه می‌شود.

حقیقت افزود : همچنین قرار دادن آب خنک و تمیز در دسترس طیور و دام‌های شیری، ایجاد سایبان روی نهال‌های جوان جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی، ایجاد سایه‌بان بر روی کندوها و رنگ آمیزی کندوها با رنگ‌های روشن جهت کاهش اثر گرمای هوا از دیگر کار هایی است که باید صورت گیرد.


انتهای پیام/
نظرات بینندگان