کد خبر: ۱۵۹۹۸۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۸ تير ۱۴۰۲
گزارش شیرازه از سدمعبر وانت‌بارها و دست‌فروشان؛

نظم شهری که در حراج وانت‌بارهای میوه‌فروش به تاراج می‌رود

چند سالی است که حضور وانت‌بارهای میوه فروش، تبدیل به معضلی شده که هم نظم شهری را به هم ریخته و هم با ایجاد ترافیک خطرات جانی و مالی را برای شهروندان رقم زده و ترافیک به شهر می‌فروشند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، از قدیم‌الایام تا کنون معابر و خیابانها، محلی برای تردد خودرو و عبور و مرور انسان‌ها بوده، اما انگار چندسالی است در شهر شیراز تغییر کاربری داده و در گوشه و کنار شهر شاهد اتراق وانت‌بارهایی هستیم که  اگر چه به لحاظ قیمت، تفاوت چشمگیری با مغازه‌داران دارند، اما حضورشان تبدیل به معضلی شده که هم نظم شهری را به هم ریخته و هم با ایجاد ترافیک خطرات جانی و مالی را برای شهروندان رقم می‌زند.

مشاهده این امر آنقدر زیاد شده که تقریبا در هر خیابانی چند واتن‌بار یا دکه اقدام به فروش بار نموده و به راحتی بدون وجود هیچ‌گونه مانعی به این کار اشتغال داشته و به قول خودشان، پول این مکان را داده‌اند و حق خود می‌دانند در اینجا باشند.

اما باید دید در این خصوص قانون چه می گوید؟

در ماده ۵۵ قانون شهرداری به صراحت به وظایف شهرداری‌ها اشاره شده و گفته «ایجاد خیابان‌ها و کوچه‌ها و میدان‌ها و باغ‌های عمومی و مجاری آب و توسعه معابر در حدود قوانین موضوعه تنظیف و نگاهداری و تسطیح معابر عمومی و مجاری آبها و فاضلاب و تنقیه قنوات مربوط به شهر و تامین آب و روشنائی به وسائل ممکنه» همه از وظایف شهرداری‌ست.

 در ادامه و در تبصره یک همین قانون ذکر شده: «سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیر مجاز آنها و میدانها و پارکها و باغ‌های عمومی برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان‌ دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن مذکور به وسیله مامورین خود راساً‌ اقدام کند.»

 «در مورد دکه‌های منصوب قبل از تصویب این قانون شهرداری مکلف است نسبت به برداشتن آنها اقدام و چنانچه صاحبان این قبیل دکه‌ها ادعای خسارتی داشته باشند با نظر کمیسیون مقرر در ماده ۷۷ نسبت به جبران خسارت آنها اقدام کند ولی کسانی که بعد از تصویب این قانون اقدام به ‌نصب دکه‌هائی در معابر عمومی کنند شهرداری موظف است راساً و به وسیله مامورین خود در برداشتن این قبیل دکه‌ها و رفع سد معبر اقدام کند و‌ اشخاص مزبور حق ادعای هیچ‌گونه خسارتی نخواهند داشت.

هرچند برابر قانون شهرداری‌ها، مقابله با هرگونه سدمعبر در شهرها برعهده شهرداری گذاشته شده است، اما به رغم وجود این ماده قانونی هنوز متولیان امر یا توانی برای مقابله با وانت‌بارهایی که به قصد فروش محصولات خود از میوه گرفته تا کفش و کیف و... ندارند و یا قدرت مافیای پشت پرده این شیوه دستفروشی آنقدر قوی است که نیاز به ورود سایر دستگاه‌های اجرایی اعم از قوه قضائیه، دادستانی، نیروی انتظامی، پلیس راهور  و ... را دارد .

نظم شهری که در حراج وانت بارهای میوه فروش به تاراج می‌رود

این معضل گر چه فقط مختص شهر شیراز نیست اما به نظر در برخی شهرها و استانها عزمی برای ساماندهی آن وجود داشته که بازارچه‌هایی جهت اسکان دائمی آنها در نقاط مختلف شهر در نظر گرفته شده است، راهکاری که شهرداری شیراز یا تا کنون به آن فکر نکرده و برنامه‌ریزی نداشته یا آنقدر توان و اراده کافی ندارد تا چنین بازرچه‌ای را راه‌اندازی کند.‌

این موضوع  آنقدر حائز اهمیت شده و شهروندان را کلافه کرده که تبدیل به دغدغه رسانه‌ها شده به ‌گونه‌ای که در جلسه هم‌اندیشی شهردار شیراز با اصحاب رسانه جز موضوعات مهم مورد بحث بود که محمد حسن اسدی شهردار شیراز در این خصوص به رسانه‌ها گفت: دستفروشی یک پارادکس شهری است که از یک سو معیشت حلال عده‌ای را تامین می‌کند و از طرفی به دلیلی اشغال معابر سواره و پیاده موجب تضییع حقوق دیگر شهروندان می‌شود.

البته شهردار شیراز گره‌گشایی این موضوع را تنها وظیفه شهرداری ندانسته و با یک تقسیم‌بندی می‌گوید: وظیفه شهرداری تنها معابر پیاده و ساماندهی آن است و در معابر سواره، وظیفه دیگر سازمان‌هاست که به رفع مشکل بپردازند.

با وجود اینکه مدتهاست مسئولان امر وعده خروج این خودروهای سیار میوه فروش و خطرآفرین را از این شهر داده‌اند، اما در سایه مسامحه مسئولین شهروندان نیز به همزیستی اجباری با این پدیده تن داده‌اند؛ در حالی که برخی از اهالی منطقه بلوار رحمت هنوز با این همزیستی کنار نیامده و خواستار برخورد قانونی با این موضوع هستند.

وقتی که آسایش شهروندان به قیمت ارزانی به حراج گذاشته می‌شود

در همین راستا آقا محمدی یکی از ساکنین خیابان گلبرگ در ابتدای سفیر جنوبی به خبرنگار شیرازه گفت: هر روز که از سر کار به منزل برمی‌گردم با حجم زیادی از خودروهایی مواجه می‌شوم که بی مهابا و بدون در نظر گرفتن شرایط تردد، ماشین را پارک کرده و برای خرید میوه از وانت‌ها سد معبر کرده و ترافیک سنگینی ایجاد کرده‌اند.

محمدی با بیان اینکه تفاوت چشمگیر قیمت‌ها موجب ترغیب افراد برای خرید می‌شود گفت: علاوه بر شهرداری جهاد کشاورزی و متولیان نظارت بر بازار باید پاسخ دهند که چرا چنین تقاوت قیمت‌هایی از یک دست‌فروش تا مغازه وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال ذکر این نکته ضروری است که ارزان‌فروشی به چه قیمت؟ مثل اینکه آنچه ارزان به حراج گذاشته شده آرامش و آسایش شهروندان است .

شاید اگر دست‌های پشت پرده وجود نداشت و یکسان‌سازی قیمت ایجاد می‌شد دیگر با چنین پدیده‌‌ها و مشاغل مزاحمی که آسایش و انظباط را از شهر گرفته‌اند روبرو نبودیم.

نظم شهری که در حراج وانت بارهای میوه فروش به تاراج می‌رود

وانت‌بارهایی که ترافیک به شهر می‌فروشند

این پایگاه خبری جهت بررسی زوایای مختلف این موضوع به سراغ شهرداری شیراز رفت و در این خصوص غلامرضا غلامی معاون خدمات شهری شهرداری شیراز جهت پاسخگویی معرفی شد، اما علی‌رغم تماس‌های مکرر و ارسال پیامک به وی هنوز موفق به گفتگو با این مسئول نشدیم.

به همین منظور در روزهای آتی به سراغ شسهرداری شیراز، پلیس راهور شهرستان شیراز و سازمان جهاد کشاورزی به منظور پیگیری تفاوت معنادار قیمتها خواهیم رفت؛ به امید اینکه متولیان امر آسایش شهروندان  و نظم نوین شهری را حائز اهمیت دانسته و اراده‌ای جهت رفع مشکل از خود نشان دهند.

انتهای پیام/224224



نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
میلان
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۲
0
اکثرا کم فروشی میکنن تا ارزان فروشی بدترین نقطه هم بلوار رحمت و کمربندی حدفاصل پل امام حسن تا پل فلکه معلم ترافیک سنگین درست میشه توی گرما و سرما هم نداره
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۲
0
اولا مدتی بود کامنت ها را نمی گذاشتید
اما میوه فروش ها
کار کم است نباید جلو اینها را گرفت ولی نباید در جاهای خطرناک توقف کنند