کد خبر: ۱۵۸۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۰ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
عضو شورای شهر شیراز در گفتگوی تفصیلی با شیرازه مطرح کرد:

احداث باغات یازده‌گانه مهربانو خاص بانوان در شیراز/‌ساماندهی مشاغل مزاحم در دستور کار شورا

عضو شورای شهر شیراز از ساماندهی مشاغل مزاحم و احداث باغات یازده‌گانه مخصوص بانوان در ۱۱ منطقه شهرداری این کلانشهر خبر داد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، افسانه خواست خدایی عضو شورای شهر شیراز که پیش از این  در یک مصاحبه با خبرنگار این رسانه به تشریح بخشی از عملکرد ۹ ماهه نخست پرداخته بود در این شماره در یک گفتگوی تفصیلی به برخی سوالات متداول شهروندان پاسخ داد.

شیرازه: مشکلات حقوقی شهروندان را چگونه حل می‌کنید؟

خواست خدایی:

یکی از مسئولیت‌های مهمی که در شورای اسلامی شهر به عهده بنده است مسئول کمیته حقوقی است در یک سال گذشته کمیته به شکل دائم حداقل هفته ای دو یا سه مرتبه تشکیل شده است و برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌هایی که در کمیته حقوقی انجام می‌شد به دو دسته تقسیم می‌شود.

اول موضوعات اساسی که در کمیسیون برنامه،  بودجه و سایر کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و تصویب می‌گردد، در کمیته ارائه و مسائل و مشکلات حقوقی آن سنجیده می‌شود و نظریه کمیته حقوقی را در کمیسیون مربوطه مطرح می‌کنیم و در نهایت در کمیسیون برنامه بودجه تمام دستور کارهای این کمیسیون مورد بررسی کمیسیون حقوقی قرار می‌گیرد و موضوعات اساسی و مهمی که در واقع پایه‌ریزی اساسی شهری است انجام می‌شود.

موضوع دوم که در کمیسیون حقوقی مطرح میشود ،رسیدگی به مشکلات حقوقی شهروندان است؛ یک سری مسائل و مشکلات حقوقی شهروندان با مجموعه شهرداری دارند که موضوعات تخصصی قانونی محور است  که بصورت دستور کار در کمیته حقوقی مطرح و پیگیری و نتیجه هم به مردم و شهرداری اعلام می‌شود. در صورتی که حق با مردم باشد نظرات پیشنهادی را ارائه خواهیم داد بلکه کار انجام شود.

شیرازه: عمده‌ترین وظیفه  کمیته حقوقی چیست؟

خواست خدایی:

اینکه بصورت تخصصی کمیته حقوقی یک وظیفه دیگر به نام انطباق لوایح وطرح‌ها است که لایحه‌های شهرداری در این کمیته مورد بررسی قرار می‌گیرد و در کمیسیون اعمال خواهد شد.

شیرازه: در بحث موضوع فرهنگی  چگونه عمل کردید؟

خواست خدایی:

در بحث موضوع فرهنگی سال گذشته تلاش براین بود که اتفاق خوبی را در حوزه بانوان رقم بزنیم و در همین راستا احداث باغات یازده‌گانه مهربانو خاص بانوان در یازده منطقه شهرداری از برآوردهای سال گذشته بود که الحمدلله با همت اعضای شورای شهر و کمیسیون فرهنگی مصوب شد که در هر منطقه حداقل یک باغ بانوان تدارک دیده شود. 
اساسی‌ترین احداث باغات در حوزه نشاط و ورزش و تفریح بانوان به گونه‌ای است که با دسترسی محلی بانوان در نظر گرفته شود و ایجاد فضای تعاملی بین این قشر با شرایطی که آرامش را برای آنها رقم بزند، با هدف ایجاد فضایی در حوزه آموزش به خانم‌ها و کودکان که در واقع یک موقعیتی پیش بیاید که آموزش‌های لازم در این زمینه انجام گیرد و در نهایت فضایی فراهم شود که به شکل اشتغال‌زایی دائمی که سرپرست خانواده هستند در آید که این مورد از رسالت‌های ایجاد باغات است که به زودی قرار است در اختیار مناطق قرار گیرد.

 دو مجموعه تاکنون فراهم شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال۱۴۰۴در تدارک شرایطی باشیم که یازده باغ بانوان را در یازده منطقه داشته باشیم.کارگاه آموزش محور خانواده ،کودک و نوجوان از دیگر موضوعاتی بود که در کمیسیون فرهنگی سال گذشته مورد حمایت قرار گرفت  و طرح هادی را داشتیم که مصوب کردیم و موضوعات تربیت خانواده از این قبیل موارد بود.

شیرازه: جهت حقوق رانندگان چه اقدامی کردید؟

خواست خدایی:

در کمیسیون برنامه و بودجه طرح دوفوریتی افزایش ۵۰%حقوق رانندگان استیجاری پیشنهاد و مصوب شد که ابتدای سال ۱۴۰۱برای همه رانندگان اعمال شود.حمل و نقل  رایگان دانش‌آموزان استثنایی از طرح‌هایی بود که شروعش با مدرسه گل‌ها رقم خورد و در مرحله اجرایی است .

شیرازه:جهت کار فرهنگی در بوستان‌های سطح شهر شیراز چه اقدامی کردید؟

خواست خدایی:

کمیسیون خدمات شهری یکی از کمیسیون‌هایی بود که بسیار همکاری خوبی با مجموعه کمیته خانواده و بانوان داشت که سال گذشته مصوبه‌ای به نام آیین‌نامه مصوبه کمیته داستان‌ها مطرح و تصویب شد که بوستان‌ها مدیریت فرهنگی شوند. بحث موسیقی  متناسب با سن کودکان در دستور کار است و قرار دادهای تمام پیمان‌کاران دستگاه‌های وارده قرار گرفته و مقرر شد که بازرسی و نظارت توسط مردم انجام گیرد.در کنار این موارد مصوبات بسیارخوبی را در این حوزه داشتیم که کاشت ۱۰۰۰۰۰نهال نارنج که از اسفند ماه سال گذشته در دستور کار قرار گرفت که این مصوبه نیز در ۴فاز اجرایی به نام‌های خیابان‌ها و معابر، باغات سطح شهر شیراز، مکان‌های عمومی مثل مساجد، مدارس و فاز چهارم در محلات توسط یاوران شورا در حال اجراست که در کنار درخت نارنج  برابر سازگاری و شرایط آب و هوایی شیراز، درخت سروناز هم در دستور کار این مجموعه است و به شکل ویژه در حال اجراست.

شیرازه:در حوزه فضای سبز شهری چه اقدامی صورت گرفته است؟

خواست خدایی:

در حوزه فضای سبز، تابلوهای تبلیغاتی زیباسازی ،این تابلوها مرتبط با فرهنگی و تبلیغات شهری هستند  که در تبلیغات شهری، از شهرداری درخواست یک لایحه کردیم که  آنها را ساماندهی کند و مهمترین مدار اصلاح این بود که تابلوهایی که در سطح شهر هستند، باید محتوای فرهنگی آن مورد تایید باشد که توسط مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد. مصوب کردن اِلما‌ن‌های نوروزی است که بودجه‌ای جداگانه به آن اختصاص داده می‌شود و در صدد هستیم که  امسال مردم جلوه‌ای متفاوت را در سطح شهر ببینند. لوسترهای خیابانی، ازدیگر مواردی است که نورپردازی در سطح شهر به صورت همیشگی باشد به شکلی که برابر مناسبت‌ها اقدامات انجام شود.

شیرازه: آیا فکری هم به حال مشاغل مزاحم سطح شهر شده؟

خواست خدایی:

درحال حاضر یک ساماندهی خاص به مشاغل مزاحم، در دستور کار است که این‌گونه شغل‌ها به خارج از شهر منتقل شوند. تعدادی کارگاه جمع آوری و پلمب شد زیرا مشکلات زیاداجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی را ایجاد می‌کنند.

شیرازه: در خصوص معتادین متجاهر اقدامات شورای شهر چیست؟

خواست خدایی:

با کمکی که توسط مجموعه قرار گاه محرومیت‌زدایی  احمد ابن موسی (ع)انجام شد، هدف‌مان این است که حداقل مبالغ ۶۰% که مجموعه بهزیستی دریافت می‌کنند باید صرف ساماندهی و توانمندسازی معتادین متجاهر شود بلکه شرایطی فراهم شود که این افراد  بعداز سم‌زدایی، بازپروری و توانمندسازی شوند و زمینه بازگشت به جامعه برایشان به خوبی فراهم شود.

شیرازه:در حوزه اشتغالزایی و توانمندسازی بانوان چگونه اقدام شد؟

خواست خدایی:

یکی از اهداف یازده‌گانه باغات که در مناطق راه انداختیم ایجاد مکان دائم جهت اشتغال بانوان است که در کنار آن در صددیم برای ایجاد اشتغال‌زایی بانوان سرپرست خانوار کسب و کارهایی را ترتیب اثر دهیم .


انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان