کد خبر: ۱۶۰۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۲۷ تير ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛

خوشا شیراز و ترافیک سنگینش

این روزها شاهد تردد بیشتر وسائل نقلیه در خیابان‌های شیراز هستیم که در نهایت منتج به ایجاد گره‌های ترافیکی و اتلاف وقت شهروندان می‌شود.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، معضل ترافیک شیراز موضوع جدیدی نیست و سال‌هاست که شهروندان در این فصل از گرما با معضل ترافیک در بیشتر نقاط این کلان‌شهر مواجه هستند.

 باوجوداینکه انتظار می‌رود در فصل تابستان به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها حجم ترافیک کاهش یابد؛ اما عملاً این روزها شاهدیم که خیابان‌های شیراز ترافیک سنگینی را تجربه می‌کنند؛ ترافیک سنگینی که گاه واکنش شهروندان را به همراه دارد.

هم‌اکنون پیک ترافیک در خیابان‌های شیراز در فاصله زمانی ظهر و بیشتر عصر شکل می‌گیرد، اما در بخشی از خیابان‌ها حجم سنگین ترافیک تا ساعت‌ها نیز ادامه دارد که به زعم اهالی شهر علت این وضعیت نامشخص است.

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه به خیابان‌هایی با ترافیک سنگین از جمله کنارگذرها، حدفاصل ولیعصر تا بلوار زند و چهارراه ملاصدرا و همچنین چهارراه ادبیات تا میدان آزادی رفت تا دلیل شلوغی و ترافیک سنگین را جویا شود که برخی از رانندگان و شهروندان واکنش جالبی را نشان دادند.

غلامحسین تقی‌پور، راننده‌تاکسی شخصی که از شدت گرمای زیاد کلافه شده بود، می‌گفت: بیش از ۳۰ دقیقه در مسیری که کمتر از ۱۰ دقیقه فاصله دارد هستم ای‌کاش شهروندان حتی‌الامکان از مترو استفاده می‌کردند؛ بلکه تردد روان‌تر شود. 

محمدحسن ذوالفقاری مسافر تاکسی به سمت ملاصدرا بود که بیان کرد: چرا شورای ترافیک فکری به حال این حجم از وسیله نقلیه نمی‌کند سالیان گذشته طرح زوج و فرد در شیراز اجرا شد که بسیار خوب بود؛ اما متأسفانه دیگر این طرح اجرایی نشد و الان با خیل عظیم وسیله نقلیه روبه‌رو هستیم که در این گرمای بالای ۴۰ درجه سخت می‌شود این مسئله را هضم کرد. 

مرتضی الله‌وردی مرد میان‌سال شیرازی دلیل این همه ترافیک را بی‌برنامگی مسئولین خواند و افزود: آیا در این شهر با این جمعیت مسئولی است که به فکر کنترل ترافیک باشد؟ اگر یک شهروند در خیابان خدایی نکرده حالش مساعد نباشد چطور می‌شود با این حد از ترافیک خود را به بیمارستان رساند؟ 

رضا دیگر شهروند شیرازی که کنار خیابان منتظر تاکسی بود معتقد است که شهرداری شیراز باید خط مترو را افزایش دهد؛ بلکه تا حدودی از حجم ترافیک کاسته شود.

خوشاشیراز و ترافیک سنگینش

 البته مسئولین امر باید برای دسترسی به سواره‌روها و بر اساس اصول مهندسی ترافیک و با لحاظ عرض و ظرفیت راه، سرعت مجاز خودروها را طراحی کنند و با استفاده از سیستم‌های هوشمند و سایر ابزارهای مدیریت ترافیک نیز حرکت روان و ایمن انواع وسایل نقلیه و پیاده‌روها را تحت کنترل مستمر قرار دهند.

معیوب‌بودن و ناکارآمدی سیستم مدیریت کنترل ترافیک در شبکه راه‌های شهری و راه‌های شریانی و خیابان‌های محلی شاید یکی از دلایل معضلات باشد و گره‌های ترافیکی به‌ویژه در راه‌های شریانی تقاطع‌های اصلی که وجود دارد در اغلب موارد به دلیل اینکه حجم ترافیک از ظرفیت راه موردنظر بیشتر است راه‌بندان‌های طولانی ایجاد می‌شود و در زمان تعمیر زیرساخت‌های حمل‌ونقل در شبکه راه‌ها نیز به دلیل کاهش عرض راه‌ها و سایر محدودیت‌ها، راه‌بندان‌های طولانی ایجاد می‌شود.

سؤالی که اینجا مطرح است، این حجم از ترافیک با وجود همه امکانات پیشرفته زیبنده سومین حرم اهلیت است؟ آیا مسئولین امر مذکور اراده‌ای بر کنترل ترافیک این کلان‌شهر را دارند؟! 

معاونت حمل‌ونقل شهرداری می‌تواند با همکاری پلیس راهور شیراز این معضل را برطرف کند؛ بلکه آرامش شهروندان در اوج گرما حفظ شود و از همه مهم‌تر شاهد بی‌مدیریتی نظم ترافیک شهری نباشیم.

یکی از راهکارهایی که می‌تواند در بهبود ترافیک در کلان‌شهرهای ما مؤثر باشد مدیریت فضای پارک حاشیه‌ای است، قانونمند یا محدودکردن تعداد فضاهای پارک در دسترس، یکی از راهکارهای بهینه کاهش استفاده از خودروهای شخصی و تشویق به استفاده از حمل‌ونقل عمومی است. 

خوشاشیراز و ترافیک سنگینش

حمید کریمی رئیس پلیس راهور راهنمایی‌ورانندگی شهرستان شیراز در گفتگو با شیرازه در خصوص حجم زیاد ترافیک گفت: زیر گذر سلمان فارسی در ضلع جنوبی بابت بتن‌ریزی پل سلمان فارسی توسط عوامل معاونت حمل نقل شهرداری مسیر محدود شد و متأسفانه کل محورهای ولیعصر، خیابان تختی، زند، دروازه سعدی، همه انشعابات اطراف این محدوده را به‌هم‌ریخته است، قطعاً بخشی از همین ترافیک در محدوده دروازه قران، اطلسی و میدان آزادی جهت اینکه مردم مجدداً برای اینکه از کنارگذرها ادامه مسیر دهند، تحت‌تأثیر قرار داده است.

وی بیان کرد:با وجودی که در سطح شهر ترافیک مرکزی را داریم، این معضل هم به آن اضافه شد؛ اما اولویت ما مرکز است به همین دلیل تا جایی که امکان دارد از بیشترین عوامل استفاده می‌شود؛ بلکه شهروندان به مشکل کمتری در ترافیک روبه‌رو شوند.

کریمی در پاسخ به سؤال خبرنگار شیرازه مبنی بر تمهیدات جهت کنترل ترافیک افزود: یکی از وظایف پلیس راهور نظم‌ و انظباط ترافیکی است و تا آنجایی که در توان پلیس راهور شیراز باشد سعی می‌کند حجم ترافیک را به حداقل برساند تا شهروندان در این فصل گرما از سال اذیت نشوند.

رئیس پلیس راهور شهرستان شیراز در ادامه بیان کرد: پلیس راهور شیراز طرحی در جهت روان‌شدن ترافیک داشت؛ اما به دلیل حضور ناوگان عمران توسعه در مسیر مطروحه فعلاً نتوانسته آن را اجرایی کند به‌عنوان‌مثال اگر زیر گذر زند مسدود می‌شد شخصی که بخواهد به سمت ساحلی و کنارگذر عبور کند، مسیر سلمان فارسی را پیش‌بینی کردیم و اگر همین مسئله در کنارگذر شمالی اتفاق بیافتد قطعاً ترافیک قابل‌کنترل نخواهد بود و باید ضلع شمالی کاراندیش به بلوار مولوی وصل شود.

وی افزود:باتوجه‌به اینکه در یک ماه گذشته معمولاً محدوده بازار، خیابان لطفعلی‌خان و شاهچراغ به دلیل اینکه اکثر مراسم و جشن‌ها برگزار می‌شود بار ترافیکی سنگینی نسبت به نقاط دیگر شهر را تحمیل می‌کرد که با حضور همکاران در پلیس راهور سعی بر روان کردن مسیر بود.

خوشاشیراز و ترافیک سنگینش

این مقام مسئول با اشاره به ترافیک متمرکز در شیراز که یکی از عواملش را مراکز درمانی در این محدوده‌ها دانست، گفت: تمامی ترافیک‌ها در مستطیل نمازی، ستاد، پارامونت و چهارراه ملاصدرا است؛ زیرا اکثر مراکز درمانی در این محدوده از شهر هستند که بیشترین حجم از جمعیت به خود را اختصاص می‌دهند و به دلیل نبود پارکینگ مناسب مجبور به پارک‌کردن در کنار خیابان‌ها می‌شوند که به بار ترافیکی شهر افزوده خواهد شد.

کریمی در توصیه به شهروندان گفت: باتوجه‌به طی‌کردن فصل گرما حتی‌الامکان شهروندانی که در مسیر مترو هستند از تسهیلات قطار شهری استفاده کنند و این اقدام در روان‌شدن ترافیک مسیرهای مذکور کمک شایانی می‌کند.


انتهای پیام/224224


نظرات بینندگان