کد خبر: ۱۶۰۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۹ تير ۱۴۰۲
شبهای محرم به نام کدام شهدای کربلاست؛

شب دودم ورود به کربلا

امام حسین(ع) و یارانش روز دوم محرم به سرزمین کربلا وارد شدند.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، آفتاب محرم برمی‌آید و کربلای دل را در پرتو خود می‌سوزاند. سرخی بیرق ایستادگی از گلدسته دست‌ها بالا می‌رود و در باد به حرکت در می‌آید و عطر شهادت مشام را می‌نوازد.

چشم‌ها در انتظار طراوت اشک به تماشا می‌نشیند و خواب‌ها از چشم‌های خسته می‌گریزند و حسینیه دل‌ها سیه پوش می‌شوند؛ محرم فرا می‌رسد و انتظار لباس‌های مشکی به سر می‌آید.

آری این شب‌ها باید به سوگ نشست. هر شب به سوگ ستاره‌ای از آسمان حسین (ع).

هر یک از شب‌هایمحرمبه نام یکی از شهدا یا شخصیت‌ها یا وقایعی مرتبط با جریان کربلا نام‌گذاری شده است؛ بر همین اساس شب دوم را ورود به کربلا نام نهاده‌اند. که شب گذشته به عنوان شب دوم محرم با نام ورود به کربلا معروف است.

ورود به کربلا

بعد از اینکه امام نام کربلا را شنید، فرمود: این مکان جای فرود آمدن ما و محل ریخته شدن خون و جایگاه قبور ماست.

 امام پس از استقرار در سرزمین کربلا دستور برپایی خیمه‌ها را صادر کردند.

"اللهم أعوذ بک من الکرب و البلاء :خدایا از گرفتاری و بلا به تو پناه می‌برم"

ورود به کربلا

در این میان "حر بن یزید ریاحی" در نامه‌ای "عبیداللّه‏ بن زیاد" را از ورود امام علیه‌السلام به كربلا آگاه نمود. عبیدالله هم به حر دستور داد که بر حسین علیه‌السلام سخت بگیر و او را در زمینی بی‌آب و خشک و بدون پناهگاه متوقف کن.


همچنین ابن زیاد نامه‌اى براى حسین(ع) نوشت و گفت: «یزید به من دستور داده یا تو را به قتل برسانم و یا به فرمان من و یزید گردن نهى و بپذیری». 

امام (ع) پاسخی به این نامه ابن زیاد ندادند.

امام  حسین علیه‌السلام به اهل كوفه نامه‏‌ای نوشته و نامه را به "قیس بن مسهّر" دادند تا گروهی از بزرگان كوفه را از حضور خود در كربلا آگاه كنند اما این سفیر امام علیه‌السلام را نیز دستگیر كرده و به شهادت رساندند.

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان