کد خبر: ۱۶۰۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۳۱ تير ۱۴۰۲
به بهانه سالروز شهادت؛

عباس؛ قهرمان پر آوازه دوران

ناگفته‌های بسیار زیادی از این قهرمان، سرباز ولایت و بنده مخلص خدا وجود دارد که در تمام لحظات صحنه نبرد و مواجهه با دشمن اتفاق افتاده که گذر مختصری بر رویدادهای زندگی شهید دوران خواهیم کرد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، اگر امروز عزت و سربلندی و اقتدار ایران دشمنان را به‌زانو درآورده است و علی‌رغم دشمنی نمی‌توانند پیشرفت‌های ایران را نادیده بگیرند، حاصل خون پاک شهدایی است که به زمین‌گرم این مرزوبوم ریخته شده است.

پایداری امروز ما پاسداشت راه و سنت و سیره دلیر مردانی چون شهید عباس دوران است که در سخت‌ترین شرایط و سخت‌ترین دوران و در زیر بمب و موشک پرچم مقاومت بر افراشتند تا امروز ما نیز در جهان آن پرچم را برافرازیم. 

به‌راستی شهدا نماد هشت سال پایمردی و مرزداری مردمی است که علی‌رغم همه سختی‌ها و آوارگی‌ها پای انقلاب و آرمان‌های آن ایستادند و نتیجه این پایمردها امروز در به‌زانودرآوردن دشمنان این آب‌وخاک مشهود است؛ چون بزرگ‌ترین مؤلفه قدرت نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی شهیدان بزرگوار ما هستند.

 البته انسان برای قرارگرفتن در مسیر حق باید دشمن‌شناس و امام شناس باشد که شهید دوران با بصیرت کامل، همواره در مسیر امام خویش قرار داشت چرا که ایمان عملی، صبر، ولایت باوری و اخلاص در عملش بود.

 آری شهدای گران‌قدر همگی دارای ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی بودند که مزد عملکردشان، تصاحب مدال افتخار شهادت بود.

 ناگفته‌های بسیار زیادی از این قهرمان، سرباز ولایت و بنده مخلص خدا وجود دارد که در تمام لحظات صحنه نبرد و مواجهه با دشمن اتفاق افتاده که گذر مختصری بر رویدادهای زندگی شهید دوران خواهیم کرد.

عباس دوران قبل از آغاز عملیات گفته بود: «اگر هواپیمایش را بزنند بیرون نخواهد پرید.» 

ناصر باقری کابین عقب جنگنده زنده‌یاد امیر سرتیپ «محمود اسکندری» در عملیات بغداد بود؛ همان عملیاتی که نام شهید عباس دوران در تاریخ جاودان شد و هم‌رزم دیگرش منصور کاظمیان به اسارت درآمد. 

اما اسکندری هواپیمای زخمی را از دومین دیوار دفاعی غیرقابل‌عبور جهان به‌سلامت به پایگاه بازگرداند خلبان ناصر باقری از آن لحظات روایت می‌کند: «قرار بود تحت هر شرایطی سکوت رادیویی در طول عملیات حفظ شود؛ اما بالاخره دوران و کاظمیان به‌ناچار سکوت رادیویی را شکستند. عباس روی رادیو گفت: «ما را زدند!» محمود اسکندری خلبان هواپیمای دوم همراه عباس دوران جواب داد: «عیبی ندارد، ما را هم زدند! پشت سر من ادامه مسیر بدهید.» دوران جواب داد: «موتور شماره دو من آتش‌گرفته و دیگر نمی‌توانم ادامه بدهم!» اسکندری جواب داد: «نهایت تلاشتان را بکنید و اگر نتوانستید ادامه بدهید بپرید بیرون» اما بعدازاین مکالمه دیگر هیچ پاسخی از جانب فانتوم دوران و کاظمیان دریافت نشد. 

این آخرین باری بود که صدای عباس دوران را شنیدیم، تا آخرین لحظه آرام و با خونسردی حرف می‌زد و هیچ ترسی در صدایش نبود.

 شدت آسیب برخورد موشک زمین به هوای عراقی به موتور فانتوم چنان بود که هواپیمای دوران و کاظمیان نتوانست پشت سر اسکندری ادامه مسیر بدهد. عباس قبل از آغاز عملیات گفته بود: «اگر هواپیمایش را بزنند بیرون نخواهد پرید.» یکی از تنها خلبانانی بود که صدام او را به نام می‌شناخت و آرزو داشت او را در اسارت ببیند؛ اما داغ این آرزو به دلش ماند.
عباس دوران (۲۰ مهر ۱۳۲۹ – ۳۰ تیر ۱۳۶۱) سرهنگ جنگندهٔ مک‌دانل داگلاس اف-۴ فانتوم ۲ نیروی هوایی ایران بود که در ماه‌های آغازین جنگ ایران و عراق نقش مهمی در بمباران اهداف دشمن عراقی ایفا کرد، دوران در دو سال اول جنگ بیش از ۱۲۰ عملیات و پرواز برون‌مرزی موفق داشت، او در عملیات بغداد در خاک عراق شهید شد.

جنگاور شجاع

صدام حسین برای تحقیرکردن خلبانان ایرانی در تلویزیون عراق گفت: به هر جوجه کلاغ (خلبان) ایرانی که بتواند به ۵۰ مایلی نیروگاه بصره نزدیک شود حقوق یک سال نیروی هوایی عراق را جایزه خواهم داد. تنها ۱۵۰ دقیقه پس از این مصاحبه صدام، علی به همراه شهید عباس دوران و شهید علیرضا یاسینی نیروگاه بصره را بمباران کردند! در یک مستند جنگی، معاون نیروی هوایی امریکا خطاب به صدام گفت: آسمان ایران عقاب‌هایی همچون علی خسروی و عباس دوران دارند باید خیلی مواظب بود.

سیره شهدا

خلبان‌ها هم عمدتاً افرادی در سطح بالای جامعه و به‌اصطلاح باکلاس بودند اما آنچه ما از عباس، این مرد آسمان‌ها دیدیم و شنیدیم، افتاده‌ترین و خاکی‌ترین فرد ممکن بود وقتی قرار شد به‌پاس کاردانی‌ها و جان‌فشانی‌های مکرر از پایگاه هوایی بوشهر به تهران انتقال یابد و در ستاد عملیات نیروی هوایی خدمت کند. 

همسرش فوق‌العاده خوشحال شد و او را تشویق کرد تا هرچه زودتر برای انتقال اقدام کند. اما او در دفتریادداشتش نوشت: باید با زبان خودش قانعش کنم انتقال به تهران یعنی مرگ من چون پشت‌میزنشینی و دستوردادن برای من مثل مردن است.

 عباس دوران در طول ۲۲ ماه حضور در جنگ ۱۲۰ پرواز عملیاتی داشتند. آنهایی که اهل پرواز هستند می‌دانند که غیرممکن است. شاید هیچ خلبانی پیدا نشود که توانسته باشد از عهده این کار برآید و این در آن زمان یک رکورد در نیروی هوایی محسوب می‌شد. در بین نیروهای دشمن نیز دوران خیلی معروف بود و زهرچشمی از عراقی‌ها گرفته بود که عراقی‌ها آرزو داشتند او را اسیر کنند.

شهید عباس دوران از زبان رهبر معظم انقلاب اسلامی

گزارش عملیات موفقیت‌آمیز هوایی جهت انهدام هدف‌های نظامی - اقتصادی در قلب قلمرو دشمن بعثی که به شهادت خلبان شجاع و سربلند ما"عباس دوران" انجامید، برگ جدیدی از افتخار و شرف در صحیفه پرحادثه جنگ تحمیلی و جان‌فشانی‌های رزمندگان جوانمردمان افزود.

مقام معظم رهبری همچنین در بازدید از پایگاه هوایی شهید نوژه همدان فرمودند: ما در سابقه‌ی این پایگاه، کسی مثل "شهید عباس دوران" را داریم که به‌خاطر ایمان، جان خودش را آشکار و صریح بر سر یک هدف گذاشت. اگر ماجرای شهید دوران را در کتاب‌ها خوانده بودیم یا امروز هر کس می‌خواند، احتمال می‌داد که افسانه باشد؛ اما ما آن را با چشم خودمان دیدیم که اگر ندیده بودیم، می‌گفتیم افسانه است. این‌ها شوخی نیست؛ این‌ها عظمت دارد؛ همت انسان‌ها این‌جور است و ما بایستی در هر بخشی همت کنیم!

خاطرات شهید دوران از زبان هم‌رزمش

آخر خردادماه سال 1361 بود. اسرائیل به جنوب لبنان حمله کرد. در نیروهای مسلح اعلام شد هر کس می‌خواهد برای جنگ با اسرائیل داوطلب شود، بسم‌الله! همان روز اول اعلام به دفتر عقیدتی سیاسی رفتم تا به‌عنوان داوطلب اعزام به لبنان ثبت‌نام کنم. وقتی اسمم را نوشتم، مسئول عقیدتی گفت: آقای مشیری شما اولین نفری نیستید که ثبت‌نام کردید! ادامه داد: نمی‌خواهی بدانی اولین نفری که اسم نوشت کی بود؟ - هر کس باشد، چه فرقی می‌کند. اگر بگم، شما هم مثل من شوکه می‌شوید! حساس شدم بدانم چه کسی است که ایشان را این‌طور متعجب کرده است. گفتم: خوب کیه؟ اولین نفری که برای اعزام به لبنان و جنگ با اسرائیل داوطلب شد، "عباس دوران" بود.

انتظار اسم هرکسی را داشتم جز عباس دوران اگر شرکت در جنگ ایران و عراق وظیفه شغلی عباس و یا حتی روی غیرت و عشق به وطن بود، جنگ با اسرائیل یک جنگ کاملاً مذهبی و یا عقیدتی بود که هر کس زیر بارش نمی‌رفت و عباس به‌ظاهر چنین نبود. حاج‌آقا ادامه داد: آقای مشیری، عباس دوران انسان خاصی است، قدر ایشان را بدانید!

عباسِ دوران افسانه‌گون در برابرِ تازشِ دشمنِ بعثی رزمید تا مبادا خاکِ پاکِ میهن به پلشتی‌هایِ چکمه‌هایِ دشمنِ متجاوز آلوده گردد

نامش همچو همه‌یِ سلاحدارانِ نگاهبانِ این سرزمین جاودانه خواهد بود.
یادش گرامی


انتهای پیام/224224


نظرات بینندگان