کد خبر: ۱۶۰۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛

مسجد،منشاء برکت جامعه

در واقع محله اسلامی می‌تواند در بالندگی مجموعه تحت نظارت خود مفید باشد؛ ازاین‌رو اهمیت به این مقوله می‌تواند به‌مرورزمان یا همان سند اعتلای ۱۰ساله به کمک عموم در جامعه آید.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، یکی از فواید تأثیرگذار قرارگاه‌های محله اسلامی در مساجد این است که با محوریت ائمه جماعت شکل می‌گیرد و نخبگان و معتمدین محله تحت عنوان قرارگاه تحول محله فعالیت خواهند داشت و این به‌خودی‌خود با نظام مسائل محله در حوزه‌های مختلف احصاء می‌شود و از طرفی برای تحقق جامعه اسلامی باید محله‌ها اسلامی شود.
 
 یکی از مؤثرترین راه‌های تحقق مردم‌سالاری اسلامی به عینیت رساندن ظرفیت‌های مردمی برای اداره جامعه است که حضور هماهنگ و هم‌افزایی مردمی در راه تحقق اهداف موجب انسجام، یکپارچگی و تسریع در امور می‌شود و طراحی الگوهای عملی برای حضور مردم برای تحقق محله اسلامی ضروری است.

مسجد،منشاء برکت جامعه

در واقع محله اسلامی می‌تواند در بالندگی مجموعه تحت نظارت خود مفید باشد؛ ازاین‌رو اهمیت به این مقوله می‌تواند به‌ مرورزمان یا همان سند اعتلای ۱۰ساله به کمک عموم در جامعه آید.

محله اسلامی با محوریت مساجد در راستای سبک زندگی اسلامی، عدالت و مبارزه با فساد، اقتصاد مقاومتی مردمی و مشارکت و تعاون و در یک‌کلام در راستای تأمین مادیات و معنویات و پیگیری مشکلات محله ایجاد خواهد شد که با نگاه عمیق و اجرای صحیح آن می‌طلبد موردتوجه ویژه قرار گیرد. 

اگر آگاهی لازم را به جامعه داده بودیم غرب هیچ کار نمی‌توانست بکند؛ چراکه دشمن اگر کاری هم بخواهد انجام دهد به‌وسیله نادان‌ها انجام می‌دهد، جامعه ما تشنه آگاهی است، اما وقتی آگاهی ندارد، سبب گول‌خوردن می‌شود و یکی از راه‌های افزایش آگاهی، مسجد در طراز انقلاب اسلامی است.

محله اسلامی باید محله‌ای باشد که مردم به‌ویژه جوانان با تاسی از تعالیم اسلام ناب محمدی و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌ها برای تحقق تمدن نوین اسلامی تلاش می‌کنند؛ چراکه محله اسلامی از جنس مردم و برای مردم بوده و از دیدگاه مقام معظم رهبری مسجد به‌عنوان پایگاه دین، عبودیت و معرفت می‌تواند برای جامعه اسلامی مؤثر بوده و سرآغاز حرکت بزرگ و ماندگار در جامعه باشد.


عباس رضایی، مسئول بسیج مساجد و محلات فارس گفت: در بحث هماهنگی، اتحاد و همدلی ارکان مسجد با مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فارس و اوقاف و... هماهنگی‌های بسیاری به انجام رسیده است.

مسئول بسیج مساجد و محلات فارس ادامه داد: سپاه فجر فارس در سال ۱۴۰۱ برنامه‌های خوبی برای مساجد پیش‌بینی کرده و شورای حل اختلافی در ابتدای سال برای صلح و صفای ارکان مسجد تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: سپاه فجر بر بحث محله‌های اسلامی تاکید دارد و با هدف خدمت به فرهنگ و هنر و جذب نوجوانان و جوانان این مبحث اجرا می‌شود و امام جماعت مسجد و نماینده هیئت امنای مسجد و بسیج مسجد و ... در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

رضایی تصریح کرد: احصای مشکلات مختلف محله از اهداف اصلی طرح محله‌های اسلامی است و ۷۰۰ محله اسلامی در فارس با حمایت ائمه جماعات و ائمه جمعه و هیئات مذهبی راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: اگر شاهد هم‌افزایی ارکان مسجد باشیم شاهد تعالی اهداف مسجد خواهیم بود و بیش از چهار هزار پایگاه مقاومت در فارس داریم که نقش موثری در ایجاد این هم‌افزایی دارند.

رضایی با تاکید بر نقش روحانیون در مساجد هم گفت: از روحانیون و ائمه جماعات عزیز خواستار توجه به هم‌افزایی بیشتر ارکان مساجد و پایگاه‌های بسیج هستیم تا اهداف متعالی مسجد محقق شوند.

مسجد،منشاء برکت جامعه

کلام آخر:

طرح محله اسلامی یکی از مهم‌ترین راهکارهای رسیدن به جامعه اسلامی و سپس تمدن نوین اسلامی است، برای رسیدن به جامعه اسلامی که مبتنی بر مشارکت مردمی است،در جامعه اسلامی مردم خود دارای نقش هستند و در اداره امور جامعه خود احساس مسئولیت می‌کنند.

مهم‌ترین گام در اجرایی کردن محله اسلامی مشارکت دادن مردم است که در گام اول لازم است با مشارکت مردم شورای محله اسلامی تشکیل شود.

بنابراین اگر بخواهیم به جامعه اسلامی برسیم باید با محوریت مساجد و مردم و برای رسیدن به یک مدیریت مردمی محله محور کارها را انجام دهیم و به نقش آفرینی مردم بپردازیم.


انتهای پیام/224224


نظرات بینندگان