کد خبر: ۱۶۰۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد:

جهاد دانشگاهی یک نهاد انقلابی و دانش‌بنیان با حرکت جهادی

جهاد دانشگاهی یک نهاد انقلابی و دانش بنیان با ماهیت حرکت جهادی در بستر های مختلف از جمله علم و فرهنگ است همچنین این نهاد منشا حرکت های ارزشمندی در حوزه های فرهنگی ،اموزشی پژوهشی، اشتغال و کار افرینی در سطح کشور است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»،پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فضای جامعه از فرهنگ طاغوتی پاک نشده بود و مظاهر آن در همه‌جا به چشم می‌‏خورد . هم‌چنین ، عوامل فعال طاغوتی در دانشگاه‏‌ها مانع اشاعه فرهنگ اسلامی بودند . 

درنتیجه، دانشجویان در برابر این مسأله به مقابله برخاستند و دانشگاه‏‌ها تعطیل شد . حضرت امام (ره) با تأیید این حرکت ، فرمان تشکیل نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی را صادر کردند تا پس از تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی ، فرهنگ منحط غربی از مراکز علمی و فرهنگی کشور زدوده شود .این مرکز فرهنگی در سال ۱۳۶۳ش ، به‌عنوان ستاد اجرایی انقلاب فرهنگی تغییر نام داد تا این‌که در سال ۱۳۶۴ش ، پس از استقلال دانشگاه‏‌ها و جدا شدن وزارت فرهنگ و آموزش عالی ، مجدداً به‌عنوان جهاد دانشگاهی مطرح شد .

 براساس اساس‌نامه این نهاد ، جهاد دانشگاهی نهادی است عمومی و غیردولتی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی ، دارای شخصیت مستقل و از لحاظ استخدامی و مالی ، تابع مقرراتی است که در چهارچوب اختیارات قانونی به تصویب هیئت امنای جهاد دانشگاهی می‌‏رسد .

از سال ۱۳۶۹ش ، جهاد دانشگاهی به‌عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی و خدماتی کشور معرفی و محل استقرار آن ، بیرون از دانشگاه تعیین شد . گسترش تحقیقات و شکوفایی روحیه پژوهش ، گسترش طرح‏های کاربردی و نیمه ‌صنعتی از طریق پیوند با مراکز علمی و تحقیقاتی به‌منظور به‌کارگیری وظایف و توسعه امور فرهنگی در سطح جامعه از طریق همکاری با حوزه و دانشگاه و سایر مراجع و نهادهای فرهنگی به‌ویژه برای نسل جوان ، از اهداف مهم جهاد دانشگاهی است.

پُل بین دانشگاه و جامعه

براساس تعریفی که در اساس نامه جهاد دانشگاهی آمده، این نهادْ پُلی میان دانشگاه و جامعه است.

عمده‌ترین هدف جهاد دانشگاهی در حال حاضر، عینیتْ بخشیدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، تحقق اهداف انقلاب فرهنگی، گسترش گرایش دینی و مذهبی در بین دانشجویان، توسعه فنّاوری با بهره‌گیری از نیروهای متخصص داخلی برای حذف وابستگی‌های علمی ـ فرهنگی، و استقرار نظام آموزش عالی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی در سطح دانشگاه‌‌هاست.

وظایف جهاد دانشگاهی

طبق مصوّبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و اساس‌نامه جهاد دانشگاهی، این سازمانْ نهادی است عمومی، غیردولتی و زیر نظرشورای عالی انقلاب فرهنگی که از لحاظ اداری دارای شخصیتی مستقل است. در این اساس نامه، به وظایف جهاد دانشگاهی اشاره شده است که گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها، توسعه امور فرهنگی، تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی در برنامه ریزی برای قشر جوان، ایجاد امکانات نشر و تألیف، انجام تحقیقات کاربردی و توسعه ای، حمایت از دانشجویان و پژوهش گران جوان، و توجه به اشتغال فارغ التحصیلانْ به عنوان مجموعه ای از وظایف جهاد دانشگاهی به چشم می خورد. جهاد دانشگاهی در سه حوزه آموزشی، فرهنگی و پرورشی به صورت عمده فعالیت دارد که هر کدام از این حوزه ها، شاخه‌های متعددی دارند.

کتاب و کتاب‌خوانی

توجه به کتاب و کتاب‌خوانی، یکی از سرفصل‌های مهم فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی است. به این منظور، این نهاد از سال ۱۳۶۲، تولید و انتشار کتاب را با هدف های کمک به دانشجویان برای دست یابی به منابع علمی، و ایجاد ارتباط با استادانی که آثار خود را از طریق امکانات جهاد دانشگاهی در اختیار جامعه دانشگاهی کشور قرار دهند، آغاز کرد. این نهاد به منظور پر کردن خلأ موجود در زمینه تولید کتاب، به تشکیل گروه های آموزشی پرداخت و با توجه به نیازهای دانشجویان و پیشنهادهای استادان و محققانْ به تألیف و ترجمه کتاب های درسی دانشگاهی پرداخت.

جهاد دانشگاهی شهیدان سر افرازی تقدیم کشور کرده است

جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای برآمده بعد از انقلاب اسلامی است که از ابتدای تأسیس و علاوه بر خدمات فرهنگی و علمی، ۱۰۳ شهید سرافراز را تقدیم کشورمان کرده و امروز ۲۷ دی‌ماه به نام روز شهدای جهاد دانشگاهی نام‌گذاری شده است.

جهاد دانشگاهی تازه تأسیس‌ شده بود و تنها ۴۶ روز از آغاز فعالیتش در ۱۶ مرداد ۱۳۵۹ می‌گذشت که جنگ عراق علیه ایران تحمیل و حملات رژیم بعثی عراق به ایران شروع شد. در همان زمان بود که بنا به گفته امام که فرمود «جنگ و دفاع از میهن در جبهه اولویت اول است» ۸۰ درصد فعالیت واحدهای جهاد دانشگاهی به موضوع جبهه‌های حق علیه باطل اختصاص یافت و جهادگران به‌صورت رزمنده در گردان‌ها و یا در پشت‌جبهه برای تجهیز ادوات جنگی و یا پروژه‌های تحقیقی، عملیاتی و یا حتی تعمیر و بازسازی ادوات نظامی به این موضوع متمرکزشده و اعزام دانشجویان و اساتید را مدیریت و سامان‌دهی می‌کردند.

اما ۲۷ دی‌ماه ۱۳۶۵ ساعت ۲۲:۳۰ جنگنده متجاوز رژیم بعث عراق دانشکده فنی دانشگاه تبریز و مناطق اطراف آن را هدف قرار داده که یکی از این بمب‌ها به ساختمان کارگاه ساخت قطعات و مهمات موردنیاز جبهه‌ها اصابت کرد که توسط جهاد دانشگاهی استان آذربایجان شرقی باهدف پیوند دانشگاه و صنعت دفاعی کشور راه‌اندازی شده بود. در این حمله ۳۳ نفر از جهادگران جهاد دانشگاهی به شهادت رسیدند.

در سال‌های اخیر نیز با سقوط هواپیمای C ۱۳۰ در سال ۱۳۸۴ محمدحسن قریب و اسماعیل عمرانی عکاس و خبرنگار خبرگزاری ایسنا و همچنین در حمله تروریستی داعش در سال ۹۶ به مجلس شورای اسلامی نیز شهید حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی از خبرگزاری ایکنای جهاد دانشگاهی به جمع شهدای جهاد دانشگاهی افزوده شدند روحشان شاد.

اما امروز جهاد دانشگاهی در تمام عرصه‌ها خوش می‌درخشد به گزارش خبرنگار این رسانه امیرحسین استقلال رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس پانزدهم مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران گفت: باتوجه‌به جنگ ترکیبی علیه ایران اسلامی نقش رسانه‌های گسترده‌تر شده است.

وی افزود: در این شرایط خبرنگار باید خودآگاه باشد و به جامعه نیز آگاهی بدهد.

استقلال ادامه داد: هم اکنون باتوجه‌به تشویشی که رسانه‌های خارج‌نشین در جامعه ایجاد می‌کنند ممکن است رسانه‌های کشور با پرتگاه شکاف اجتماعی مواجه شوند؛ ازاین‌رو خبرنگاران در این فضا نقشی حساس‌تر به عهده دارند.

وی تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۵۹ در چنین روزی بر اساس منویات امام راحل و پس از تخریب‌شدن دانشگاه‌ها در پی انقلاب‌فرهنگی تشکیل شد تا مجدداً دانشگاه هارا راه‌اندازی کند که منوط به اصلاح بسیاری از کتب درسی بود که در آن زمان تحت‌تأثیر تفکرات شرق و غرب بود.

استقلال جهاد دانشگاهی فارس در چهار حوزه پژوهش، آموزش، اشتغال و فرهنگ فعال است گفت: فارس ظرفیت بالایی در تولید گیاهان دارویی دارد؛ اما تا کنون اتفاق شاخصی برای بهره‌برداری از آن نشده است.

وی افزود: برای پاسخگویی به این نیاز استان جهاد دانشگاهی تفاهم‌نامه‌ای با استانداری امضا کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس توضیح داد: در قالب این تفاهم‌نامه بر تولید محصولات مرتبط با فراوری گیاهان دارویی تمرکز می‌شود.

استقلال اضافه کرد: توجه به محیط‌زیست از دیگر نیازهای شدید استان فارس است که جهاد دانشگاهی به این موضوع ورود کرده و در قالب تفاهم‌نامه‌ای با استانداری به فعالیت علمی در این عرصه می‌پردازد.

همچنین این مقام مسئول از پژوهشکده جامع مطالعات شهری فارس خبر داد و گفت: پژوهشکده با همراهی استانداری، شهرداری، دانشگاه شیراز و جهاد دانشگاهی فارس شکل‌گرفته و فعالیت خود را آغاز کرد.

وی اظهار کرد: فعالیت‌های پژوهشکده جامع مدیریت شهری به بهبود و ارتقای مدیریت در سطح شهرهای استان و مدیران کل استانداری کمک می‌کند.

استقلال با بیان اینکه این پژوهشکده جامع مدیریت شهری محور فعالیت می‌کند، عنوان کرد: گروه‌های علمی این پژوهشکده با ۲ رویکرد پاسخگویی به نیازهای شهری احصا شده از سوی مدیران و پیشنهاد و تحقیق در مسائلی که از نگاه مسئولان درمانده به فعالیت می‌پردازند.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس گفت: فعالیت پژوهشکده جامع مدیریت شهری فارس با پیشنهاد ۲ موضوع به مجموعه کارفرمایی استانداری کار خود را آغاز کرد.

وی از راه‌اندازی مرکز آموزش‌های تخصصی در شهرستان فسا خبرداد و گفت: با راه‌اندازی این مرکز آموزشی شهرستان‌های برخوردار از این خدمات در فارس به ۱۰ مورد رسید که در قالب ۱۷ مرکز آموزشی فعالیت می‌کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی فارس اظهار کرد: همه اهتمام بخش آموزشی جهاد دانشگاهی فارس بر اشتغال محوری قرار گرفته و غیر از ۲ عنوان دوره، بقیه بلافاصله پس از پاین، امکان اشتغال‌زایی برای دانش‌آموخته را دارد.

 تألیف کتب درباره شهدای حرم شاه‌چراغ (ع) توسط جهاد دانشگاهی فارس 

استقلال با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی فارس در چهار حوزه پژوهش، آموزش، اشتغال و فرهنگ فعال است، اضافه کرد: باتوجه‌به تأکید رهبر معظم انقلاب بر تلاش مجموعه‌های فرهنگی برای فراموش‌نشدن جنایت حرم مطهر احمد بن موسی (ع)، جهاد دانشگاهی فارس در این زمینه فعالیت‌های شاخصی را انجام داده که از جمله آن می‌توان به تالیف چهار عنوان کتاب در این موضوع اشاره کرد.

استقلال عنوان کرد: از این شمار ۲ عنوان کتاب در حوزه رسانه، یک عنوان برای گروه سنی بزرگسال و سه عنوان کتاب در رده‌های سنی کودک و نوجوان نگاشته شده است.

وی اضافه کرد: سه کتاب کودک در قالب یک عنوان تجمیع می‌شود و برای برخی از داستان‌های آن نمایشنامه نیز نوشته شده تا در نمایش مدارس مورداستفاده قرار گیرد.

جریان ایده‌های جوانان در جهاد دانشگاهی

وی با بیان اینکه بیشتر نیز مسیر جذب ایده‌های جوانان از دل دانشگاه در جهاد دانشگاهی جریان داشت، افزود: هم اکنون ۱۱ کانون دانشجویی جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌های فارس فعال است و باتوجه‌به اینکه امسال تأکید بیشتری بر این موضوع شده امید است تا این ظرفیت توسعه داشته باشد.

انتهای پیام/224224
برچسب ها: شیراز ، فارس ، جهاد
نظرات بینندگان