کد خبر: ۱۶۰۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
مونسون در راه استان فارس است؛

پیش‌بینی بارش شدید مونسونی در برخی مناطق استان فارس

مدیرکل هواشناسی فارس از بارش‌های مونسونی در فارس خبر داد و گفت: این سامانه تا پنجشنبه ۱۹ مردادماه ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، احتمال جاری شدن سیل در برخی نقاط مختلف استان فارس وجود دارد. بارش‌های مونسون یا سامانه بارشی مانسون در میانه تابستان اتفاق غیرعادی نیست.  مونسون یک تغییر فصلی در جهت بادهای غالب از یک ناحیه است که می‌تواند فصلی پر آب یا خشک را برای مناطق استوایی رقم بزند و بیشتر با بادهایی از سمت اقیانوس هند رخ می‌دهد.

مونسون تابستانی چیست؟

مونسون تابستانی با بارش‌های سنگین همراه است و معمولاً بین فروردین تا شهریورماه هر سال رخ می‌دهد. با پایان زمستان هوای گرم از اقیانوس هند به کشورهای دیگر می‌وزد و اقلیمی مرطوب و سیل‌آسا را برای این نواحی رقم می‌زند.

سعدی،سرپرست مدیریت بحران استانداری فارس در نشست فوق العاده مدیریت بحران استان گفت: باتوجه به هشدار‌های سازمان هواشناسی تا انتهای هفته روز پنج شنبه بارش‌های متعددی در  استان وجود دارد.

سعدی با بیان اینکه همه دستگاه‌های اجرایی و خدماتی  در آماده باش کامل هستندگفت:از شهروندان سراسر فارس خواهش میکنم که در مسیر رودخانه‌ها و از تردد‌های غیر ضرور خودداری کنند و کشاورزانی که محصولاتی  در فضای باز دارند به ویژه در شمال استان که بارندگی‌های شدید را در روزهای آتی خواهیم داشت به مکان های سربسته  انتقال دهند .

وی ادامه داد :احتمال جاری شدن سیل در برخی  نقاط مختلف  استان وجود دارد  و باتوجه به پیش بینی‌هایی که از طریق هواشناسی صورت گرفته از امروز یکشنبه این بازندگی‌ها شروع  می شود و در  روز‌های دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه و پنج شنبه شدت این بارش‌ها بیشتر خواهد بود.

اداره کل هواشناسی فارس با انتشار اطلاعیه سطح زرد،با توجه  به رشد ابر، بارش های رگباری نقطه ای همراه با رعد وبرق، وزش باد شدید،‌گرد خاک و در مناطق مستعد بارش تگرگ در ساعت های بعد از ظهر نسبت به احتمال آبرگرفتگی معابر و جاری شدن روان آب در شیراز و سایر مناطق استان هشدار داد.

مدیرکل هواشناسی فارس بیان کرد: این سامانه تا پنجشنبه ۱۹ مردادماه ادامه دارد.

مسعود حقیقت ادامه داد:‌ این سامانه رگباری برای دوشنبه در نیمه جنوبی، غربی، مرکز استان، به ویژه منطقه فورگ و حسن آباد داراب،زرین دشت، داراب، لارستان،گراش،‌ اوز، لامرد و خنج پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: همچنین این سامانه از سه شنبه ۱۷ تا ۱۹ مردادماه در استان فارس فعال است.

پیش بینی بارش شدید مونسونی در برخی مناطق استان فارس

احتمال آبگرفتگی و سیلاب

حقیت تاکید کرد:‌ احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان آب، احتمال سیلاب و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها و برخورد صاعقه وجود دارد.

عدم توقف درحاشیه رودخانه ها

وی اضافه کرد: احتیاط و اجتناب از تردد و توقف در حاشیه و بستر مسیل ها و رودخانه‌ها نیز توصیه می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان