کد خبر: ۱۶۰۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۱ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۲
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی:

اقتصاد تعاونی مردمی‌ترین بخش از اقتصاد کشور است

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر می‌خواهیم مشکل کشور از نظر اشتغال و اقتصاد حل شود باید تعاون موردتوجه قرار گیرد، اقتصاد تعاونی اقتصاد حلال است و هزینه‌ای برای دولت هم ندارد و حتی کمک‌کننده بخش دولتی است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، علیرضا پاک‌فطرت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از تلاش‌های مدیرکل و معاونین اداره کل تعاون استان، اتاق تعاون فارس، مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره‌ها و رؤسای اتحادیه‌های تعاونی‌های فارس و تبریک هفته دولت و هفته تعاون اظهار داشت: خصوصی‌سازی باید با نگاه ویژه به بخش تعاون صورت گیرد؛ اما در سنوات گذشته این‌گونه نبود و کارخانه‌ها بسیاری به‌صورت نیمه رایگان به افرادی واگذار شد که صلاحیت کافی و لازم را نداشتند و نتیجه آن هم تعطیلی بسیاری از این کارخانه‌ها بود. 

پاک‌فطرت گفت: شهید رجایی رئیس‌جمهوری از جنس مردم بود که دشمنان با وحشت از انقلاب مردم ایران این ترور شوم را رقم زدند. بخش تعاون مظلوم واقع شد و حداقل ۳۰ درصد اقتصاد استان فارس باید به حوزه تعاون واگذار شود؛ زیرا اقتصاد تعاونی مردمی‌ترین بخش اقتصاد است. وی افزود: در دهه اول انقلاب توجه نسبتاً خوبی به بخش تعاون شد؛ اما در دهه دوم نظام سرمایه‌داری بر اقتصاد ما حاکم و تعاون مورد بی‌مهری قرار گرفت.

پاک‌فطرت بیان کرد: خصوصی‌سازی باید با نگاه ویژه به بخش تعاون صورت گیرد؛ اما در سنوات گذشته این‌گونه نبود و کارخانه‌ها به‌صورت نیمه رایگان به افرادی واگذار شد که صلاحیت کافی و لازم را نداشتند و نتیجه آن هم تعطیلی بسیاری از این کارخانه‌ها بود.

وی به شعار سال "مهار تورم، رشد تولید" اشاره کرد و خاطرنشان کرد: هنوز هم آن‌چنان که ایده‌آل است به بخش تعاون توجه نشده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی بر رفع مشکلات بخش تعاون و کاستن از موانع پیشروی تعاون‌گران این استان نیز تأکید کرده و در ادامه تصریح کرد: اگر می‌خواهیم مشکل کشور از نظر اشتغال و اقتصاد حل شود باید تعاون موردتوجه قرار گیرد، اقتصاد تعاونی اقتصاد حلال است و هزینه‌ای برای دولت هم ندارد و حتی کمک‌کننده بخش دولتی است. 

پاک‌فطرت عنوان کرد: اصل مترقی قانونی اساسی که بر زمین‌مانده باید اجرایی و حداقل ۳۰ درصد اقتصاد کشور به تعاون واگذار شود؛ اما اکنون خوش‌بینانه ۷ تا ۸ درصد سهم اقتصاد به تعاون تعلق دارد که بسیار سهم اندکی است.

اقتصاد تعاونی مردمی‌ترین بخش از اقتصاد کشور است.

تسهیلگری دولت در بخش تعاونی‌های تولید مسکن امری ضروری است.

وی با بیان اینکه بخش‌های مختلفی ازجمله واردات دارو، توزیع نهاده و سایر بخش‌هایی که مشکل وجود دارد را می‌توان به تعاونی‌ها واگذار کرد، یادآور شد: تسهیلگری دولت در بخش تولید مسکن امری و کمک به تعاونی‌ها دراین‌رابطه ضروری است و باید به بخش تعاون در حوزه مسکن نیز کمک کرد. 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: مجلس آماده است که برای توسعه بخش تعاون همکاری کند زیرا مردم آمادگی مشارکت در اقتصاد تعاونی را دارند. 

وی در پایان اظهار کرد: کارخانه‌ها باید به بخش تعاونی بومی واگذار شود تا خصوصی‌سازی به بهترین وجه ممکن پیاده‌سازی و اجرایی شود. شرکت‌های بزرگی مانند ایران‌خودرو و سایپا را هم می‌توان به بخش تعاون واگذار کرد به‌نحوی‌که بیش از ۵۰ درصد سهام این کارخانه‌ها به مردم و تعاونی‌ها واگذار شود.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان