کد خبر: ۱۶۰۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد؛

اربعین حسینی پدیده خاص الهی

اربعین حسینی مسیر دلدادگی است، مسیر عشق و ارادت به آستان حضرت دوست، جایی که نه گرما و نه خستگی مفهومی ندارد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»،اینکه میلیون‌ها انسان از همه نقاط دنیا با رنگ‌ها و زبان‌ها و فرهنگ‌های متعدد، حتی دین و مذاهب متعدد، در اربعین حسینی این شور و نوا را پیدا می‌کنند و دور نام حسین (ع) جمع می‌شوند، آن هم با این روح و حماسه و شور و یک‌دلی و یک‌جهتی، به سمت واحد حرکت می‌کنند، یک پدیده خاص و الهی است. در اربعین همگان احساس وحدت و برداشت مرزها بین خود می‌کنند. این مسائل یکی از مهم‌ترین موضوع‌های جهان است و رسانه باید با همین نگاه و همین زاویه، به بررسی همین پدیده اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بپردازد.

مراسم و زیارت اربعین به‌هیچ‌وجه و در هیچ برهه‌ای از زمان تعطیل نبوده و نخواهد بود؛ اما این شور و عشق و کشش مغناطیس حسینی در اشکال و شیوه‌های مختلف تجلی و بروز خواهد یافت.

ناگفته نماند یکی از الگوهای اربعین حسینی این است که فرمان برای جریان‌های انقلابی در روز اربعین صادر شد؛ زیرا امتداد راه حسین صرفاً در عزاداری و راه‌پیمایی و هیئت داری نیست؛ بلکه در زینبی شدن است و چون زینب کبری باید عَلم روشنگری برداشت که جهاد در تبیین است.

آری راه حسین در افشاگری علیه اهریمن است؛ زیرا دشمن ذهن مردم را هدف گرفته است و با هر خبر منفی از گوشه‌وکنار درصدد سست کردن عقاید ملت مسلمان است، گاهی با ایجاد شبهات مذهبی و گاهی با یاوه‌گویی با اقدامات تروریستی می‌خواهند مردم را از مسیر الهی منحرف کنند؛ اما زهی خیال باطل است که اراده ملت امام حسین از فولاد سخت‌تر است.

اربعین حسینی پدیده خاص الهی

این نیست که شما خواسته باشید اربعین در کربلا باشید، این لطف و محبت مولا اباعبدالله است که شما را طلبیده است سپس از لحظه خروج از منزل که زائران حسین شدی هر قدم شما بر بال ملائک است و به زوار الحسین مراقبت می‌کند تا پس از زیارت به منزل برسد و بدیهی است هر کس که به‌قدر همت و توان خود در این رزمایش حسینی اثرگذار است به‌اندازه یک لیوان آب، دانه‌ای خرما... اثر داشته باشیم و رسانه امام حسین باشیم و روایتگر این حماسه حضور باشیم، برای همسایه، دوست، فامیل و... با نوشتن، عکاسی، فیلم‌برداری کوتاه خبرنگار اربعین حسینی باشیم.

 ابراهیم عزیزی نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با این پایگاه تحلیلی خبری در واکنش به نماد دین‌داری ملت ایران، گفت: بدون اسم‌بردن از شخص یا فرد خاصی، می‌توان از افرادی نام برد که رفتار و کردار آنها در ابعاد مختلف، نشان‌دهنده کمال معرفت و دین‌داری بوده است. نماد دین‌داری ملت ایران قطعاً کسی هست که ظلم‌ستیز، باتقوا، آزاده، مؤمن، ولایت‌مدار و متعبد است و هر کسی چنین ویژگی داشته باشد را می‌توان نماد دین‌داری نامید.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به مکتب حضرت سیدالشهدا افزود: در مکتب سیدالشهدا مسیر لشکر مؤمنین در برابر لشکر کفر مشخص است، مؤمنین کسانی هستند که با ولایت‌مداری به یک انسجام و وحدت قلبی رسیده‌اند و در مسیر الهی مستحکم و استوار به‌پیش می‌روند. 

عزیزی عاشورا را درس امید دانست و افزود: در عاشورا درس‌های مختلفی را مشاهده کرده‌ایم از صبر و ایثار و فداکاری تا تداوم مسیر سیدالشهدا. امام حسین (ع) با شهادت خویش تا ابد راه آزادگی و حریت را برای انسان‌های آزاده باز گذاشت. انسان در مکتب سیدالشهدا همیشه امیدوار است؛ زیرا آرمان و هدف متعالی دارد و در این راستا دست از تلاش و کوشش برنخواهد داشت. 

وی در ادامه بیان کرد: در مکتب سیدالشهدا ناامیدی، یاس و روزمرگی جایی ندارد و امید به زندگی موج می‌زند. اینکه شما می‌بینید پس از ۱۴۰۰ سال این گونه فوج‌فوج مردم به سمت کربلا به عشق امام حسین پیاده‌روی می‌کنند، نشان از شوق و شور مردم است که در آن امید و امیدواری موج می‌زند. قطعاً امام حسین به آینده نهضت بزرگ‌خویش امید فراوان داشت و نشانه‌اش همین شور و حال‌هاست که مشاهده می‌کنید.

عزیزی در آخر به نقش‌زن در نهضت عاشورا اشاره کرد و افزود: حضرت زینب (س) نمونه کامل یک زن مسلمان در نهضت عاشوراست. کسی که با بیان شیوای خود دشمن را به استیصال کشانید البته خانواده امام حسین (ع) و اهل‌بیت او تا پایان با سیدالشهدا همراهی کردند و نشان دادند که نقش‌زن در داخل و بیرون خانه از چه اهمیتی برخوردار است، این یک الگوی تمام معنا برای تمامی زنان آزاده است تا بدانند در اوج عفت و پاک‌دامنی می‌توان در جامعه اثرگذار بود.


علی‌ای‌حال بهتر است بگوییم اربعین حسینی مسیر دلدادگی است، مسیر عشق و ارادت به آستان حضرت دوست، جایی که نه گرما و نه خستگی مفهومی ندارد، کوچک و بزرگ، پیر و جوان و خردسال آمده‌اند تا با ندای رسای لبیک یا حسین ارادت خود را به محضر امام عصر تقدیم کنند.

اربعین حسینی پدیده خاص الهی

حجت‌الاسلام مرتضی دشتی مسئول دفتر نمایندگی سپاه ناحیه شهرستان سپیدان در گفتگو با خبرنگار این پایگاه تحلیلی خبری عبادت‌های جمعی را اتحاد جامعه اسلامی دانست و افزود: به نظر می‌رسد خداوند متعال عبادت‌های جمعی را تشریع نموده برای اینکه سمبل و نماد دین‌داری و اتحاد یک جامعه اسلامی باشد و وقتی در یک ملت مساجد آن و نمازجمعه آن و زیارت کعبه در ایام حج و زیارت اربعین و اعتکاف و کمک به محرومین و سیل‌زدگان غیره آن شلوغ باشد این نبضی است که تدین جامعه را می‌رساند و وقتی ما این موارد را در جامعه ایران نگاه می‌کنیم به این موضوع پی می‌بریم که برخلاف ادعای بعضی‌ها انقلاب اسلامی مایه پیشرفت ملت حتی در دین‌داری شده است.

حجت‌الاسلام دشتی بیان کرد: وقتی ما به مکتب امام حسین ( ع) نگاه می‌کنیم چه به واقعه عاشورا و چه به عزاداران ایشان در قرن‌های متمادی، می‌بینیم که وحدت موج می‌زند، چه بین مذاهب اسلامی و چه بین ادیان. در واقعه عاشورا و در اصحاب امام حسین (ع) اشخاصی از ادیان مختلف مثل وهب مسیحی به چشم می‌خورند و همچنین از مذاهب مختلف مثل عثمانی مذهب و... ولی همه متحدانه در زیر پرچم امام حسین ع قرار گرفته و هدایت شده‌اند و در جمع عزاداران ایشان هم وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که فقط مسلمانان نیستند که عزاداری برایشان می‌کنند بلکه ارمنی‌ها و... هم هستند و فقط شیعیان هم نیستند؛ بلکه برادران اهل‌سنت هم برای ایشان مراسم عزا برگزار می‌کنند.

 مسئول دفتر نمایندگی سپاه ناحیه سپیدان گفت: واقعه عاشورا به ما نشان می‌دهد و لو تعداد ما اندک باشد در مقابل دشمن و با محاسبات دنیوی ممکن است شکست بخوریم؛ ولی اگر بر حق باشیم نباید ناامید شویم و خداوند متعال است که عزت و ذلت و ملک را به بندگانش می‌دهد و چنانچه امروز می‌بینیم پیروز واقعه عاشورا امام حسین ع است و حرکت ایشان نتایج فراوانی در عالم داشت از جمله انقلاب ما که به گفته امام راحل مدیون محرم و صفر است.

 نکته پایانی: 

قیام امام حسین علیه‌السلام، یک قیام در مقابل نفاق و تزویر نیز بود؛ امام شهید ما مبتنی بر آیه یا ایها النبی جاهد الکفار و المنافقین، با دو نوع دشمن در قیامش مقابله کرد که یکی دشمنان خارجی و کفار بود و یکی دشمنان داخلی و منافقین و امروز نیز می‌بینیم امام امت که مهم‌ترین دغدغه‌اش جهاد تبیین در برابر تحرکات دشمن است و از طرفی هم روا است که بانوان همانند زینب کبری به روشنگری در این مهم بپردازند.


انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان