کد خبر: ۱۶۰۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
اخبار حوزه کشاورزی نی‌ریز؛

برداشت زیتون، آلو بخارا و گردو در نی‌ریز آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز از آغاز برداشت زیتون آلو بخارا و گردو دراین شهرستان خبر داد.
به گزارش خبرنگار گروه شهرستان‌های پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، علیرضا بصیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز از آغاز برداشت زیتون در سطح ۱۳۰ هکتار از باغ‌های این شهرستان خبر داد و گفت: ۷۰درصد از محصول زیتون شهرستان به‌منظور تهیه کنسرو استفاده می‌شود.

وی افزود: زمان برداشت زیتون کنسروی در شهریورماه و زیتون روغنی در آبان‌ماه است.
 
بصیری اظهارکرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بالغ بر ۱۰۰ تن زیتون در نی‌ریز تولید و روانه بازار مصرف شود.

این مقام مسئول ابرازکرد: ارقام غالب زیتون در نی‌ریز شامل کنسروالیا، فیشمی، زرد زیتون و شیراز است.

بصیری در ادامه بیان‌کرد: فراوری زیتون به‌منظور تهیه کنسرو، ترشی و روغن‌کشی با «سود» و «دستی» انجام و به شهرستان‌های اطراف از جمله فسا و سروستان ارسال می‌شود.

وی به عملیات باغی انجام‌شده در قالب طرح اصلاح، بهسازی و توسعه باغ‌های زیتون که هرساله با تخصیص اعتبار دولتی انجام می‌شود؛ اشاره کرد و گفت: پیوند، هرس و تغذیه از مهم‌ترین این اقدامات در طول یک سال گذشته است.

برداشت زیتون، آلو بخارا و گردو در نی‌ریز آغاز شد

پیش‌بینی تولید ۳۳۰ تن گردو از باغ‌های نی‌ریز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز همچنین گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۳۰ تن گردو از ۲۲۰ هکتار باغ‌های نی‌ریز برداشت شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری باوجود شرایطی همچون گرمازدگی و کاهش نزولات آسمانی در مجموع نسبت به سال گذشته با افزایش تولید مواجهیم؛ افزود: عمده محصول گردوی نی‌ریز در بخش پشت کوه این شهرستان تولید می‌شود که شامل ارقام محلی و پوست‌کاغذی است.

بصیری اظهارکرد: برداشت گردو در شهریورماه انجام می‌شود و ۲۰۰۰ نفر در فصل برداشت در باغ‌های این شهرستان مشغول به کار می‌شوند.

به گفته وی؛ با رویکرد تجاری‌سازی این محصول، می‌توان با طرح سرشاخه کاری درختان گردو و استفاده از ارقام جدید و پر محصول داخلی و خارجی مانند جمال، چندلر و فرانکت، z و هارتلی عملکرد را در واحد سطح افزایش داد.
برداشت زیتون، آلو بخارا و گردو در نی‌ریز آغاز شد 

برداشت ۱۶۵ تن آلو بخارای ارگانیک دیم از باغ‌های نی‌ریز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی‌ریز از برداشت ۱۶۵ تن آلوبخارای ارگانیک دیم نیز خبر داد و گفت: عمده سطح زیر کشت این محصول در منطقه مشکان به مساحت ۱۸۵ هکتار است که ۱۶۵ هکتار آن بارور است.

بصیری افزود: عملیات برداشت از اواسط مردادماه آغازشده و در اواسط شهریورماه به پایان رسیده است.
 
به گفته وی؛ عملکرد محصول تر آلوبخارا در شرایط مناسب اقلیمی بالغ بر سه تن در هکتار است و باتوجه‌به خشک‌سالی و سرمازدگی سال جاری، به حدود یک تن در هکتار کاهش‌یافته که بالغ بر ۱۶۵ تن تولید محصول تر از سطح باغ‌ها برداشت و روانه بازار شده است.

بصیری تاکیدکرد: این محصول به‌صورت سالم و بدون استفاده از کود و سموم شیمیایی تولید می‌شود که در تهیه غذاهای مختلفی مانند مرغ، کوفته، خورشت اسفناج و فسنجان نیز کاربرد دارد.

برداشت زیتون، آلو بخارا و گردو در نی‌ریز آغاز شد


انتهای پیام/224224
 



نظرات بینندگان