کد خبر: ۱۶۱۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۱ - ۲۰ مهر ۱۴۰۲
رئیس‌جمهور در مراسم بزرگداشت حافظ:

قلم حافظ شیرازی همه عصرها و زمان ها را در نوردیده است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شعر حافظ پیام انسان ساز و نشاط بخش برای همه انسان ها در همه زمان‌ها و مکان‌ها به همراه دارد، افزود: قلم حافظ شیرازی همه عصرها و زمان ها را در نوردیده است چون اخلاص در آن موج زده و بر قلب‌ها اثرگذار است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور شامگاه امشب بیست مهرماه در آئین بزرگداشت یادروز حافظ با ابراز خرسندی از حضور در جمع هنرمندان و هنردوستان شیرازی عنوان کرد: تجلیل از مقام حافظ شیرازی برای همه ما و فرهنگ‌دوستان شاعران، حکیمان و اهل هنر و ادب امری ضروری است؛ اما همچنانی که سال‌های بسیاری می‍‌گذرد و تفعل به حافظ میتواند برای مخاطب سخن و پیامی داشته باشد به نظر می‌رسد آن کس که شعرش از حقیقت دین و قرآن کریم و آموخته‌های انبیاء نشات گرفته باشد می‌تواند هر سال پرده‌ها کنار رود و جلوه های بیشتری از اثزگذاری او هویدا شود.

وی با اشاره به آیه شریفه «نون والقلم و مایسترون» عنوان کرد: آنچه مستور قلم باشد، مورد سوگند حضرت حق است پس هر مستوری قلم نیست؛ قلم باید در راستای انسان‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی باشد و در جهت بیان عرفان، فرهنگ، هنر و دین و سعادت انسان را به ارمغان بیاورد شایسته تقدیر و سوگند باریتعالی است.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه شعر حافظ پیام انسان ساز و نشاط بخش برای همه انسان ها در همه زمان ها و مکان ها به همراه دارد، افزود: قلم حافظ شیرازی همه عصرها و زمان ها را در نوردیده است چون اخلاص در آن موج زده و بر قلب‌ها اثرگذار است.

وی تاکید کرد: نفوذ کلام حافظ به اندازه ای است که گویا زنده است و در زمان حاضر شعر می سراید.

آیت الله رئیسی عنوان کرد: سخن حافظ انسان را در مسیر نسیم هدایت الهی قرار می‌دهد به طوری که اقشار مختلف مردم با هر گویشی شعر حافظ را در نجوای‌ها عارفانه‌های خود زمزمه می‌کنند.

 رئیسی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) از علاقه‌مندان به شخصیت حافظ بوده‌اند خاطرنشان کرد: حافظ جلوه‌ای از عشق به قرآن است.

وی اذعان کرد:چهره های شاخصی چون حافظ، حضرت حمدبن موسی شاه چراغ (ع) و بادمانهایی چون تخت جمشید از نمادهای فرهنگ و تمدن ایران در شیراز هستند.

آیت الله رییسی عنوان کرد: تخت جمشید نماد تمدنی هنرمندان ایران زمین است که جلوه ای از تمدن کهن ایران زمین است اما حافظ جلوه ارتباط ایران،پارسی زبانان با دین است.

رئیس جمهور ادامه داد:تخت جمشید سخن از تمدن ایرانی می گوید و خواجه حافظ شیراازی جلوه ای از سخن دلنشین دین است.

رئیس دولت سیزدهم با اشاره به اینکه ۱۵۰ شرح به زبان فارسی بر اشعار حافظ نگاشته شده و در زبان های خارجی هم چنین شرح هایی وجود دارد ابراز کرد: این شرح ها نشان دهنده تاثیر سخن اوست.

وی عنوان کرد: متولیان آثار و آرامگاه های چهره هایی چون سعدی و حافظ با استفاده از آثار آنان شخصیت آنان و میراث آنان را تشریح کردند.

آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: رهبر انقلاب اسلامی نمونه کامل فردی برای معرفی میراث شعر و ادب در نشست ها با شاعران هستند.

 


نظرات بینندگان