کد خبر: ۱۶۱۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۰۱ آذر ۱۴۰۲
نماینده ولی‌فقیه در فارس:

دین اسلام به دنبال القای طب تجربی نیست

نماینده ولی‌فقیه در فارس دین اسلام را هدایتگر دانست و گفت: اسلام به دنبال القای طب تجربی نیست و تعبیر تأثیرگذاری اسلام در طب به‌عنوان یک علم برگرفته شده از تعالیم و سیره اسلامی با گردآوری احادیث مرتبط با طب را قبول نداریم.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی‌فقیه در فارس با اشاره به ارتباط سیره نبوی و طب گفت: سیره پیامبر (ص) و دین اسلام در طب تأثیرگذار است؛ اما تعبیر از آن به‌عنوان یک علم برگرفته شده از تعالیم و سیره اسلامی با گردآوری احادیث مرتبط با طب را قبول نداریم.

نماینده ولی‌فقیه در فارس افزود: دین اسلام هدایتگر بوده و به دنبال القای طب تجربی نیست، بنابراین باید تأثیرگذاری باورها و جهان‌بینی دینی همراه بااخلاق و فقه در دانش طب موردبحث قرار گیرد چرا که مباحث عمیق و ارزشمندی برای پیشرفت بشریت می‌تواند به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته دانشگاه‌های رسمی طب و پزشکی با کمال جدیت به مقوله اخلاق پزشکی پرداختند، اظهار کرد: تدریس اخلاق پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی نشان از نیازمندی دانش تجربی به راهنمایی اخلاق است و دو ساحتی بودن انسان در باورهای دینی مسلمانان وجود دارد؛ ازاین‌رو توجه به جسم و روح انسان در مقوله سلامت نقش بسزایی دارد.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر توجه به‌سلامت روح در کنار سلامت جسم، بیان کرد: طی دهه‌های اخیر در عرصه بهداشت جهانی، سلامت روانی و سلامت معنوی موردبحث قرار گرفته است.

 همچنین پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود که اگر باور به خداوند و به قیامت، امامت و نبوت محکم شد نتیجه روحی و روانی و احساس شادی و دلخوشی به همراه دارد؛ اما اگر شک در دل کسی ایجاد شد نتیجه‌ای جز احساس گرفتاری و غم نخواهد داشت.

وی ادامه داد: فعالان عرصه سلامت، مشکل انسان را گرفتاری به پریشانی و عدم آرامش عنوان می‌کنند؛ ازاین‌رو آرامش و حیات باید در انسان برای زندگی متعالی به حد بالای خود برسد؛ لذا سلامت و حیات عالی انسان از دین سرچشمه می‌گیرد. به‌واسطه وجود دین نباید از سلامت جسم غافل شد و توجه به‌سلامت جسم به‌موازات سلامت روح مهم است.

امام‌جمعه شیراز، روایات موجود در دین اسلام درباره بهداشت و سلامت را موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند که علم زمینه‌ساز سلامت است و در زمینه بهداشت و سلامت روایت دینی بسیاری داریم و ارتباط سلامت بااخلاق و علم قابل‌توجه خواهد بود.

نماینده ولی‌فقیه در فارس با بیان اینکه دستورات دین برای حفظ حیا در راستای تأمین سلامت جامعه است، تأکید کرد: حیا زمینه‌ساز سلامت اجتماعی بوده و اگر بانوان و آقایان در جامعه مراعات حیا و عفت کنند، سلامت جامعه تأمین خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان