کد خبر: ۱۶۱۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۰۲ آذر ۱۴۰۲
مدیرکل امور عشایر فارس:

عشایر فارس از تسهیلات ارزان قیمت اشتغال‌زایی بهره‌مند می‌شوند

مدیرکل امور عشایر فارس گفت: عشایر فارس با گذراندن دوره‌های آموزشی از تسهیلات ارزان قیمتی اشتغال‌زایی بهره‌مند می‌شوند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، عبدالحمید کریمی دمدیرکل امور عشایر فارس با بیان اینکه آموزش مطابق با نیاز روز کمک شایانی به بهسازی زیرساخت‌های زندگی عشایر می‌کند، اظهار کرد: عشایر فارس با گذراندن دوره‌های آموزشی می‌توانند از تسهیلات ارزان قیمتی که باهدف اشتغال‌زایی اعطا می‌شود، بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با فنی و حرفه‌ای استان، افزود: به‌منظور تحقق ماده پنج آیین‌نامه ساماندهی عشایر و برنامه جامع ارتقای دانش و مهارت در مناطق عشایری، تفاهم‌نامه همکاری مشترک با اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای فارس امضا شده و در آن استفاده از تمامی امکانات برای ارائه آموزش‌های موردنیاز جامعه عشایری استان مورد تأکید قرار گرفته است.

کریمی افزود: انعقاد این تفاهم‌نامه باهدف ایجاد مشاغل پایدار و توسعه مشاغل جدید برای عشایر استان صورت‌گرفته و بر اساس آن اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش به عشایر فارس را مطابق با شرایط و نیاز روز در دستور کار قرار داده است.

مدیرکل امور عشایر فارس با اشاره به اینکه پس از انعقاد تفاهم‌نامه، بازدیدهایی از امکانات مراکز فنی و حرفه‌ای صورت گرفت، بیان کرد: مقرر شده آموزش‌های استاندارد در مقاطع مختلف تحصیلی اعم از فوق‌لیسانس و دکتری به عشایر استان ارائه شود و مدرکی که اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای می‌دهد اعتبار بین‌المللی دارد و عشایری که موفق به دریافت این گُواهی شوند می‌توانند از تسهیلات ارزان قیمتی که باهدف اشتغال‌زایی اعطا می‌شود، استفاده کنند.

عشایر فارس از تسهیلات ارزان قیمت اشتغال‌زایی بهره‌مند می‌شوند

وی با اشاره به اینکه ۵۰ رشته بازاری برای جوانان عشایری استان در نظر گرفته شده، افزود: با این اقدام بازار کار برای آنان ایجاد می‌شود تا نیازهایشان را برطرف کنند و به خودکفایی برسند.

کریمی گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، دوره‌های آموزشی شامل صنایع‌دستی سفالگری، نقش‌برجسته، میناکاری، ریخته‌گری، نقاشی روی سرامیک و سفال، گوهر تراشی، برق و الکترونیک و آموزش کامپیوتر از جمله برنامه‌نویسی، گرافیک، طراحی سایت، مدیریت سایت، خیاطی، گل‌دوزی، کیف دوزی، صنایع چرم، گلخانه، گیاهان دارویی، بسته‌های خورشیدی و دوربین‌های مداربسته است.
 
 تلاش برای عملیاتی‌کردن آیین‌نامه ساماندهی عشایر
مدیرکل امور عشایر فارس با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای عملیاتی‌کردن آیین‌نامه ساماندهی عشایر مصوب سال ۱۳۸۴ هیئت وزیران به کار گرفته‌ایم، اظهار داشت: در این آیین‌نامه دستگاه‌های اجرایی مکلف شده‌اند خدمات‌رسانی به جامعه عشایری را همانند جامعه شهری و روستایی در دستور کار قرار دهند.

وی از انجام اقدامات اساسی برای اجرایی‌شدن این آیین‌نامه در فارس خبر داد و افزود: سال گذشته در شورای عشایری استان، با حمایت استاندار، مصوب شد آیین‌نامه‌ای برای تشریح وظایف سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی مختلف ابلاغ شود و پیرو انجام این اقدام مهم، تمام وظایف دستگاه‌ها در قالب تفاهم‌نامه‌های دوطرفه یا سه‌طرفه به آنها ابلاغ شد.

 
نمایشگاه‌ها بهترین محل برای معرفی و عرضه تولیدات عشایر
مدیرکل امور عشایر فارس بر لزوم معرفی تولیدات عشایر استان تأکید کرد و گفت: نمایشگاه‌ها بهترین محل برای معرفی ظرفیت‌ها و عرضه تولیدات عشایر هستند و حضور جوانان عشایری در نمایشگاه‌ها، استارتی برای کاریابی و تبادل نظر و کسب تجربه است تا توانمندی‌هایشان را بر اساس نیاز بازار ارزیابی و از این طریق درآمدزایی کنند.

وی با بیان اینکه هفته گذشته شیراز میزبان سیاه‌چادرهای پنج استان عشایری کشور بود، افزود: این نمایشگاه در جوار آرامگاه حافظ و با حضور عشایر استان‌های فارس، کرمان، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری و خوزستان به مدت پنج‌روز برگزار شد.

کریمی اضافه کرد: این جشنواره با برگزاری کارگاه آموزشی‌ها و آموزش‌های گردشگری عشایر، صنایع‌دستی، عشایر و محیط‌زیست، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری و رونمایی از پکیج‌های تورگردانی عشایر با همکاری میراث‌فرهنگی و گردشگری استان برگزار شد.
 
سیاست‌های اقتصادمحور برای افزایش کیفیت زندگی عشایر
مدیرکل امور عشایر فارس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سازمان امور عشایر چهار طرح را برای تنوع در اشتغال و معیشت پایدار عشایر در دست اجرا دارد، گفت: یکی از سیاست‌های اقتصادمحور سازمان، ایجاد میزهای چهارگانه گردشگری، زنجیره تولید گوشت قرمز، صنایع‌دستی و کشت گیاهان دارویی در مناطق عشایری است.

وی با اشاره به اینکه مناطق عشایری بکر هستند و موردتوجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارند، بیان کرد: رونق بازار صنایع‌دستی عشایر استان با برگزاری نمایشگاه‌ها در حال پیگیری است ضمن اینکه شناسایی مناطق عشایری مستعد استان باهدف توسعه کشت گیاهان دارویی و به‌کارگیری ظرفیت عشایر برای بهره‌وری از این مناطق نیز در اولویت کاری امور عشایر فارس قرار دارد.

کریمی خاطرنشان کرد: تمام تلاش خود را برای اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به عشایر فارس به کار گرفته‌ایم تا از این طریق این قشر را تشویق کنیم در مسیر معیشت پایدار گام بردارند و به تحولی در این عرصه دست یابند.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان