کد خبر: ۱۶۱۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۱۱ آذر ۱۴۰۲
یادداشت/

میرزا کوچک‌خان جنگلی؛ مبارز استبدادستیز

یازدهم آذرماه سالروز شهادت بزرگ‌مرد ایرانی، شیری از تبار گیلان و دلاورمردی که به فرموده مقام معظم رهبری: او (میرزا کوچک‌خان) مینیاتوری از نظام اسلامی را در رشت پدید آورد.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، گرامیداشت، یادکردن و گفتن و نوشتن و بازگویی خاطرات قهرمانان ملی و از جمله سردار جنگل، در واقع پاسداشت غیرت دینی و ملی است.

 یازدهم آذرماه سالروز شهادت بزرگ‌مرد ایرانی، شیری از تبار گیلان و دلاورمردی که به فرموده مقام معظم رهبری: رهبری، او (میرزا کوچک‌خان) مینیاتوری از نظام اسلامی را در رشت پدید آورد. یاد سردار جنگل علیه استبداد داخلی و خارجی، تأییدکننده حرکت اسلامی و ایرانی این روحانی مبارز و مجاهد است. 

راهی که میرزا کوچک‌خان آغاز کرد علیه زیاده‌خواهی‌های استعمار و قدرت‌طلبان داخلی و خارجی بود و در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس به اوج رسید. آری او وارث به حق راه آزادی‌خواهی، عزتمندی، حق‌طلبی شیخ الشهدای گیلان در اعتلای نام اسلام و ایران است. 

بعد از شهادت وی تا به امروز هر جا که صحبت از میرزا کوچک‌خان به میان آمده و می‌آید، روحانی بودن سردار بزرگ جنگل، نادیده گرفته و بازگو نمی‌شود.

 وی شخصیتی حوزوی، علمی، سیاسی و اجتماعی و مبارز علیه دستگاه استبداد بود. پایه‌های محکم آموخته‌های حوزوی میرزا کوچک جنگلی در رشت و تهران توانست وی را در قامت باابهت یک ایرانی بلندهمت، شجاع و صاحب بصیرت، تربیت کند.

 وی در میان خیزش‌های سیاسی کشور در آن دوران، مسیر افکارش بر خلاف روش‌های مرسوم سیاسیون که سر بر آستان دو کشور بریتانیا یا روسیه می‌ساییدند، به‌سوی «تشکیل حکومت اسلامی»، متمایل گردید و به سمت مبارزه و نبرد همه‌جانبه با مستکبرین جهانی روی آورد. 

اما او متأسفانه در بین اهالی قلم به‌درستی معرفی نمی‌شود و یاد و نام او در خورشان و شخصیتش دیده و شنیده نمی‌شود.

 از مشروطه تاکنون روشنفکر نمایان غرب‌زده و سرمست بی‌چون و چرای غرب، برای کم‌رنگ کردن نقش زیربنایی این روحانی و مرجع غیرتمند شیعی در دفاع از اسلام و ایران، کوشیده‌اند تا این‌چنین چهره‌های برجسته را در هاله‌ای از ابهام و فراموشی قرارشان دهند. 

نهضت جنگل به رهبری این روحانی آزاده در شرایطی شکل گرفت که همه جای سرزمین ایران آماده خیزش‌های آزادی‌خواهانه برای پایان‌دادن به حضور بیگانگان و ساماندهی اوضاع آشفته درون مرزها بود. نهضت جنگل هم‌زمان با آغاز جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴ شکل گرفت و در این دوره به‌رغم اعلام بی‌طرفی دولت ایران، بخش عمده میهن اسلامی تحت اشغال بیگانگان قرار گرفت و استقلال کشور به‌طورجدی در معرض تهدید واقع شد. شوال ۱۳۳۳ هجری قمری، بود که میرزا کوچک‌خان عملیات خود با نام «هیئت اتحاد اسلام» علیه نیروهای اشغالگر را آغاز نمود.

 شعار محوری میرزا این بود که: «هر دولتی که نتواند مملکت خود را از سلطه و اقتدار دشمنان خارجی نجات دهد، وظیفه ملت است که برای استخلاص وطنش قیام کند». وی با شجاعت تمام، چنین مسیری را در پیش گرفت و تا پایان پیمود و با شهادت مظلومانه خویش، آن را برای همیشه در تاریخ ایران و جهان جاودانه ساخت.

 درگیری هفت‌ساله نهضت جنگل با قوای نظامی روسیه و بریتانیا، این واقعیت را آشکار نمود که مردم مسلمان ایران همواره برای حفاظت از عظمت، شرافت و استقلال میهن اسلامی و دفاع از دین و عقیده‌شان، پیروی از مولایشان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از همه هستی خویش می‌گذرند؛ ولی هرگز ذلت را نمی‌پذیرد. 

هدف‌های اصلی نهضت جنگل، باتوجه‌به وضعیت سیاسی و اجتماعی آن دوران، عبارت بودند از: اخراج نیروهای بیگانه، برقراری امنیت، رفع بی‌عدالتی و مبارزه با استبداد فراملی و داخلی. نهضت جنگل، توانست یک سازمان نظامی و سیاسی قوی گردد و در میدان چالش‌های سیاسی و اجتماعی، خود را به‌عنوان یک نیروی تأثیرگذار مطرح نماید، در واقع نهضت اسلامی جنگل به رهبری میرزا کوچک‌خان، آثار باارزش و شایسته‌ای از خویش بر جای نهاد و انرژی بی‌پایان ملت مسلمان ایران را برای سرزندگی، پویایی و مبارزه خستگی‌ناپذیر آزاد ساخت و به استعمارگران نشان داد که سلطه آنان بر ایران اسلامی با چنین مردم مؤمن و معتقد هرگز تداوم نخواهد داشت.

 بدون شک بخشی از موفقیت‌های مبارزان مسلمان ایران تا دستیابی به پیروزی کامل در بهمن‌ماه ۱۳۵۷ شمسی به رهبری امام خمینی (قدس‌سره) مدیون مجاهدت‌های سردار جنگل است.

نویسنده سیدمحی الدین حسینی،فعال رسانه

انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان