کد خبر: ۱۶۲۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۰ آذر ۱۴۰۲
به‌بهانه سالروز شهادت؛

شهید محراب آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب

انقلاب اسلامی چشم و گوشش پر از شهیدان حسین گونه است؛ شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب امام جمعه شهید شیراز یکی از این شمار است که با جهل و جور نفاق ترور شد و از محراب تا بهشت پر کشید.
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، ۲۰ آذرماه ۱۳۶۰ بود که استاد اخلاق شیرین‌سخن و عارف دیندار شیراز راهی مسجد عتیق بود تا در محراب نمازجمعه‌ای دیگر پیشوای خیل نمازگزاران شیرازی باشد؛ خطبه‌های روشن و دلنشین او غیر از معرفت دینی به مخاطبانش آگاهی سیاسی و اجتماعی می‌داد، 

وی در منبرهای خود و به‌ویژه از میز خطابه نمازجمعه بی‌پرده به افشای گروه‌های مخالف انقلاب اسلامی همچون مجاهدین خلق می‌پرداخت؛ وضوح و گیرایی کلامش آنها را سخت به وحشت انداخته بود؛ منافقین نقشه کور قتل سیاسی‌اش را طرح‌ریزی کردند و این پیر عارف و نماینده ولی‌فقیه در فارس با انتحار نفاق و جهل به شهادت رسید.

از مبارزه و هجرت تا شهادت در راه محراب

سید عبدالحسین فرزند سید محمدتقی دستغیب مرجع تقلید سرشناس شیرازی سال ۱۲۹۲ در شیراز به دنیا آمد و از کودکی با حب دین و عشق به امیرالمؤمنین و فرزندان مطهرش پرورش یافت؛ قرآن و درس‌های ابتدایی مرسوم را پیش پدرش آموخت و آنگاه که یتیم ازدست‌دادن پدر شد، برای ادامه تحصیل به مدرسه خان شیراز رفت.

شهید دستغیب خیلی زود مراتب تحصیل علوم دینی را گذراند و در بدو جوانی امام‌جماعت مسجدی در شیراز شد؛ در هنگامه‌جو رضاخانی برای حفظ لباس مقدسش و البته تکمیل تحصیلات دینی خود نزد اساتید بزرگ نجف، هجرت به عراق را برگزید و طی هفت سال و در ۲۴ سالگی موفق به کسب درجه و اجاره اجتهاد از چندین مرجع سرشناس دینی شد.

این مجتهد جوان به شیراز بازگشت و از همان ابتدای شکل‌گیری نهضت روحانی مقابله با پهلوی، مبارزه آیت‌الله با رژیم که پیش از آن آغاز شده بود، گسترده‌تر و آشکارا ادامه یافت و نوار سخنرانی‌های پس از دعای کمیل جمعه‌های او دست‌به‌دست تا آن‌سوی ایران می‌گشت.

آیت‌الله دستغیب خرداد ۴۲ بازداشت و به تهران اعزام شد و پس از آزادی مدتی در تبعید بود و باز یکبار در سال ۴۳ و بار دیگر در روزهای اوج انقلاب اسلامی یعنی ۱۳۵۶ زندانی رژیم پهلوی شد.

مسجد عتیق شیراز، بیش از ۲۰ سال سنگر آگاهی‌بخش او در حلقه عشاق اهل‌بیت و شیرازی‌های دیندار بود؛ او که همواره پرچم‌دار نهضت خمینی (ره) بود، پس از پیروزی، به خواست مردم فارس نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام‌جمعه شیراز شد .

این استاد عرفان و اندیشه و اخلاق در طول زندگی پربارش ۲۵ کتاب دینی نگاشت که برخی از آنها حتی در میان عموم مردم نیز شناخته شده است؛ متن کامل ایمان، معارفی از قرآن، معاد، گناهان کبیره، داشتان‌های شگفت و قلب سلیم از این شمارند.

شیراز در فراغ استاد اخلاق و اندیشه

هنگامی که این پیر عارف و فرزانه شیراز به شهادت رسید موجی از اندوه فقدان شیراز و به‌ویژه محله گود عربان شهر را فراگرفت و مردم شهر چنانچه پدر دلسوزشان را ازدست‌داده باشند اندوهناک بودند.

از ۲۰ آذر ۱۳۶۰ تا همین امروز که ۴۲ سال از این روز تلخ می‌گذرد هر سال مسجد عتیق شیراز رنگ و بویی دیگر دارد و عموم مردم به یاد شهید محراب شهرشان در سنگر بیست‌ساله او گرد می‌آیند و یاد و نامش را گرامی می‌دارند.

ازاین‌قرار امسال نیز پس از نماز مغرب و عشای امروز، "عتیق" میزبان دوستداران این عارف و پیشوای فرزانه است و پیش از آن نیز حوزه علمیه آیت‌الله دستغیب از همایش نخبگان مکتب او با حضور طلاب و دانشگاهیان میزبانی می‌کند.

استاندار فارس در آخرین شورای فرهنگ عمومی خواست تا "مکتب آیت‌الله دستغیب" از سوی فرهیختگان و اساتید امر تدوین شود تا حالا که سبک زندگی اسلامی از مهم‌ترین دغدغه‌های فرهنگی ما است، فضائل او در اخلاق و عرفان، سبک زندگی و اندیشه دینی بیشتر مورداستفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/






نظرات بینندگان