کد خبر: ۱۶۲۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۲ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
مدرس دانشگاه شیراز در گفتگو با «شیرازه»:

مشارکت حداکثری مردم در کنار انتخاب فرد اصلح باشد

مدرس دانشگاه شیراز گفت: برای رسیدن به مدل مطلوب انتخاباتی می‌بایست مشارکت حداکثری مردم در انتخابات در کنار انتخاب فرد اصلح تحقق پیدا نماید و ازآنجایی‌که شاخص‌های فرد اصلح می‌تواند نسبی باشد، لذا لازم است به شاخص‌های فرد اصلح از دیدگاه امامین انقلاب پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار گروه سیاس پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، غلامرضا صفرپور مدرس دانشگاه شیراز در گفتگو با این رسانه با اشاره بر عوامل عدم گرم شدن تنور انتخابات و ترغیب مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی گفت: ناآگاهی موجب می‌شود تا فرد با بی‌حوصلگی و تنبلی از حضور در پای صندوق رأی طفره رود و متأسفانه بخشی از افراد جامعه آن‌قدر از جایگاه اجتماعی خود بی‌اطلاع هستند که نمی‌دانند تأمین بخش زیادی از حقوقشان با مشارکت در امور سیاسی از جمله انتخابات حاصل می‌شود. 


وی افزود: گاه فرد اطلاعاتی نیز از این جایگاه دارد؛ ولی این آگاهی تا بدان حد نیست که فرد را به اقدام وادار نماید بیشتر این افراد از کسانی هستند که در مسیر آموزش‌های جامعه‌پذیری سیاسی در مدارس و مراکز آموزشی قرار نگرفته‌اند و در این زمینه نیازمند آگاهی‌بخشی و آموزش هستند.


صفرپور آگاه‌سازی و آگاهی‌بخشی را راهکار حضور افراد پای صندوق‌های رأی دانست و بیان کرد: شرح اهمیت جایگاه مجلس شورای اسلامی در نظام تصمیم‌گیری کشور، اهمیت حضور و مشارکت حداکثری در پای صندوق‌های رأی، میزان تأثیرگذاری رأی تک‌تک افراد در انتخابات و اینکه گاه یک رأی می‌تواند سرنوشت انتخاباتی را دگرگون سازد، ابعاد شرعی ضرورت حضور در انتخابات، وضعیت حساس کشور در مواجهه با استکبار جهانی در آستانه انتخابات و نقشی که مشارکت حداکثری می‌تواند در شکست نقشه‌های شوم دشمن داشته باشد، تبیین نقش مشارکت حداکثری در افزایش مشروعیت و اقتدار جمهوری اسلامی، بخشی از آگاهی‌هایی است که می‌تواند در این زمینه سودمند باشد.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در ادامه گفت: وظیفه اصلی آگاه‌سازی و روشنگری در این زمینه بر عهده اصحاب رسانه است که در رأس آن صاحبان منبر و تریبون، مطبوعات، پایگاه‌های خبری و رسانه ملی قرار دارند که انتظار می‌رود با انجام‌وظیفه قانونی و انقلابی خود در این زمینه ثمربخش باشند و همچنین گروه‌های مرجع (روحانیت، معلمین، اساتید) و تأثیرگذار بر اقشار مختلف جامعه نیز در این زمینه نقش کلیدی و مهمی برعهده دارند.


مدرس دانشگاه شیراز مطرح کرد: تلاش‌های رسانه‌های دشمنان انقلاب اسلامی در قالب طرح ادعای تقلب، رقابتی نبودن، نمایشی بودن، فرمایشی بودن، مهندسی‌شده بودن آرا از جمله ترفندهایی است که اذهان عمومی را نشانه رفته است و اوج این سناریوی تبلیغاتی در قالب کودتای مخملی سال ۸۸ بود که مشاهده کردیم چطور «ادعای تقلب» به «رمز آشوب» فتنه‌گران مبدل گردید. 


وی گفت: دشمنان ملت ایران می‌دانند که وقتی اعتماد وجود نداشت مشارکت ضعیف خواهد شد وقتی مشارکت و حضور در صحنه ضعیف شد مشروعیت نظام دچار تزلزل خواهد شد؛ آن‌ها این را می‌خواهند هدف دشمن این است می‌خواهند اعتماد را بگیرند تا مشارکت را بگیرند تا مشروعیت را از جمهوری اسلامی بگیرند.


صفرپور با اشاره به راهکار اعتماد سازی افزود: استفاده از گروه‌های مرجع و تأثیرگذار و بانفوذ در میان توده‌های ملت که از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند می‌تواند راهکاری برای اعتماد سازی باشد؛ چراکه در اغلب مواقع فرد بی‌اعتماد به‌نظام سیاسی تنها از این گروه‌های مرجع حرف‌شنوی دارد.


مدرس دانشگاه شیراز در پایان گفت: همان‌گونه که پیش‌تر هم اشاره شد برای رسیدن به مدل مطلوب انتخاباتی می‌بایست مشارکت حداکثری مردم در انتخابات در کنار انتخاب فرد اصلح تحقق پیدا نماید و ازآنجایی‌که شاخص‌های فرد اصلح می‌تواند نسبی باشد، لذا لازم است به شاخص‌های فرد اصلح از دیدگاه امامین انقلاب پرداخته شود.


انتهای خبر/224224

نظرات بینندگان