کد خبر: ۱۶۳۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۶ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۳
بازخوانی شیرازه؛

مراقبت از سلامت امر ضروری است

 امروزه باتوجه‌به گذار بیماری‌ها از واگیر به غیرواگیر نقش مردم در مراقبت از سلامت خود برای سالم زیستن امری ضروری است.

به گزارش خبرنگار گروه سلامت پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، از دیرباز تاکنون، بشر همواره در تلاش بوده است عمری طولانی داشته باشد. انسان‌ها در گذر زمان متوجه این مسئله شدند که طول عمر زیاد، نیازمند توجه کافی به‌سلامت جسم و روان است. اما تجربه ثابت کرده است که همواره عوامل متعددی وجود دارند که انسان را در معرض ابتلا به بیماری‌های گوناگونی قرار می‌دهند و سلامت او را به خطر میندازند. هدف از برگزاری روز جهانی بهداشت، بررسی و شناخت بیماری‌ها و تمرکز بر راه‌های درمانی است. باتوجه‌به اهمیت بسیار بالای این موضوع در سطح جهانی، قصد داریم در این مطلب به بررسی تاریخچه و اهداف روز بهداشت جهانی بپردازیم. ضمن آن نیز مروری بر این روز در سال‌های اخیر خواهیم داشت. پس در ادامه با ما همراه باشید.

چرا روز جهانی بهداشت مهم است؟

روز جهانی بهداشت فرصتی مغتنم است تا وزرای بهداشت کشورهای مختلف در جهت گسترش و بهبود پوشش همگانی سلامت عمل کرده و اقدامات صورت‌گرفته را به اطلاع عموم برسانند. در واقع، این روز الهام‌بخش اقدامات در مقیاس جهانی است. روز بهداشت جهانی یکی از هشت کمپین رسمی جهانی بهداشت است. روز جهانی بهداشت همچنین می‌تواند روز مهمی برای تأمل در مورد سلامتی خودتان باشد.

پرستاران و سایر کارکنان بخش بهداشت و درمان، نقشی اساسی در حفظ سلامت جهان دارند. با توجه‌ به شیوع کرونا ویروس (Covid 19)

در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰، پرستاران با ارائهٔ خدمات بهداشتی و مراقبتی، صحبت با بیماران برای رفع ترس و وحشت نسبت به این بیماری و انجام نمونه‌ گیری برای تشخیص این ویروس، در صدر مقابله با کرونا ویروس قرار گرفتند. درحقیقت می‌توان گفت بدون وجود پرستاران، جهان قادر به مقابله با این ویروس نبود. به همین دلیل، در روز بهداشت جهانی ۲۰۲۰، سازمان بهداشت جهانی، جایگاه ویژهٔ پرستاران و ماماها و نقش مهمی که این افراد در تأمین سلامت جامعه ایفا می‎کنند را برجسته کرد.

مراقبت از سلامت امر ضروری است

امروزه با توجه‌ به گذار بیماری‌ها از واگیر به غیرواگیر، نقش مـردم در مراقبت از سلامت خود و اعضای خانواده برای سالم زیستن، مدیریت ناخوشی‌های جزئی، مـدیریت بیمـاری‌هـای مزمن و حاد روز به‌ روز در حال افزایش است به‌ گونه‌ای که سهم عمده‌ای از تمـام مراقبـت‌هـا را خود مراقبتی تشکیل می‌دهد.

خود مراقبتی اعمالی است اکتسابی، آگاهانه و هدف‌دار که مردم برای حفظ تأمین و ارتقای سلامت خود، خانواده انجام می‌دهد تا سالم بمانند، از بیماری‌ها یا حوادث پیشگیری، بیماری‌های مزمن خود و خانواده را مدیریت و از سلامت خود و خانواده‌شان بعد از ابتلا به بیماری‌های حاد یا ترخیص از بیمارستان حفاظت کنند.

به گزارش شیرازه،سلامت چیزی نیست که بتوان به آن اهمیت نداد. هر فردی اگر بخواهد زندگی باکیفیتی داشته باشد ناگزیر باید به‌سلامت فردی و حتی اجتماعی توجه داشته باشد. این موضوع آن‌قدر بااهمیت است که سازمان بهداشت جهانی هر سال یک هفته را به‌عنوان هفته سلامت در نظر گرفته و شعاری هم برای آن برمی‌گزیند. رسالت روز سلامتی یا روز جهانی بهداشت بالابردن آگاهی عموم مردم جهان در ارتباط با بحث سلامت و بهداشت است.

انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

برچسب ها: سلامتی ، بهداشت ، سلامت
نظرات بینندگان