کد خبر: ۱۷۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۱۹ آبان ۱۳۹۰

آقای آمانو! هیروشیما و ناکازاکی یادت هست؟

روزنامه ایران نوشت:

بــرداشت اول: در كشاكش جنگ جهانی دوم، به دستور هری ترومن رئیس‌جمهور وقت ايالات متحده امریکا، شهرهاي هیروشیما و ناكازاکی ژاپن مورد تهاجم حملات اتمي قرار گرفتند.

طي دو عمليات، دو بمب اتمی به فاصله ۳ روز روی شهرهای هیروشیما و ناكازاکی ژاپن انداخته شد به طوري که حدود 220 هزار نفر بر اثر این دو بمباران اتمی جان خود را از دست دادند که اكثر مطلق اين كشته‌شدگان را شهروندان غیرنظامی تشکیل می‌دادند.

اين در حالي بود كه بیش از نیمی از قربانیان بلافاصله هنگام بمباران اتمي کشته شدند و بقیه نيز تا پایان جنگ جهاني دوم در سال ۱۹۴۵ ميلادي به دليل اثرات مخرب تشعشعات رادیواکتیو، جان خود را از دست دادند.

با آنكه بمباران هسته‌ای هیروشیما و ناکازاکی تا به امروز تنها موارد استفاده جنگی از سلاح هسته‌ای در جهان آن هم از سوي امريكاي مدعي حقوق بشر است اما سال‌ها پس از اين ضايعه ناگوار هنوز ضايعات اتمي روي كودكان تازه متولد شده ژاپني، نمايان است.

مردم سراسر جهان نيز همه ساله با درست کردن درناهای کاغذی و فرستادن آن به مرکز ساداکو در پارک یادمان جنگ شهر ناکازاکی، همدردی خود را با قربانیان بمباران و انزجار خود از کاربرد و گسترش سلاح‌های هسته‌ای را اعلام می‌کنند.

مجسمه ساداکو در این پارک به یاد دختر ۱۲ ساله‌ای به نام ساداکو ساساکی برپا شده که پس از جنگ جهانی دوم به دنیا آمد ولی در اثر تشعشعات رادیواکتیو باقی‌مانده از انفجار ناکازاکی، دچار سرطان خون شد و درگذشت.

برداشت دوم: یوکیا آمانو دبیرکل فعلي آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است كه از سال‌ 2009 پس از محمد البرادعی اين سمت را برعهده دارد.

آمانو فارغ‌التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه توکیو و از سال ۱۹۷۲ میلادی در وزارت امورخارجه ژاپن مشغول به کار شده است.

وي در ماه آوریل ۲۰۰۱ در مقام نماینده ژاپن با عنوان کارشناس دولتی در هیأت سازمان ملل متحد در زمینه مسائل موشکی منصوب و درست سه ماه پس از آن وارد گروه متخصصان سازمان ملل در زمینه مطالعات منع گسترش و خلع سلاح هسته‌ای شد.

آمانو در سفارتخانه‌های ژاپن در ویتنام، واشنگتن و بروکسل نیز حضور داشته و همچنین یکی از اعضای هیأت اعزامی ژاپن به کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای در ژنو بوده است.

هر چند كه آمانو به دليل جايگاه حقوقي كه دارد در ميان رسانه‌هاي جمعي شناخته شده است اما انتشار گزارش مغرضانه وي در خصوص فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوري اسلامي ايران باعث شده تا اين روزها نام دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صدر اخبار رسانه‌هاي داخلي و خارجي قرار گيرد.

در اين بين حضور دبیرکل 65 ساله آژانس طي دو هفته گذشته در كاخ سفيد براي گفت‌وگو با مقام‌هاي ارشد شوراي امنيت ملي امريكا درباره گزارش جديد خود عليه ايران جاي بسي تأمل دارد.

چرا كه پس از آنكه آمانو با پاسخ منفي چيني‌ها در خصوص گزارش جديدش عليه ايران مواجه شد، اين‌بار با فراموشي جنايات امريكايي‌ها در هیروشیما و ناكازاکی سرزمين مادري‌اش راهي امريكا شد تا به اصطلاح در پوشش حضور در نشست مجمع عمومي سازمان ملل، گزارش خود را به امضا و تأييد اربابان خود در كاخ سفيد برساند.

به راستي كسي نمي‌دانست كه تنها دو سال پس از پايان جنگ جهاني دوم و بمباران ناجوانمردانه هيروشيما و ناكازاكي، مردي از سرزمين چشم بادامي‌ها به دنيا خواهد آمد كه با قاتلين سرزمين مادري خود هم‌پيمان خواهد شد تا با جوسازي‌ها و گزارش‌هاي ساختگي جلوي پيشرفت بشري را بگيرد.

انتهای خبر/ک

نظرات بینندگان