کد خبر: ۱۷۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۱۹ آبان ۱۳۹۰

آمانو به بازیچه دست کشورهای غربی تبدیل شده

دستيار ويژه وزير خارجه كشورمان تصريح كرد كه ايران نسبت به افشاي پشت صحنه‌هاي گزارش سياسي يوكيا آمانو اقدام خواهد كرد.

به گزارش شیرازه به نقل از ایسنا رامين مهمان‌پرست ـ سخنگوي وزارت امور خارجه در ارتباط با گزارش مغرضانه‌ي يوكيا آمانو درباره‌ي برنامه‌ هسته‌يي ايران خاطرنشان كرد: معمولا گزارش‌هايي كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تهيه مي‌كند مي‌بايد بر اساس جايگاه حقوقي آن و متناسب با شرح وظايف آژانس و حقوق اعضا باشد. آن‌چه كه در گزارش اخير به صورت ويژه خود را برجسته كرده است و تفاوت چشم‌گيري با گزارش‌هاي قبلي آژانس دارد آشكار بودن اهداف سياسي و قطعي كردن فشارهاي كشورهاي خاص بر آژانس براي ايجاد فضاي رواني و تبليغي عليه كشورمان است.

او افزود: از نظر محتوايي، آژانس مطالب قبلي خود را در اين گزارش تكرار كرده است اما نكته‌اي كه در گزارش‌هاي قبلي به عنوان مطالعات ادعايي به آن پرداخته مي‌شد و ادعاهاي بودند كه توسط آمريكا مطرح مي‌شدند و هيچ‌گاه نيز حاضر نشده بودند اصل اسناد را به طرف ايراني منعكس كنند، پررنگ شده است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان تاكيد كرد: مقامات آمريكايي سناريوي بزرگ‌تري طراحي كرده‌اند و مي‌خواهند از آژانس و گزارش دبيركل به عنوان ابزار سياسي در كنار ابزار ديگري كه در آينده‌ي نزديك با عنوان گزارش حقوق بشر مطرح خواهد شد و هم‌چنين طرح ادعاي بي‌پايه و اساس ترور سفير عربستان در واشنگتن، براي سناريوي تبليغاتي و جنگ نرم استفاده كنند.

مهمان‌پرست ادامه داد: هدف اصلي آمريكايي‌ها اين است كه افكار عمومي را از وضعيتي كه در اطراف خاورميانه و اقدامات رژيم صهيونيستي وجود دارد، منحرف كنند. آن‌ها مدت‌هاست كه به دنبال تقويت ايده‌ي ايران‌هراسي هستند و تلاش‌هاي‌شان به خاطر بيداري مردم منطقه جوابي نداده است. امروز با توجه به اين‌كه مي‌دانند اين سناريوسازي‌ها هيچ نتيجه‌اي در بين افكار عمومي مردم منطقه نخواهد داشت، با اين حال تلاش خود را انجام مي‌دهند تا وضعيت بيداري اسلامي در منطقه به سمت پروژه‌ي ايران‌هراسي منحرف شود.

وي با بيان اين‌كه آمريكايي‌ها تلاش مي‌كنند تا توجه افكار عمومي را از بحران داخلي‌شان و موج نارضايتي‌هاي مردمي به دليل بي‌عدالتي‌هاي مقامات‌شان دور كنند، تاكيد كرد: آژانس بايد براي تقويت جايگاه خود در مقابل فشارهاي سياسي آمريكا مقاومت مي‌كرد اما متاسفانه آمانو با اين‌كه نماينده‌ي كشور ژاپن است (كشوري كه قرباني بزرگ حمله‌ي اتمي آمريكاست) و به جاي اين‌كه از حق بشريت و حداقل از حق مردم ژاپن در ممانعت از به‌كارگيري سلاح هسته‌يي حمايت كند، در مسيري قرار گرفته است كه تسليم اراده‌ي همان مقاماتي شده است كه پيش از اين مردم ژاپن را مورد تهاجم قرار داده بودند.

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: آمانو در آزمون دشواري گرفتار شده است و غير از اين‌كه بايد پاسخگوي افكار عمومي در كشور ما و كشورهاي منطقه و كشورهاي آزاد و مستقل باشد، مهم‌تر از همه بايد به شدت پاسخگوي افكار عمومي مردم ژاپن باشد و به آن‌ها پاسخ دهد كه چه روندي در آژانس طي شده است كه نماينده‌ي اين كشور اين‌گونه تسليم خواسته‌هاي سياسي مقامات آمريكايي شده است.

مهمان‌پرست هم‌چنين با اشاره به واكنش كشورهاي مختلف پس از انتشار اين گزارش گفت: هماهنگي‌هاي سياسي مربوط به اين پروژه به قدري آشكار است كه جايگاه واقعي آژانس را تخريب كرده و جايگاه اين نهاد را به ابزار و وسيله‌اي در اختيار برخي كشورهاي غربي تنزل داده است.

او تصريح كرد: اگر اخبار منتشر شده قبل از انتشار گزارش آژانس را مرور كنيد درمي‌يابيد كه مقامات آمريكايي پس از ملاقات‌هايي كه با آمانو داشتند اعلام مي‌كردند كه به‌زودي آژانس گزارشي را منتشر مي‌كند كه اين گزارش نگراني كشورهاي غربي را نسبت به ايران افزايش خواهد داد و اعلام مي‌كردند اين افزايش نگراني‌ها منجر به فشار بيش‌تر و تحريم جدي‌تر عليه ايران خواهد شد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان افزود: اين ميزان هماهنگي و مطالبي كه قبل از انتشار گزارش توسط كشورهاي غربي عنوان مي‌شد نشان‌دهنده‌ي غيرحقوقي بودن گزارش است و نشان مي‌دهد اين گزارش به هيچ وجه جنبه‌ي تكنيكي و فني ندارد. آژانس بايد از حقوق اعضاي خود دفاع كند و در مبارزه با سلاح‌هاي هسته‌يي و خلع سلاح گام‌هاي جدي بردارد اما متاسفانه دبيركل آن تبديل به ابزاري در اختيار كشورهاي دارنده‌ي سلاح هسته‌يي شده است.

مهمان‌پرست در مورد واكنش‌هاي ايران به انتشار اين گزارش گفت: ما نسبت به افشاي پشت صحنه‌هاي اين گزارش سياسي اقدام خواهيم كرد. كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها و برخي از كشورهاي مستقل و قدرتمندي كه در آژانس حضور دارند مانند روسيه و چين به شدت از اين‌كه آژانس دچار انحراف از وظايف اساسي خود شده است ناراحت هستند و اين ناراحتي را ابراز مي‌كنند.

وي تاكيد كرد: با اين اقدام صورت گرفته و علني شدن به كار‌گيري مديركل آژانس به عنوان فردي وابسته به تصميمات مقامات غربي و آمريكايي، شاهد موج اعتراض‌هاي جدي از سوي كشورهاي مختلف نسبت به اقدامات دبيركل و روند ادامه كار آژانس خواهيم بود.

انتهای خبر/ک

برچسب ها: آمانو ، آژانس ، بازیچه ، غرب
نظرات بینندگان