کد خبر: ۱۷۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۰

روسیه: تحریم‌ علیه ایران دیگر تاثیرگذار نیست

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که اعمال فشار بیشتر بر ایران و تحریم‌های جدید علیه این کشور دیگر تاثیرگذار نیست و تهدیدها، امکان حل مسئله از طرق دیپلماتیک را ضعیف می‌کند.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه امروز دوشنبه اعلام کرد که این کشور معتقد است که اقدامات تنبیهی و تحریم علیه ایران بی‌معنا و بدون نتیجه خواهد بود.

وزیر خارجه روسیه گفت: ما بر این عقیده ایم که اقدامات پی در پی در جهت اعمال تحریم‌ها در قبال ایران کاری بی‌فایده و بدون نتیجه است. در سطح شورای امنیت سازمان ملل همه اقدامات به شکل مستقیم و غیرمستقیم در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران انجام گرفته است و این مسئله هدف اصلی اعمال فشار بر مقامات تهران است. بنابراین تهدید به اعمال تحریمهای بیشتر، بخصوص حملات هوایی در حقیقت  تنها امکان حل و فصل مشکلات از طریق مذاکره را از بین خواهد برد.

لاوروف در عین حال تاکید کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی باید دقیقا کشور منبع اطلاعات خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران در گزارش اخیر این سازمان را نام ببرد.

وی گفت: گزارش اخیر آژانس حاوی هیچ اطلاعات جدیدی نیست، تنها بار دیگر به این مسئله اشاره می کند که برخی مسائل گویای احتمال اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران است. در این رابطه به اسنادی اشاره شده که از سوی کشور دیگری علیه ایران بدست این سازمان رسیده است. ما از مقامات آژانس می خواهیم تا نام این کشور مشخص شود، چرا که چنین مسائلی باید کاملا دقیق باشند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که به عقیده مقامات مسکو اقدام اتحادیه کشورهای عربی در متوقف کردن روند عضویت سوریه در این سازمان، هیچ کمکی به بهبود اوضاع در این کشور در جهت  حل و فصل مشکلات موجود نمی‌کند.   

لاوروف تاکید کرد: کسانی که چنین تصمیم غیرسازنده‌ای را اتخاذ کرده‌اند، در واقع امکان بسیار با اهمیت تغییر مسیر روند اوضاع به جریان سیاسی-دیپلماتیک را از بین بردند.

وی همچنین اعلام کرد که "برهان غلیون" رئیس شورای ملی سوریه در تاریخ 15 نوامبر به مسکو سفر خواهد کرد تا مذاکراتی را با مقامات دیپلماتیک روسیه در جهت حل و فصل مشکلات سیاسی در این کشور انجام دهد.

وزیر خارجه روسیه یادآور شد: این شورا از مخالفان سرسخت دولت "بشار اسد" است که مواضع آشتی ناپذیری دارد. البته مقامات مسکو تلاش خود را خواهند کرد تا آنها را به سمت مذاکره سوق دهند، ولی از این مسئله نگران هستند که مبارزه با حکومت خود به هدفی برای این گروه تبدیل شده باشد و نه بهبود اوضاع در داخل کشور.

لاوروف افزود: سناریوی رخ داده در لیبی ثابت کرد که اگر طرح حل و فصل اوضاع  از طریق آغاز مذاکرات اتحادیه عرب مورد قبول واقع شده بود، می‌شد جان هزاران نفر از مردم بی‌گناه نجات داده شود.

انتهای خبر/ک

نظرات بینندگان