کد خبر: ۲۳۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۰

چرا اروپا تحریم نفت ایران را شش ماه به تاخیر انداخت؟

معنای دقیق این تعویق را می توان به خوبی از میان سخنان معاون وزیر امورخارجه انگلیس دریافت. وی در مصاحبه به شبکه بی بی سی فارسی در پاسخ به این سوال که اروپا چگونه قادر خواهد بود  20 درصد نفت خود که از سوی ایران صورت می گرفت را با احتساب این تحریم ها تامین نماید٬ گفت: این سوال مهمی است ...

شیرازه - تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا در روزهای اخیر سروصدای بسیاری را در رسانه های مختلف به پا داشته است. عده ای معلوم الحال این تحریم ها را نتیجه ماجراجویی هسته ای ایران می دانند و برخی دیگر معتقد به ضربات اساسی این تحریم بر پیکره اقتصاد ایران می باشند. برخی از عاملیت نفت در اقتصاد ایران و زیان های بی‌شمار سیاسی و اقتصادی می گویند و برخی از ناراحتی اروپا از ایران ناخشنودند و آن را دلیل ردی بر اعمال و رفتارهای ایران می دانند.

 

اما در این میان یک نکته معمولا مورد غفلت واقع می شود و آن هم این که چرا باید اروپا تحریم نفتی ایران را نه از همین امروز که از تیرماه شروع کند؟ این تعویق شش ماهه چه معنایی دارد؟

 

معنای دقیق این تعویق را می توان به خوبی از میان سخنان معاون وزیر امورخارجه انگلیس دریافت. وی در مصاحبه به شبکه بی بی سی فارسی در پاسخ به این سوال که اروپا چگونه قادر خواهد بود  20 درصد نفت خود که از سوی ایران صورت می گرفت را با احتساب این تحریم ها تامین نماید٬ گفت: این سوال مهمی است و ما به خاطر تامین همین 20 درصد نفت اتحادیه اروپا بود که تحریم را برای شش ماه به تعویق انداختیم. معاون وزیرخارجه انگلستان ادامه داد که ما این فرصت را به خود داده ایم تا در این مدت بتوانیم آسیب های این تحریم برای خود را جبران نمائیم!

 

حال این سوال اساسی پیش روی مسئولان ایرانی است که با احتساب سخنان فوق٬ در صورت بستن شیرهای نفتی که به اروپا می رود٬ آیا اروپا زیان نمی کند؟ خود اروپایی ها در توجیه به تعویق انداختن شش ماه تحریم خرید نفت از ایران٬ تلاش برای یافتن جایگزین را ذکر می کنند  حال چرا ایران باید در این شش ماه هم چنان به اروپا نفت صادر نماید؟

 

به نظر می رسد قطع صادرات نفت به اروپا در شرایط کنونی می تواند اروپا را با مشکلات عدیده ای مواجه کند ضمن این که ایران بارها بر این مسئله پافشاری کرده است که براحتی توانایی یافتن بازارهای جدید نفتی را دارد.

 

در صورت تحقق چنین امری از سوی ایران٬ جهانیان به خوبی خواهند فهمید که چه کسی از تحریم نفت ایران ضربه خواهد خورد.

برچسب ها: تحریم ، نفت ، اروپا ، تاخیر
نظرات بینندگان