کد خبر: ۲۴۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۰

ايران تسليم نمي شود بايد رفتار آمريكا عوض شود

روزنامه نيويورك تايمز از اوباما خواست به جاي اينكه جملات فريبنده ادا كند به اقدام عملي براي جلب اعتماد جمهوري اسلامي بپردازد.

به گزارش شیرازه به نقل از کیهان٬ اين روزنامه با بيان اينكه رهبر ايران با جملات زيبا قانع نمي شود، نوشت: آمريكا براي خروج از بن بست درازمدت مقابل ايران بايد بداند كه اين كشور هرگز تسليم آمريكا نمي شود.
توماس پيكرينگ (معاون سابق وزارت خارجه) و ويليام لورس (ديپلمات سابق) در اين تحليل تصريح كرده اند: ايران توقع دارد انقلاب اين كشور و نقش درخور شأن آن در منطقه به رسميت شناخته شود، نيروهاي نظامي آمريكا از منطقه خارج شوند و فناوري هسته اي اين كشور پذيرفته شود. آمريكا بايد به انقلاب ايران احترام بگذارد و در مقابل از ايران بخواهد به همكاري در زمينه عراق و افغانستان بپردازد. همچنين مي توان فناوري هسته اي ايران را به موازات نظارت مداوم آژانس بين المللي انرژي اتمي، پذيرفت. البته ايران انتظار دارد آمريكا معيارهاي دوگانه از جمله در حوزه هسته اي و فعاليت هاي اتمي اسرائيل را كنار بگذارد.
نيويورك تايمز خواستار بازسازي سياست نيكسون در قبال چين شده اما مي نويسد: در آن زمان مائو براي پذيرش سلطه آمريكا در برخي حوزه ها آماده بود اما رهبري ايران از 33 سال پيش تا به امروز دست رد بر هرگونه اداره تك قطبي جهان توسط آمريكا زده است. حافظه تاريخي ايراني ها نقش مخرب آمريكا را در تاريخ سياسي اين كشور از ياد نمي برد؛ آمريكا در سقوط دولت ملي مصدق در 1953 و حمايت از رژيم پهلوي نقش آفريني كرد، از حمله صدام به ايران در دهه 80 حمايت كرد و در تمام اين سالها تلاش كرد ايران را منزوي كند. رهبري ايران مردي نيست كه با حرف متقاعد شود، او را بايد با عمل متقاعد كرد. در قبال ايران آمريكا بايد قدم هاي روسيه را بردارد.

نظرات بینندگان