کد خبر: ۲۴۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۰

نظارت مردم بر مردم باید در دستور کار شورای امر به معروف و نهی از منکر قرار گیرد

چگونگی نظارت مردم بر مردم از جمله مواردی است که باید در دستور کار این شورای امر به معروف و نهی از منکر قرار گیرد تا به نقطه مطلوب جهت ادای فریضه امر به معروف و نهی از منکر که مورد تاکید مقام معظم رهبری است،دست پیدا کنیم

 سرپرست كمیته امداد امام خمینی (ره)گفت: باید فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه توسعه یابد تا به سلامت نظام کارگزاری در مجموعه جمهوری اسلامی و نظام ولایی برسیم؛ آسیبهایی که در سطح جامعه مشاهده می شود به دلیل ناآشنایی و جهل به معروفات و منکرات است
 سرپرست این نهاد در همایش دبیران شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاههای اجرایی کشور که به میزبانی کمیته امداد امام(ره)برگزارشد، مسئولیت در نظام اسلامی را به عنوان امانت معرفی کرد وگفت:این مسئولیت به صورت اعتباری است،فرد با بر عهده گرفتن این امرباید پاسخگو باشد؛چرا که مسئولیت بدون پاسخگویی امکانپذیر نیست و پاسخگویی نیز تحت نظارت و کنترل معنا پیدا خواهدکرد.
وی نظارت خداوند بر بندگان، نظارت مردم بر مردم و نظارت از سوی مسئولی که تکلیفی را به دیگری واگذارکرده را از اشکال مختلف نظارت در نظام اسلامی معرفی کرد و افزود: انسانهای رشد یافته با نظارت خداوند بر بندگان که به عنوان شاهد و ناظربر اعمال و نیات آنها است،مشکلی ندارند و هرلحظه به قوتشان افزوده می شود؛ چرا که خداوند در این نظارت، کنترل کننده و پاسخگویی آن درونی است؛دستیابی نظام اسلامی به این مرحله از رشد برای توده مردم بویژه مسئولین باعث می شود تا معنای واقعی امانت داری حفظ شود و مسئولیت در جهت دستیابی به قدرت، زورگویی و تحکم مورد منفعت قرار نگیرد.
وی ادامه داد: این امر به علت نیاز به مجاهده زیاد، برای تمامی افراد امکانپذیرنیست و در این راستا نیاز است نظارت مردم بر مردم را جایگزین این خلاء کنیم.
وی اظهارداشت:چگونگی نظارت مردم بر مردم از جمله مواردی است که باید در دستور کار این شورای امر به معروف و نهی از منکر قرار گیرد تا به نقطه مطلوب جهت ادای فریضه امر به معروف و نهی از منکر که مورد تاکید مقام معظم رهبری است،دست پیدا کنیم،در بعد نظارت عمومی و در قانون اساسی و تعالیم دینی نیز بر این امر تاکید فراوان شده است.
سرپرست كمیته امداد امام خمینی (ره) افزود:تمامی خدمتگزاران در نظام اسلامی باید پاسخگوی مسئولیتی که برعهده گرفته اند،باشند؛چراکه عدم پیگیری در نظام اداری از منکرات بزرگ است.
حسین انواری با طرح این سوال که با حذف فریضه امر به معروف و نهی از منکر از معادلات زندگی چگونه قرار است سلامت در بعد خانواده،تکالیف اجتماعی، سیاسی و... تامین شود، یادآورشد:امر به معروف و نهی از منکر از فرائض مهمی است که
کمتر به آن بها داده می شود و شناخت نسبت به آن نیز کم است،بطوریکه در سازمانهای اجرایی و اداری نیز برخی مسئولین کمتر به موارد منکر در کار اداری، اجرایی و قضایی،آگاهی و توجه دارند.
وی با بیان اینکه برخی از رفتارهای مدیریتی ما منکراتی است، افزود:برخی از مسئولین قدرت مدیریتی خود را در بی اعتنایی و تحکم به دیگران می دانند؛ این امر به عنوان معیارهای قدرت مدیریتی از گذشته در نظام ما باقی مانده و هنوز به طور کامل پاکسازی نشده است؛باید چگونگی مدیریت در نظام اسلامی مورد توجه قرار گیرد.
سرپرست كمیته امداد امام خمینی (ره) به نهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد وگفت: قانون در نظام ولایی باید هدایت به  معروفات و بازدارنده منکرات باشد و همچنین این امر در شیوه ورود و خروج بر مقدمات انتخابات مورد توجه قرار گیرد.

حسین انواری اظهارداشت:در امر به معروف و نهی از منکر بیشتر توجه به مسکرات، مواد مخدر و بی حجابی زنان مورد توجه قرار می گیرد اما اینکه چه عواملی باعث بوجود آمدن این منکرات می شود، در ذهن ما مفقود مانده است.

وی با اشاره به نظام کارگزاری جمهوری اسلامی به عنوان نظام ولایی و ابلاغ سیاستهای کلی ناظر بر نظام اداری از سوی مقام معظم رهبری،گفت:ما معتقد هستیم این منشور و فرمان سلامت نظام اداری ما را تامین خواهد کرد؛ بطوریکه درعملیات اجرایی حوزه امر به معروف، شاخصهای ما باید سیاستهای کلی ناظر بر نظام اداری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری باشد.

وی تصریح کرد:شایسته سالاری،امانت داری،خود کنترلی و وجدان کار با جلوگیری از منکرات و توسعه معروفات امکانپذیر است.

سرپرست كمیته امداد امام خمینی (ره) در پایان با اشاره به تکلیف سنگین اعضای این شورا،افزود: باید فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه توسعه یابد تا به سلامت نظام کارگزاری در مجموعه جمهوری اسلامی و نظام ولایی برسیم؛ آسیبهایی که در سطح جامعه مشاهده می شود به دلیل ناآشنایی به معروفات و منکرات است؛امید است این نشست در راهگشایی احیاء فریضه امر به معروف و نهی از منکر موثر واقع شود و در صحنه عمل ظهور و بروز داشته باشد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان