کد خبر: ۲۴۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۹ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۰

برژينسكي: جنگ با ايران يعني نابودي اسرائيل

مشاور اسبق امنيت ملي آمريكا گفت: درگيري با ايران، فاجعه اي بنيادين براي تل آويو است اما اثرات آن براي آمريكا به مراتب مخرب تر از اسرائيل خواهد بود.

زبيگنيو برژينسكي كه با رويتر مصاحبه مي كرد، افزود: روسيه يا كشورهاي اروپايي در چنان درگيري با ايران، با ما همكاري نخواهند كرد و ممكن است چنين اتفاقي آمريكا را مجبور به ترك منطقه كند. اين امر موجوديت اسرائيل را به خطر مي اندازد.
رويتر همچنين از قول مؤسسه تحقيقاتي «رند» نوشت؛ تهديد نظامي عليه برنامه هسته اي ايران، حمايت داخلي از حاكميت را منسجم تر مي كند.
رويتر اضافه كرد: جنگ منطقه اي و انفجار قيمت نفت، از تبعات تنش نظامي است، ضمن اينكه طرف مهاجم مورد اتهام قرار خواهد گرفت و از سوي ديگر ايران بلافاصله ناظران آژانس را اخراج مي كند و از معاهده عدم توليد و تكثير تسليحات هسته اي انصراف مي دهد. چنين روندي به معناي پايان مذاكرات نيز خواهد بود.
رويتر از قول كارشناسان نوشت: حمله به ايران، برنامه اتمي اين كشور را با تأخير كوتاه مدت مواجه مي كند اما بعد از آن، ايران به توليد سلاح اتمي گرايش پيدا خواهد كرد.
اين خبرگزاري در ارزيابي پيامدهاي منفي تنش نظامي با ايران براي آمريكا از قول هوارد سيمون (عضو شوراي روابط خارجي) نوشت: ديده شدن آمريكا به مثابه حامي همه جانبه اسرائيل، در فضاي روابط با كشورهاي مسلمان را با معضل مواجه مي كند و احساسات ضد آمريكايي در كشورهاي اسلامي منطقه تشديد خواهد شد.
رويتر تأكيد كرد: اشتباه است اگر كسي به ويژه اسرائيل تصور كند مي تواند به ايران حمله كند اما از تلافي مصون بماند. حمله به ايران، احساسات ضد اسرائيلي را به شدت برمي انگيزد و موجب تلافي گروه هاي اسلامي در منطقه مي شود.
نشريه القدس العربي نيز در تحليلي خاطرنشان كرده است: آمريكا پس از شكست در عراق و خسارت هاي سنگين انساني و حيثيتي هنوز نتوانسته كمر راست كند.
اين نشريه نوشت: بيانات رهبر معظم ايران در نماز جمعه كه نوعي مبارزه طلبي متقابل بود، آرزوهاي غرب درباره عقب راندن ايران را بر باد داد و به شكست كشاند. ايشان صراحتاً تصريح كرد هر چند كه ما خواهان جنگ نيستيم اما اگر لازم باشد با تمام توان وارد مي شويم. پيام آيت الله خامنه اي بسيار روشن بود؛ اگر به تلافي برخاستيم، آن وقت شما بايد همه پيامدهاي آن را بپذيريد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان