کد خبر: ۲۶۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۰

آمریکا به فکر انحصارطلبی در عدم آسیب پذیری است

نخست وزیر روسیه گفت که آمریکا در صدد ایجاد انحصار برای خود در زمینه عدم آسیب پذیری است و توازن توان راهبردی جهان را برهم می‌زند و در این شرایط روسیه چاره‌ای جز ایجاد سامانه‌های جدیدی برای فایق آمدن بر سپرموشکی ندارد.

ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه روز جمعه در ملاقات با کارشناسان مسائل امنیت ملی این کشور اعلام کرد که آمریکا از گفت‌وگوی جدی با روسیه در خصوص سپر موشکی سرباز می‌زند و تلاش می‌کند تا برای خود یک انحصارطلبی در  زمینه عدم آسیب پذیری برای خود بوجود آورد.

پوتین روز جمعه در بازدید از تاسیسات هسته‌ای در «ساروف» (منطقه نیژگوراد روسیه) در جمع کارشناسان مسائل مربوط به امنیت ملی گفت: در رابطه با برخورد آتی ما با مسئله سپر موشکی باید بگویم که آنها (آمریکایی‌ها) بطور جدی نمی‌خواهند تا با ما به مذاکره بپردازند. آنها از این مسئله سرباز می‌زنند. در حقیقت تمام آنچه در این عرصه در حال انجام است، مطرح کردن این مسئله است که تلاش می‌شود تا جامعه بین الملل را متقاعد ساخت که بله، روابط ما در حال توسعه است، فناوری به جلو حرکت می‌کند، تهدیدات جدید بوجود می‌آیند و هیچ کس نمی‌تواند مانع از آن شودکه این تهدیدات در آینده امنیت ما را در معرض خطر قرار ندهد.

وی افزود: واضح است که باید با تهدیدات موجود برای امنیت ملی مقابله کرد، ولی در این راستا باید به گونه‌ای عمل کرد که تهدیدات جدیدی جهانی را بوجود نیاورد و توازن نیروهای راهبردی را برهم نزد.

نخست وزیر روسیه یادآور شد: ولی با همه اینها از دید ما تلاش می‌شود تا این توازن  از بین برود و یک انحصارگری در عرصه آسیب ناپذیری صرفا برای خود آمریکایی‌ها بوجود آید.

وی افزود: در چنین شرایطی برای روسیه ضروری است تا وظایفی که قبلا اعلام شده تحقق یابند و اقدامات موثر و غیرمتقارنی اتخاذ شود. صحبت بر سر ایجاد سامانه‌های جدیدی برای فایق آمدن بر سپرموشکی است. این بسیار ارزانتر و آسانتر است.

پوتین یادآور شد که روسیه از هم اکنون 10 گروه موشکی از نوع سیستم جدید «توپولف-ام» و «یا.ار.سی.» تجهیز کرده است و این همه آن چیزی نیست که ما قادر به انجام هستیم.

نخست وزیر روسیه گفت: همانطور که مقامات آمریکایی می‌گویند که سامانه دفاع ضد موشکی در حال ایجاد در اروپا علیه روسیه جهت‌گیری نشده است، ما هم به آنها پاسخ می‌دهیم که سامانه‌های موشکی ما نیز علیه آنها جهت‌گیری نشده است. پاسخ ما کاملا ساده است: هر کاری که دلتان می‌خواهد انجام دهید، ما که دیگر دشمن هم نیستیم. بسیار خوب ما هم همین کار را انجام خواهیم داد.

نخست وزیر روسیه افزود: البته به عقیده من، آگاهی از اینکه ما ممکن است با موج تازه‌ای از مسابقات تسلیحاتی مواجه شویم، باید همه ما را به این سمت سوق دهد که لازم است تا در جریان مذاکرات سازنده تر برخورد کرد.

وی در عین حال یادآور شد که روسیه تلاش خواهد کرد تا توازن راهبردی در جهان، بعنوان عامل مهمی در عرصه ثبات بین المللی حفظ شود.

پوتین افزود: حفظ توازن نیروهای راهبردی تنها یک وظیفه ملی نیست، بلکه تعهداتی در مقابل کل بشریت است و این مسئله بسیار مهم است. بعد از جنگ دوم جهانی این توازن تامین شد. البته بله، متاسفانه بر تعداد مناقشات منطقه‌ای افزوده شده است، ولی توازن نیروهای راهبردی مانع از بروز مناقشات گسترده و در سطح جهانی خواهد شد و باید حفظ شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان