کد خبر: ۲۶۷۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۰

انفجار در خط لوله عربستان قیمت جهانی نفت را افزایش داد

به دنبال انتشار خبر وقوع انفجار در یک خط لوله انتقال نفت عربستان قیمت جهانی نفت به بالاترین رقم طی ۱۰ ماه اخیر رسید

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل در پی انتشار گزارش هایی در مورد وقوع انفجار در خط لوله انتقال نفت واقع در استان نفت خیز شرق عربستان، قیمت نفت روز گذشته به بالاترین میزان خود در طی 10 ماه گذشته رسید.

بر اساس این گزارش، بهای نفت برنت دریای شمال با افزایش 3 دلاری به بالای 128 دلار در هر بشکه رسید. این در حالی بود که نفت وست تگزاس اینتر مدییت نیز بشکه ای بالای 109 دلار به فروش رفت.

شبکه پرس تی وی روز پنجشنبه اعلام کرد در بعد از ظهر این روز در شهر عوامیه واقع در شرق عربستان انفجاری رخ داد که موجب تخریب خط لوله تغذیه کننده یکی از مهمترین قطب های صدور نفت خام جهان شد. اگرچه مقامات عربستانی بلافاصله این خبر را تکذیب کردند اما بازار نفت بسیار سریع در برابر آن واکنش نشان داد و قیمت نفت برنت با افزایش 3 دلاری از مرز ۱۲8 دلار در هر بشکه گذشت.

خط لوله اصلی که از ابکیک آغاز و در پایانه نفتی راس تنوره به پایان می رسد، روزانه حدود 6 میلیون بشکه نفت را انتقال می دهد. انتشار خبر انفجار این خط لوله و افزایش ۳ دلاری قیمت نفت به رغم تکذیب آن از سوی مقامات عربستانی نشان دهنده حساسیت بسیار بالای بازار نفت به تحولات نفتی در جهان است.

به عقیده تحلیلگران تلاش آمریکا برای حذف ایران که چهارمین صادرکننده بزرگ نفت جهان است از بازار نفت نگرانی های عرضه در بازار را افزایش داده و میزان حساسیت بازار به تحولات نفتی در جهان را به شکل کم سابقه ای بالا برده است.

بر اساس این گزارش در معاملات روز جمعه و با فروکش کردن نگرانی ها در مورد عرضه نفت عربستان، قیمت جهانی نفت رو به کاهش گذاشت و هم اکنون هر بشکه نفت برنت دریای شمال در برابر 125.84 دلار و هر بشکه نفت سبک آمریکا در برابر 108.59 دلار معامله می شود.

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان