کد خبر: ۲۷۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۰

بزرگ‌ترين مانعي كه از سر راه بانوان برداشته شد

بعد از اتفاقي كه پيش از بازي تيم ملي ايران برابر اردن، در راه رسيدن به المپيك رخ داد مسئولان فدراسيون و ديگر مسئولان ورزش كشور رايزني‌هاي خود را براي حل اين مشكل آغاز كردند.

بانوان ورزشكار ايراني، بارها و بارها ثابت كرده‌اند كه چيزي از مردان در عرصه ورزش كم ندارند و اگر توجهي كه به آقايان مي‌شود، به آنها هم بشود، مي‌توانند حرف اول را در آسيا و حتي در دنيا بزنند. با وجود تمام بي‌توجهي‌ها اما همواره شاهد موفقيت‌هاي روز افزون ورزشكاران زن ايراني در عرصه‌هاي مختلف هستيم. اين مسئله، بعد از بازي‌هاي آسيايي گوانگجو بيش از پيش ثابت شد. زماني كه بانوان ورزشكار ايراني توانستند بهترين نتايج بعد از انقلاب را در حوزه ورزش زنان رقم بزنند و ثابت كنند چيزي از مردان در زمينه‌هاي ورزشي كم ندارند.
اما عمده مشكل زنان ورزشكار ايراني در عرصه‌هاي بين‌المللي و جهاني، بحث حجاب بود. حجابي كه براي بانوان ورزشكار ايراني يك اصل مهم بود و براي مسئولان جهاني اما پذيرفته شده نبود و همين مسئله همواره مانعي بزرگ بر سر راه ورزشكاران زن ايراني براي رسيدن به موفقيت‌هاي جهاني بود. در راستاي همين اختلاف نظر، تيم ملي بانوان فوتباليست ايراني بر خلاف تمام شايستگي هايي كه داشتند، از رسيدن به رقابت‌هاي المپيك ۲۰۱۲ بازماندند. چراكه طبق قوانين داخلي جمهوري اسلامي همه زنان، از جمله ورزشكاران ملزم به رعايت حجاب اسلامي هستند. در حالي كه فدراسيون جهاني فوتبال(فيفا) اين پوشش را خلاف قوانين بين‌المللي ورزشي و برهم زننده نوع پوشش رايج مسابقات مي‌دانست.
بعد از اتفاقي كه پيش از بازي تيم ملي ايران برابر اردن، در راه رسيدن به المپيك رخ داد وتيم ملي بانوان ايران به دليل رعايت حجاب از ادامه مسابقات محروم شدند، مسئولان فدراسيون و ديگر مسئولان ورزش كشور رايزني‌هاي خود را براي حل اين مشكل كه پيش‌تر در ساير رشته‌ها هم براي بانوان ورزشكار ايراني دردسر ساز شده بود، آغاز كردند تا اين مانع بزرگ كه با ناجوانمردي حق بانوان ورزشكار ايراني را ضايع كرده بود را از ميان بردارند تا بانوان ايراني توانايي‌هاي خود را در عرصه‌هاي بين‌المللي به نمايش بگذارند.
اين رايزني‌ها و لابي‌ها ادامه داشت تا اينكه شنبه شب، جلسه فيفا در لندن برگزار شد و مهم‌ترين خروجي اين جلسه براي ايران لغو قانون ممنوعيت استفاده از حجاب براي بانوان فوتباليست بود و هشت عضو مجمع بين‌المللي قانونگذار فوتبال در جلسه خود، با لغو موقت قانون ممنوعيت استفاده از حجاب براي بانوان فوتباليست مسلمان تا زمان تصميم‌گيري نهايي موافقت كردند.
در همين راستا، عيسي حياتو، رئيس كنفدراسيون فوتبال آفريقا با ارسال نامه‌اي به نايب رئيس فيفا ضمن حمايت از حجاب در فوتبال بانوان اعلام كرد كه هر فرد بدون هيچ مانعي و بدون درنظر گرفتن جنسيت، نژاد، فرهنگ و اعتقادات ديني بايد بتواند به فوتبال بپردازد. مشاور ويژه دبيركل سازمان ملل در بخش ورزش، در نامه‌اي به رئيس فيفا خواستار موافقت اين نهاد با حجاب بانوان فوتباليست شد و اعلام كرد؛ همه افراد حق بهره‌بردن از فوتبال را بدون هيچ مانع و فارغ از جنسيت، نژاد، توانايي، سن، فرهنگ و اعتقادات مذهبي دارند. ژانك جيلونگ، رئيس كنفدراسيون فوتبال آسيا با ارسال نامه‌اي به سپ بلاتر، رئيس فيفا خواستار حمايت وي از مسئله حجاب بانوان فوتباليست شد. جيلونگ در اين نامه به فيفا نوشت:«اين وظيفه ما است كه فوتبال را در دسترس همگان در سراسر جهان قرار دهيم و من از شما مي‌خواهم تا به اين علت از ما حمايت كنيد و به شما تضمين مي‌دهيم كه اين پوشش، امنيت بازيكنان را لحاظ خواهد كرد. » و در حالي كه فيفا در سال ۲۰۰۷ پوشش اسلامي را براي بانوان مسلمان ممنوع كرده بود، سرانجام با دخالت علي بن حسين اردني، نايب رئيس فيفا و حامي حقوق زنان، كه با ارائه پوشش جديد توانست مسئولان فيفا را متقاعد كند زنان مسلمان بايد به آرزوي خود دست يابند، اتحاديه جهاني بازيكنان حرفه‌اي فوتبال در بيانيه‌اي ضمن حمايت از حجاب بانوان مسلمان فوتباليست اعلام كرد؛ ممنوعيت كنوني پوشش سر درست نيست و بانوان فوتباليست حق دارند تا با حجاب، در بازي‌ها شركت كنند.
البته تأييد نهايي اين مسئله يازدهم تير پس از تست اين پوشش جديد اعلام خواهد شد. با اين وجود، اميدواري به تأييد نهايي اين مسئله زياد است وجيلونگ، رئيس كنفدراسيون فوتبال آسيا از مسئولان بابت اتخاذ تصميم منع ممنوعيت استفاده از حجاب تشكر مي‌كند:«از مسئولان اين جلسه براي اتخاذ تصميم صحيح تشكر مي‌كنم. اين رأي مثبت تمام موانع را از پيش روي بانوان فوتباليست برخواهد داشت و بازيكنان بيشتري را به فوتبال تشويق مي‌كند و همچنين نشان مي‌دهد كه فيفا و قانونگذاران آن در قابل دسترس كردن فوتبال براي تمام مردم دنيا جدي هستند.»
ضمن اينكه فريده شجاعي، نايب رئيس بانوان فدراسيون فوتبال هم مدعي شده بود طبق صحبت‌هايي كه در اين راستا با فيفا شده است، رعايت حجاب از سوي فوتباليست‌هاي ايراني تضادي با قوانين فيفا ندارد.
البته خبر منع استفاده از حجاب توسط بانوان مسلمان در حالي مطرح مي‌شود كه بانوان بسكتباليست ايراني همچنان با معضل مخالفت با استفاده از حجاب مواجه هستند. اما مرضيه اكبر آبادي، معاون امور بانوان و ورزش همگاني وزارت ورزش معتقد است با توجه به اينكه مجوز بازي با حجاب رشته‌هاي واليبال، هندبال، فوتبال و فوتسال صادر شده است، مي‌توان چنين مجوزي را براي بانوان بسكتباليست نيز گرفت و با مخالفت‌ها نبايد عقب كشيد:« قوانين در رشته‌هاي توپي خيلي به هم نزديك است. چطور ما در رشته‌هاي ديگر مي‌توانيم مجوز بگيريم؟ اگر پوشش اسلامي با اصول فني مغايرت داشت قطعاً اين امكان براي ساير رشته‌ها هم فراهم نمي‌شد؟ نمي‌توانيم خودمان را پشت حرف‌هاي عوام‌فريبانه و مصلحت‌انديشي‌هاي فردي پنهان كنيم. من اساساً با ممنوعيت فعاليت بانوان مخالفم. به استناد اظهارات مسئولان فدراسيون مي‌گويم كه آن‌ها مكاتبات اوليه درباره پوشش اسلامي بانوان با رئيس كنفدراسيون آسيا داشتند و جواب رد شنيدند. نمي‌خواهم بگويم كه مسئولان فدراسيون تلاش نكردند ولي بايد بيشتر تلاش كنند. به صرف مخالفت آن‌ها نبايد دست از تلاش برداشت. ما نبايد قانع شويم. اگر قانع شديم پس بر چه مبنايي تيم ملي تشكيل مي‌دهيم؟»
با اين وجود به نظر مي‌رسد قرار است بزرگ‌ترين مانع بر سر راه بانوان ورزشكار ايراني براي هميشه برداشته شود تا زنان ورزشكار كشورمان بتوانند هم پاي مردان در عرصه‌هاي بين‌المللي افتخار آفريني كنند.

جوان آنلاین

 

نظرات بینندگان