کد خبر: ۲۷۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۰

نبايد به بيگانگان اجازه داد در مسائل منطقه دخالت كنند

وزيرامور خارجه در آ‌غاز اجلاس سه جانبه وزراي امور خارجه ايران ، تركيه و جمهوري آذربايجان در نخجوان تاكيد كرد: تلاش براي بهره برداري سوء از فرصتهاي موجود در منطقه در جهت پيشبرد سياستهاي جنگ طلبانه در راس اهداف بيگانگان قرار دارد

رئيس دستگاه ديپلماسي بر ضرورت تلاشهاي جمعي براي احقاق حقوق مردم فلسطين و آزادي سرزمين هاي اشغالي از سيطره رژيم غاصب صهيونيستي تاكيد كرد .

صالحي سپس تصريح كرد: بنابراين آنچه كه با صلح و ثبات منطقه ايي مغاير مي باشد حضور قدرتهاي بيگانه و مداخلات آنها در اين منطقه است و اين قدرتها هيچگونه علاقه اي به مصالح و منافع مردم منطقه نداشته و صرفاً به دنبال تامين منافع خود مي باشند و در جهت دست يافتن به اهداف و منافع نامشروع از هيچ اقدامي فروگذار نمي كنند.

وزير امورخارجه كشورمان مشكلات عديده ايي كه در حال حاضر مردم فلسطين ، ازآنها رنج مي برند را نمونه ايي عيني از آثار و تبعات اين قبيل مداخلات خارجي توصيف كرد.

صالحي در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت : مامي توانيم از طريق اجلاس سه جانبه ايران، تركيه و جمهوري آذربايجان به توسعه ، ثبات و امنيت منطقه كمك كنيم و از نظر ما همكاري سه جانبه اين سه كشور مي تواند بنيان مناسبي را براي تقويت صلح و ثبات منطقه ايي و توسعه همكاريها و ارتباطات در غالب همكاري منطقه اي نيز فراهم نمايد. اين بنيان از ظرفيت خدمت به صلح و ثبات منطقه ايي برخوردار است و بر اين باوريم كه حل صلح آميز و عادلانه مناقشات منطقه اي از طريق همكاريهاي منطقه اي قابل حصول است.

صالحي با اشاره به برخورداري سه ملت ايران ، تركيه و جمهوري آذربايجان از تاريخ مشترك و پر افتخار، دين و جهان بيني واحد، مردم سه كشور را از نظر فرهنگي يك ملت خواند و افزود: ما به عنوان وارثان اين پيوندهاي محكم تاريخي ومعنوي و ميراث مشترك فرهنگي و تمدني ، از طريق اين نشست ها مي توانيم اراده خود را در جهت استفاده از فرصتهاي منبعث از اين سرمايه گران سنگ براي سعادت و خوشبختي ، توسعه و پيشرفت و رفاه و آسايش مردم خودبا يكديگر بيان کنیم.

وزير امورخارجه كشورمان اظهار داشت:در منطقه اي زندگي مي كنيم كه مهد تمدن و فرهنگ است و لذا بايد با اتكا بر اين سابقه ديرينه الگوي برتري به جهان ارائه كنيم و ضروري است ارتباطات مردم با مردم را تسهيل و تسريع نمائيم .

رئيس دستگاه ديپلماسي اظهار داشت : برگزاري اولين اجلاس وزراي خارجه سه كشور دوست و برادر در شهر اروميه مركز استان آذربايجان غربي سنگ بنايي را گذاشت تا بتوانيم در راستاي منافع مشترك درا ين مسير جديد قدم برداريم.

وي تاكيد كرد : در ادامه اين مسير با برگزاري اين جلسه به دنبال تعريف پروژه هاي ملموس سه جانبه هستيم و اين پروژه ها درحوزه هاي مختلف اقتصادي ، تجارت ، صنعت ، سرمايه گذاري ، حمل و نقل ، ارتباطات ، دانش و فناوري ، گردشگري و مراودات مردمي از اهميت خاصي برخوردارند و مي توانند پروژه هاي همكاري ميان دو كشور را گسترده نموده و در تعميق روابط سه كشور موثر واقع شوند.

صالحي افزود : ايران به دليل جايگاه جغرافيايي ويژه داراي راههاي ترانزيتي مهمي است و با همكاري سه كشور مي تواند به عنوان شاهراه ارتباطي شرق و غرب و جنوب و شمال مورد استفاده قرار گيرد . دكترصالحي همچنين بر ضرورت فعال سازي بخشهاي خصوصي سه كشور در اين راستا تاكيد كرد .

در اين اجلاس همچنين المار محمدياراوف وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان و احمد داود اوغلو وزير امور خارجه تركيه نيز طي سخناني بر اهميت توسعه روابط هر يك از سه كشور با يكديگر و همكاريهاي سه جانبه و منطقه اي تاكيد نموده و از برگزاري موفق اولين اجلاس سه جانبه در اروميه تمجيد كردند .

انتهای پیام/80

نظرات بینندگان