کد خبر: ۲۷۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۰

جلوگیری از تبدیل شدن قدس به مرکز نژادپرستی هدف کاروان «الی بیت‌المقدس»

ده‌ها چهره برجسته جهان در بیانیه‌ای ضمن محکومیت یهودی‌سازی قدس اعلام کردند: کاروان «الی بیت‌المقدس» هدفی جز جلوگیری از تبدیل شدن قدس به مرکز نژادپرستی ندارد.

شورای عالی مشورتی کاروان جهانی الی بیت‌المقدس در بیانیه‌ای نسبت به یهودی‌سازی و پاکسازی قومی و آنچه در بیت‌المقدس می‌گذرد، ابراز نگرانی کرده و اعلام کردند: آنچه در حق فلسطینیان مسلمان و مسیحی می‌گذرد نگران کننده بود و به همین منظور برای حمایت و تایید تلاش‌های موجود درباره این شهر، خواستار اقدام ملت‌های جهان برای آزادسازی قدس و حمایت از آن شدند.

در  این بیانیه که به امضای دیزموند توتو، اسقف آفریقای جنوبی و برنده جایزه صلح نوبل، ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق مالزی، احمد عبیدات نخست وزیر سابق اردن و رئیس کمیته ملی اردن، لیث شبیلات نماینده سابق مجلس اردن، جرج گالوی نماینده سابق مجلس انگلستان، مرزوق علی رئیس پارلمان اندونزی و ده‌ها چهره برجسته دنیا رسیده، آمده است: سیاست اسرائیل [درباره یهودی سازی قدس] مخالفت آشکار با تمامی قطعنامه‌های بین‌المللی مربوط به قدس و مخالف با مبانی قوانین بین‌المللی است.

این بیانیه پاکسازی قومی بیت‌المقدس علیه مردم این شهر که نمادی از همزیستی بین‌المللی و تنوع دینی و فرهنگی است را انحصارطلبی و نژادپرستی دانسته است.

شورای عالی مشورتی کاروان جهانی «الی بیت‌المقدس» با بیان اینکه تهدیدی حقیقی سیادت و حرمت قدس شریف را تهدید می‌کند، در بیانیه خود آورده است: این تهدید نه تنها در پی تخریب آثار اسلامی و مسیحی است بلکه به دنبال تغییر و جداکردن پایه‌های اجتماعی بیت‌المقدس و از بین بردن هویت عربی آن است.

این شورا این تغییرات را ناپسند دانسته و خواستار تغییر این حرکت از طریق بسیج و تلاش جهانیان از سراسر جهان و از همه ادیان و فرهنگ‌ها برای موفقیت کاروان جهانی «الی بیت‌المقدس» شده و آورده است: این کاروان هدفی جز حمایت از شهر صلح (بیت المقدس) و جلوگیری از تبدیل شدن آن به مرکز نژادپرستی و تعصب ندارد.

در پی صدور این بیانیه از سوی چهره‌های برجسته جهان، زاهر البیراوی سخنگوی رسمی کاروان جهانی «الی بیت‌المقدس»، این بیانیه را سند محکومیت جهانی رژیم صهیونیستی دانست و گفت: این بیانیه حمایت اخلاقی، معنوی و سیاسی نخبگان سیاسی، هنری و اندیشمندان جهان و ادیان و افکار مختلف برای اقدامات مسالمت‌آمیز برای حمایت از قدس است؛ امری که می‌تواند تاثیر بسیاری بر حرکت کاروان «الی بیت‌المقدس» در ماه جاری داشته باشد.

کاروان و راهپیمایی جهانی «الی بیت‌المقدس» در سه شاخه اروپایی، آفریقایی و آسیایی قرار است با عبور از کشورهای مختلف جهان و شامل نمایندگان 60 کشور 30 مارس موسوم به روز زمین در مرزهای فلسطین اشغالی تجمع کنند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان