کد خبر: ۲۷۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۰

فاز دوم هدفمندی با حذف کارمزد فروش بنزین آغاز می‌شود

جایگاهداران تهدید کرده بودند اگر به مطالباتشان توجه نشود از نیمه دوم اسفند ماه فروش بنزین آزاد را متوقف خواهند کرد...

جایگاهداران تهدید کرده بودند اگر به مطالباتشان توجه نشود از نیمه دوم اسفند ماه فروش بنزین آزاد را متوقف خواهند کرد؛ خبری که بلافاصله با واکنش شرکت ملی پخش و ستاد حمل و نقل و مدیریت سوخت مواجه شود و سرانجام کار را به جلسه‌ای کشاند که چهار ساعت به طول انجامید. 
پس از این جلسه بود که نفتی‌ها به جایگاهداران قول دادند پیشنهادی را آماده و به دولت ارائه خواهند کرد که خواسته‌های چند ساله بخش خصوصی را محقق می‌کند. جایگاهداران پس از سهمیه بندی بنزین و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با ضرر مواجه شدند چرا که سیستم درآمدزایی آنها مبتنی بر سیستم کارمزدی است. در این سیستم، کارمزد برای فروش بنزین آزاد و نیمه یارانه‌ای بنزین و گازوئیل مطابق با نظام درجه بندی مجاری عرضه به جایگاهداران سوخت سراسر کشور پرداخت می‌شود که سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان تومان برآورد می‌شود آن هم برای ۲ هزار و ۵۰۰ جایگاه.
به عقیده جایگاهداران با توجه به کاهش فروش بنزین و کاهش مصرف بنزین، کارمزد‌ها جز ضرر و زیان چیز دیگری را عاید آنها نکرده است. همزمان با اجرای سهمیه بندی بنزین طرح حق العمل کاری به ستاد تبصره ۱۳ ارائه شد که با مخالفت مواجه شد اما گویا وزارت نفت به این خواسته چراغ سبز نشان داده است.
حق العمل بدين معناست که شرکت ملي پخش موافقت مي کند که ۱۰ درصد فروش هر ليتر بنزين را به جايگاهدار اختصاص دهد در اين‌صورت اگر بنزين به نرخ ۷۰۰ تومان فروخته شود حق العمل آن ۷۰ تومان خواهد بود و به نسبت هر ليتر بنزين با هر نرخي درصدي از آن به مسئولان جايگاه اختصاص خواهد يافت.
در همین باره مهر هم گزارش داد با موافقت ستاد هدفمندی یارانه‌ها پیش بینی می‌شود در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با حذف کارمزد فروش بنزین و گازوئیل نظام حق‌العمل کاری برای فروش فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های سوخت در دستور کار دولت قرار بگیرد.
بر این اساس با توجه به صورت ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده در جایگاه‌های سوخت کشور اخیراً وزارت نفت پیشنهاد حذف پرداخت کارمزد فروش بنزین به ستاد هدفمندی یارانه‌ها را ارائه کرده است.
اعضای ستاد هدفمندی یارانه‌ها با پیشنهاد مجموعه وزارت نفت به منظور حذف نظام کارمزدی و اعمال نظام حق العمل کاری برای فروش بنزین و گازوئیل در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها موافقت کرده است.
جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اخیراً در جمع خبرنگاران درباره تأکید بر اینکه توقف عرضه بنزین آزاد در روزهای پایانی اسفند ماه صحت ندارد، با اشاره به اجرای نظام جدید حق العمل کاری برای فروش بنزین در جایگاه‌های سوخت از سال ۱۳۹۱ گفته است: هم اکنون نرخ کارمزد فروش بنزین به طور سالانه تعیین و مطابق با مصوبات دولت به جایگاهداران سوخت پرداخت می‌شود.
این مقام مسئول با اشاره به آغاز پرداخت کارمزد معوق برخی از جایگاهداران سوخت اظهار کرده است: حذف کارمزد فروش بنزین آزاد به هیچ وجه صحت ندارد.
پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، بنزین معمولی یارانه‌ای ۴۰۰ تومان، بنزین معمولی آزاد ۷۰۰ تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه‌ای ۵۰۰ تومان و بنزین سوپر آزاد ۸۰۰ تومان در سطح جایگاه‌های کشور عرضه شده است.
با اجرای این قانون و با وجود ورود بیش از یک میلیون دستگاه خودرو به ناوگان حمل و نقل متوسط مصرف سالانه بنزین کشور با حدود پنج درصد کاهش به مرز ۵۹ میلیون لیتر در روز رسیده است.
در حال حاضر بنزین ۱۰۰ تومانی ذخیره سازی شده در کارت‌های هوشمند سوخت خودروهای شخصی به حدود ۱۰۰ میلیون لیتر کاهش یافته و از این رو شمارش معکوس برای به پایان رسیدن ذخیره بنزین ۱۰۰ تومانی کارت‌ها و عرضه بنزین دو نرخی آغاز شده است.
این در حالی است که با وجود بررسی سناریوهای مختلف قیمتی تاکنون هیچ گونه محدودیت زمانی برای استفاده از ذخیره ۱۰۰ و ۴۰۰ تومانی بنزین در کارت‌های هوشمند سوخت پیش‌بینی نشده است و به اصطلاح دولت برنامه‌ای برای حذف سهمیه ذخیره شده در کارت‌های سوخت ندارد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان