کد خبر: ۲۷۶۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۰

24 نکته برای داشتن سفری بهتر در نوروز91

با توجه به آغاز فصل سفر و ظهور فرصت های مسافرتی و گردشگری برای هموطنان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران دانستنی های ضروری را برای انجام سفر اعلام کرد.

مسافران نوروزی برای انجام بهتر سفرها در نوروز 91 بهتر است به نکات زیر توجه کنند تا سفرهای به یادماندنی را گنجینه خاطرات خود ثبت کنند.

1-قبل از انجام سفر نسبت به شرایط مقصد از هر نظر اطلاعات کافی کسب کنید. این اطلاعات در سفرهای داخلی و خارجی شامل شرایط آب وهوایی، مقررات گمرکی، نیروهای خدمات، انتظامی، بهداشتی و سایر امکانات است.

2-برای انتخاب مقصد و شرایط مسافرت از مشورت کارکنان مجرب و صدیق دفاتر خدمات مسافرتی معتبر که دارای مجوز رسمی هستند بهره مند شوید.

3-در صورتی که با وسایل نقلیه عمومی مانند قطار، هواپیما، اتوبوس و یا کشتی مسافرت می کنید حتما بلیت رفت و برگشت تهیه کنید درغیر اینصورت امکان دارد با مشکلات فراوان و تحمل مخارج سنگین مواجه شوید.

4-برای خرید بلیت، دریافت ویزا، خرید تور و رزرو هتل در داخل و خارج از کشور به دفاتر خدمات مسافرتی مجاز مراجعه کرده و از مراجعه به واسطه، خودداری کنید، بخاطر داشته باشید که حضور واسطه باعث عدم انتقال اطلاعات صحیح و کامل و در نهایت گران تر شدن خدمات ارائه شده خواهد شد.

5-طبق دستورالعمل اداره کل متبوع نرخ گشت های داخلی و خارجی بر اساس نوع خدمات و توافق فی مابین مسافر و دفتر اعمال می شود و شایسته است مسافران پس از رویت برنامه سفر، کسب اطلاعات کامل و با در نظر گرفتن تمامی جوانب نسبت به انتخاب خود اقدام کنند.

6-هنگام عقد قرارداد در مسافرت های داخلی و خارجی مفاد قرارداد را به دقت مطالعه و در صورت مشاهده هر گونه ابهام در برنامه ارائه شده از کارمند مربوط توضیح کافی بخواهید.

7-در ایام خاص (تعطیلات و مناسبت ها) هتل ها و شرکت های هواپیمایی در مورد ارائه خدمات و یا استرداد وجوه پرداخت شده از قوانین ویژه پیروی می کنند، از این قوانین در زمان مراجعه به دفتر یا هتل مطلع شده و توضیح بخواهید.

8-نظر به اینکه اکثر هتل های معتبر دارای سایت اینترنتی می باشند توصیه می شود در صورت امکان با مراجعه به سایت های مربوطه اطلاعات کافی از امکانات و خدمات هتل یا مراکز اقامتی مورد نظر کسب کنید.

9-به هنگام ترک محل اقامت در کشور بیگانه مدارک شناسائی شخصی و شماره تلفن و آدرس محل اقامت یا هتل را همراه داشته باشید، ضمنا پاسپورت خود را به هتل تحویل دهید.

10-مشخصات خود را علاوه بر روی چمدان در محل مناسبی در داخل چمدان نیز بچسبانید.

11-چنانچه قصد سفر با اتومبیل شخصی دارید اتومبیل خود را قبل از سفر از نظر فنی و ایمنی تحت معاینه دقیق قرار دهید.

12-در سفرهای زمینی داخلی برای صرف غذا توصیه می شود از رستوران های بین راهی دارای مجوز از اداره کل متبوع استفاده کنید.

13- توصیه می شود از اقامت در منازل شخصی افراد بیگانه که اکثرا از نظر بهداشتی و سایر موارد ایمنی در وضعیت مطلوبی نیستند خودداری کنید.

14-از مشارکت در حمل اثاثیه و چمدان افرادی که نمی شناسید خودداری کنید; در ضمن به هیچ عنوان مواد خوراکی و نوشیدنی از افرادی که نمی شناسید دریافت نکنید.

15-به اشخاص بدون اونیفورم و کارت شناسایی در فرودگاه ها و ترمینال ها و سایر اماکن که در ظاهر به قصد کمک یا کنترل مدارک و در باطن با نیت دیگری به شما نزدیک می شوند مطلقا اعتماد نکرده و از ارائه وسایل همراه خود به خصوص گذرنامه و مدارک شخصی جدا خودداری کنید.

16-برای جابجایی از فرودگاه، راه آهن، پایانه ها سعی کنید حتما از سرویس های رسمی و مطمئن استفاده کنید.

17-ساعت حضور در فرودگاه، راه آهن، ترمینال را دقیقا رعایت کنید.

18-در صورت سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس لیست داروهای ممنوع را از دفاتر مسافرتی بخواهید و در صورت اجبار به همراه داشتن داروی ممنوع، نسخه پزشک را همراه داشته باشید.

19-حتی الامکان برای پرداخت هزینه ها از کارت های اعتباری استفاده کرده و سعی کنید نقدینگی همراهتان به اندازه مورد نیاز و در حداقل ممکن باشد.

20-در صورتی که شخصا اقدام به اخذ ویزا می کنید به طور مستقیم به سفارت مورد نظر مراجعه کرده و در غیر این صورت از خدمات مربوطه در دفاتر خدمات مسافرتی مجاز بهره گیری کنید و از ارتباط با افراد واسطه و غیر مسئول پرهیز نمایید.

21-جهت خرید یا تبدیل ارز هرگز به افراد ناشناس و دوره گرد مراجعه نکنید، مناسب ترین و مطمئن ترین مکان ها برای خرید یا تبدیل ارز، بانک ها و صرافی ها هستند.

22- در اماکن شلوغ مانند بازارها، زیارتگاه ها و خیابان های پر ازدحام از وسایل شخصی همراه خود مراقبت ویژه کنید.

23-در صورت بروز هر گونه مشکل در خارج از کشور مطمئن ترین مکان جهت مراجعه سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور و یا حافظ منافع است، بنابراین آدرس و تلفن نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران را همیشه همراه داشته باشید.

24- در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در تهران با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران و در سایر شهرها با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یا انجمن صنفی دفاتر مسافرتی استان تماس بگیرید.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان