کد خبر: ۲۷۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۰

گاورنر هيدروليكی

هر واحد نیروگاهی برای كنترل سرعت و قدرت توربین به یك دستگاه گاورنر (Governor) برای تنظیم جریان آب ورودی به توربین، مجهز می‌گردد.
گاورنرها به 3 دسته تقسیم می‌شوند:
- گاورنر مكانیكی
- گاورنر الكترومكانیكی
- گاورنر الكترونیكی
در حال حاضر فقط از گاورنر الكترونیكی در نیروگاههای جدید استفاده می‌شود و گاورنرهای مكانیكی و الكترومكانیكی را فقط در نیروگاههای قدیمی می‌توان پیدا كرد.
گاورنرهای جدید دارای دو قسمت الكترونیكی و هیدرولیكی می‎باشند.

1- قسمت الكترونیكی گاورنر
یك كنترل‎كننده الكترونیكی حلقه بسته (close loop) ، مجهز به PLC ، به‌صورت كاملا” دوتایی (Full redundant)، كنترل سیستم را بر عهده می‌گیرد.
سیگنال‎های ورودی این كنترل‎كننده معمولا" عبارتند از:
- سیگنال آنالوگ سرعت توربین، از خروجی سنسورهای سرعت توربین (mA20-4)
- سیگنال آنالوگ نشان‎دهنده موقعیت ویكت گیت‌های توربین(mA20-4)
- سیگنال آنالوگ نشان‎دهنده توان خروجی ژنراتور (mA20-4)
بر اســــاس سیگنـــــال‎های ورودی فــوق و پــردازش آن‌ها در كنتـرل‌كننده PLC، سیگنال خروجــی گـــاورنر الكتـــرونیكی (mA20-4) به شـــیر راهنمـــا(Pilot valve) اعمـــال شـــده و با عمــلكرد این شیـر، فشـــار و دبــی لازم روغـــن برای حركــــت سـرووموتور و دریچه‎هـــای هـــادی توربیـــن(wicket gates) از طریـق شیـــر كنتـــرل اصـــلی(main valve) گاورنر فراهم می‎گردد.
كنتـــرل‎كننده فــوق معمولا" به صـورت دوتــایی بـــه عنــوان گاورنــر اصلی و گاورنر پشتیبان در تابلوی كنترل گاورنر قرار می‌گیرند.
در صـــورت بروز اشكال در گاورنر اصلی(main) ، كنترل سیستم به صورت خودكار، به گاورنر پشتیبان (backup) منتقل می‎شود.
سیستم كنترل گاورنر دارای سه حالت عملكرد به شرح زیر است:
- حـــالت كنتــــرل ســـرعت با كنترل‎كننده PID (speed control)
- حالت كنترل مقدار بازشدگی دریچه‎های هادی(wicket gate) توربین با كنترل‎كننده تناسبی (P)(opening control)
- حالت كنترل توان خروجی ژنراتور با كنترل‎كننده PID (Power control)

2- قسمت هیدرولیكی گاورنر
قســـمت هیدرولیكی گاورنر شامل تجهیزات زیر می‎باشد:
- عمــل‎كننده‎هـــای الكتروهـــیدرولیكی برای تبدیل سیگنال‎های الكتریكی به مقـــادیر مكــانیكی متناظر
- تقویت‎كننده هیدرولیكی
- واحد تأمین فشار روغن
از این واحـــد به منظـــور تأمیـــن فشـــار روغــــن بـــرای عمــــلكرد سرومــــوتورهای تـــوربین و نهایتا” باز و بسته شدن ویكت گیت‌های توربین استفاده می‎شود.
سیستم روغـن گـاورنر شامل مخــزن روغن، تانك فشار روغن/هوا(Air Oil Vessel) ، دو دستگاه پمـپ روغـــن گـــاورنر، شیرهای سولونوئیدی، شیر هیدرولیكی، سیستم خنك‎كن روغن (شامل دو دستگاه پمپ، كولر و فیلتر دوتایی مربوطه)، تجهیزات كنترل و اندازه‎گیری، لوله‎كشی و غیره می‎باشد.
برق سیســـتم كنتــــرل گـــاورنر از دو فیـــدر مجــزا،از سیستم DC نیروگاه تأمین می‎شود
نظرات بینندگان