کد خبر: ۲۹۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۶ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۱

جدایی خاتمی از جنبش سبز عاقلانه است

شبكه اينترنتي بالاترين، با اشاره به مواضع اخير عبدي در عاقلانه توصيف كردن جدايي خاتمي از جنبش سبز و خودكشي توصيف كردن ادامه اين روند نوشت: از قصور و ضعف جنبش سبز و راهبران آن كه نقطه اوج آن در خانه نشيني 12 اسفند متجلي شد نبايد بسادگي گذشت.

کیهان- زد و خورد لفظي در ميان محافل اپوزيسيون پس از انتخابات تاريخي مجلس در 12 اسفند 90 رو به شدت گذاشته و گزارش ها از اختلافات شديد در ميان محافل نقش آفرين در فتنه سبز حكايت مي كند. حضور دقيقه 90 خاتمي در اين انتخابات با وجود برخي مواضع قبلي كه بوي همراهي با خط تحريم را مي داد، بر شدت اين مجادلات افزوده است.
پايگاه اينترنتي اخبار روز وابسته به طيفي از گروهك هاي مقيم اروپا در تحليلي تصريح كرد: وحدت عمل گروه هاي اپوزيسيون در تحريم انتخابات مجلس، با رأي خاتمي به جمهوري اسلامي شكست. مي شد اين موضوع را فراموش كرد اگر عده اي كه به اجبار در صف تحريم قرار گرفتند، پيگيرانه نمي كوشيدند به اين خيانت لباس مصلحت بپوشانند و مهم ترين دستاورد تحريم انتخابات يعني اتحاد عمل طيف هاي مختلف اپوزيسيون را مورد حمله قرار دهند و شب و روز اعلام كنند كه جنس آن ها از جنس «تحريميان» نيست. رفتار بخشي از اصلاح طلبان و رأي دادن خاتمي نيشتري بود بر بغض فروخورده پاره اي از اصلاح طلبان كه جايشان در صف تحريم انتخابات و يا «عدم شركت» در اين انتخابات نبود، اما مرعوب فضاي قبل از انتخابات شدند و فريب احتمال قهر مردم با انتخابات را خوردند.
«اخبار روز» نوشت: شركت محمد خاتمي در انتخابات براي اين دسته از اصلاح طلبان- دسته اي كه حالا از حضور او و راي او دفاع مي كنند- ضربه اي هولناك بود كه يكي از سنگرهايشان را فرو ريخت و پشتشان را در حضور با ترديد در صف تحريم، خالي كرد. در جنبشي كه تقريبا به طور يك پارچه تحريم انتخابات را اعلام كرده بود، رفتار خاتمي كه خود در ساختن اين يكپارچگي نقش داشت و در روز آخر، به همه آن چه گفته بود پشت پا زد، معناي ديگري جز خيانت ندارد. اما چرا عده اي مي كوشند به اين خيانت لباس مصلحت و بالاتر از آن خدمت بپوشانند؟
ارگان گروهك اتحاد جمهوري خواهان پيش بيني كرد: دفاع اين عده از رأي خاتمي، بيانگر افسوس و تأسف آنها از قرار گرفتن در جبهه تحريم است و مسلم است كه به تدريج اين موج بالا خواهد گرفت و اصلاح طلبان به انتقاد از مشي تحريم و كناره جويي از انتخابات روي خواهند آورد.
اخبار روز همچنين نوشته است: تحريم انتخابات به تحقق نپيوسته است، تبليغات حكومت و حضور مردم در پاي صندوق ها، اين فكر را كه نپيوستن به تحريم انتخابات، جدا ماندن از افكارعمومي و تنها ماندن در برابر توده مردم است تضعيف كرد در چنين فضايي پشيماني از سياست تحريم و كناره جويي از انتخابات، گسترش خواهد يافت. دفاع از رايي كه محمدخاتمي به صندوق انداخت پيش زمينه اعلام اين پشيماني است. در اين ميان اظهارات عباس عبدي بعد از شركت محمد خاتمي در انتخابات، دومين واقعه اي است كه «اپوزيسيون» را به تلاطم و واكنش وا داشته است. عبدي دو حرف زد. يكي اين كه سياست تحريم شكست خورده است و دوم اين كه خاتمي با راي دادن خود از جنبش سبز جدا شده است. ما پيش از اين درباره خوش بيني هايي كه مي تواند در مورد تحريم انتخابات به وجود بيايد و به سرخوردگي هاي بعدي بينجامد، هشدار داده بوديم. اگر كسي به اين اميد به تحريم پيوست كه مردم به طور گسترده از شركت در انتخابات خودداري كنند، بهتر است هيچ وقت دور و بر سياست تحريم نگردد.
از سوي ديگر شبكه اينترنتي بالاترين، با اشاره به مواضع اخير عبدي در عاقلانه توصيف كردن جدايي خاتمي از جنبش سبز و خودكشي توصيف كردن ادامه اين روند نوشت: از قصور و ضعف جنبش سبز و راهبران آن كه نقطه اوج آن در خانه نشيني 12 اسفند متجلي شد نبايد بسادگي گذشت. اگر اين قصور و خانه نشيني نبود امروز شاهد نبوديم كه اين اصلاح طلبان التقاطي اين چنين جسارت يابند و با نگاه عاقل اندر سفيه از انداختن راي نكبت بار خود به صندوق نه تنها دفاع كنند كه به تحريم كنندگان نيز بتازند. چنان كه عبدي مي گويد «در اصل عزم حكومت تفاوتي رخ نداده (نسبت به زمان قبل از خرداد 88)، ولي اشتباه اصلاح طلبان در انتخابات 88 بهانه شكل گيري اين وضع را فراهم كردو اكنون هم هيچ راهي جز اصلاح آن اشتباه وجود ندارد. هرگونه اصراري بر ادامه آن راه جز اين كه يك اشتباه به اشتباهات پيشين اضافه مي كند، نتيجه ديگري ندارد». منظور عبدي از اشتباه اصلاح طلبان در جريان انتخابات 88 پيوستن به «جنبش سبز» يا فراهم كردن زمينه آن بوده است.
بالاترين، اصلاح طلبان را از عوامل اصلي فلاكت اپوزيسيون معرفي كرده است.

انتهای پیام/20

برچسب ها: خاتمی ، جنبش سبز
نظرات بینندگان