کد خبر: ۲۹۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۱

يك بام و دوهواي ترك ها براي مذاكرات هسته اي

هنوز چند روزی از هتاکی ارودغان نسبت به ایران نگذشته است که داوود اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته با ادبیاتی متفاوت از آنچه اردوغان مقامات ایران را \"بی صداقت\" خوانده بود، با سعيد جلیلی تلفنی گفت و گو کرد.

اگرچه تاکنون ترکیه مدعی بیطرفی در قبال برنامه هسته ای ایران بود اما سخنان اخیر رجب طیب اردوغان و بی صداقت خواندن مقامات ایران، مهمترین دلیل و برهان بر بیطرف نبودن این کشور و تصمیم درست مقامات شورای عالی امنیت ملی کشور بر رد کردن پیشنهاد میزبانی این کشور بوده است.

تغییر مکان میزبانی مذاکرات هسته ای آنقدر بر اردوغان گران آمده که پس از تصمیم تهران به برگزاری مذاکرات در دمشق یا بغداد، اینگونه با هتاکی و بی ملاحظه گی به ایران تاخته است. از سخنان اردوغان اینگونه برداشت می شود که اگر ایران موافق برگزاری مذاکرات در ترکیه بود لابد صداقتش بیشتر بود.

در همین حال وزیر امور خارجه ترکیه و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، شب گذشته در یک تماس تلفنی درباره آخرین تحولات دوجانبه گفت وگو کردند.

احمد داوود اوغلو در این گفتگو روابط ترکیه و ایران را روابط راهبردی، برادرانه و دوستانه خواند و با تأکید بر آمادگی ترکیه برای برگزاری دور جدید گفتگو میان ایران و ۱+۵، پیشنهاد ایران برای برگزاری مذاکرات در بغداد را نیز هوشمندانه خواند.

درک جدید مشترک برای همسویی بیشتر
"محمدفرهاد" کلینی، کارشناس ارشد مسائل استراتژیک در این خصوص به جوان آنلاین گفت: بسیار مهم است که در گفتگوهای استراتژیک ایران و ترکیه مقامات بتوانند درک جدید و مشترکی را مجددا برای همسویی هرچه بیشتر همانند سال گذشته پدید آورند. به نظرم گفتگوهای کارشناسی در کلیه ابعاد همه جانبه روابط برای ارتقای درک مشترک در شرایط فعلی بسیار ضروری است چرا که ترکیه بعضا در خصوص تحولات منطقه محاسبات نادرستی داشته است. اینکه ترکیه برخی از تحولات منطقه را در حد "شنیدن سرو صدایی" تلقی می کند و در برخی از سطوح دیگر منطقه ای پیرامون آینده تحولات با بزرگ نمایی و سرعت قضاوت می کند؛ بیانگر عدم انسجام درک از تبدیل شرایط موجود به شرایط بعدی است و نیازمندی انجام مذاکرات راهبردی طرفین را بیش از پیش عیان می سازد. البته در بحث موضوع مذاکرات هسته ای بدیهی است که مختصات جدید و زمان جدید مذاکرات محل جدیدی را هم طلب می کند اما این به این معنا نیست که جایگاه و ارزش ترکیه در تعلاملات هسته ای ایران با غرب افت شدیدی داشته است بلکه آنکارا می تواند کماکان با درک سازنده خود را برای نقش بهتر به اثبات برساند.بنابر گزارش دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی، به دنبال این گفت وگو روز جمعه، سفیر ترکیه با معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ملاقات کرد و توضیحاتی درباره مطالب منتشر شده توسط برخی رسانه های غربی پیرامون اظهارات اخیر مقام های ترکیه ارائه کرد.

از سوی دیگر سفیر ترکیه گفت: رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه برای جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری و رئیس جمهور ایران احترام خاصی قائل هستند و از سیاست های حکیمانه جمهوری اسلامی ایران حمایت می کنند.

وی همچنین اظهار داشت: ترکیه از مواضع هسته ای جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی می کند و از این رو علی رغم فشارهای آمریکا به قطعنامه شورای امنیت علیه ایران رأی منفی داد.

وی با اشاره به اظهارات رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه پس از بازگشت از سفر اخیر وی به ایران در تجلیل از مواضع مقام معظم رهبری گفت آقای اردوغان برای مقام معظم رهبری جایگاه ویژه ای قائل هستند.

نظرات بینندگان