کد خبر: ۲۹۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۱

دلهره سارکوزی از شکست 2012

در انتخابات گذشته فرانسه در سال 2007  نیکلا سارکوزی ۳۱٫۱۸٪ و سگولن رویال۲۵٫۸۷٪ در میان 12 کاندیدا و در دور اول توانستند بیشترین میزان آرا را به خود اختصاص دهند و در دور دوم که در ۲ مه ۲۰۰۷ برگزار شد در پایان سارکوزی توانست با کسب ۵۳ درصد آرا به عنوان رئیس جمهور برگزیده شود و سگولن رویال تنها ۴۷٫۳٪ از ارا انتخابات را به خود اختصاص داد. سوسیالیست ها که توانسته بودند غرب و جنوب فرانسه را در سبد انتخاباتی خود حفظ کنند نتوانستند در برابر طرفداران سارکوزی در شمال و مرکز و شرق فرانسه به پیروزی دست یابند. وزارت کشور فرانسه در سال 2007 تعداد آرا شمارش شده را ۳۶٬۷۱۹٬۳۹۶ برگ رأی و میزان مشارکت را تقریبا 61 در صد اعلام کرد.

در این دور از انتخابات 10 نامزدی که برای انتخابات ثبت نام کرده اند و تبلیغات انتخاباتی اغار شده است .مردم فرانسه در این دور از انتخابات بر طبق ارزیابی یورو نیور در مصاحبه با شهروندان فرانسوی با بی علاقگی روند انتخابات را تا کنون دنبال کرده اند و گفته می شود بیش از یک سوم مردم فرانسه مایل به رای دادن نیستند، لیکن امکان دارد با نزدیک شدن به زمان بربکزاری انتخابات شرایط تا حدودی فرق کند.

""فرانسوا اولاند" از حزب سوسیالیست، نیکلا سارکوزی" از حزب اتحاد برای جنبش مردمی، "اوا ژولی" از حزب سبز (طرفداران محیط زیست)، "مارین لوپن" از حزب راستگرای افراطی، "ژان لوک ملانشون" از حزب چپگرای افراطی، "فیلیپ پوتو" از حزب جدید ضد سرمایه داری، "ناتالی آرتو" از حزب کارگران، "ژاک شومیناد" از حزب هبستگی و پیشرفت، "فرانسوا بایرو" از حزب اتحاد برای دموکراسی، و "نیکلا دوپنتنیون" از حزب جمهوریت از جمله نامزدهای انتخاباتی هستند. دور اول انتخابات قرار است در سوم اردیبهشت و دور دوم انتخابات قرار است در هفدهم اردیبهشت برگزار شود.

جدیدترین نظرسنجی ها در مورد انتخابات 2012 فرانسه بیانگر این است که شانس  "فرانسوا اولاند" نامزد سوسیالسیتها  بیشتر از دیگران است.   

بر اساس نظرسنجی ها سارکوزی رئیس جمهوری کنونی با انتقادهای فراوانی روبرو شده است و در مقام دوم قرار گرفته و "مارین لوپن" دختر "ژان ماری لوپن" رهبر حزب راست افراطی این کشور نیز جایگاه سوم رابه خود اختصاص داده است.

صحنه انتخابات وتبلیغات و شگردهای رسانه ای به اشکال مختلف در جریان است. چند هفته پیش روزنامه آلمانی تاگس سایتونگ، بر اساس افشاگری وب سایت مدیا پارت اعلام کرد سارکوزی در مبارزات انتخاباتی دوره قبل خود در سال 2007 کمکهای هنگفتی را از رهبر دیکتاتور لیبی، قذافی دریافت کرده است. این افشاگری به چالشی برای سارکوزی تبدیل شد. به نوشته این روزنامه آلمانی، سیف الاسلام قذافی نیز قبل از دستگیری اش سارکوزی را تهدید به این افشاگری کرده بود.

طبق گزارش صدای روسیه رییس جمهور فرانسه نیکلا سارکوزی برای بهبود جایگاه خود در افکار عمومی گفته است، در برنامه های آتی وی تلاش خواهد کرد تا بر روی بسته بندی های فرآورده های گوشتی حتما نوشته شود که به چه روشی حیوانات ذبح شده اند.گفتگو در مورد گوشت حلال از سه هفته گذشته در عرصه این کشور رونق گرفته و در مورد سالنهای غذاخوری در مدارس وی گفته است:" در مدارس باید سالن غذاخوری به صورت سکولاریسم باشد و من این را تایید می کنم"

وی در مورد مهاجران نیز اظهار کرد که باید شمار آنها در کشور کاهش یابد. وی معتقد است اجازه دادن به خارجیان تا در انتخابات رای دهند ، باعث ضعف کشور می شود و حتی ممکن است وسیله ای برای فشار و تهدید در کشور قرار گیرد.به هر حال مسلمانان فرانسه که حدود 5 تا 6 میلیون یعنى حدود 10 درصد جمعیت فرانسه را تشکیل مى‌دهند از بقیه مهاجرین از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و به سادگی نمی توان انها را نادیده گرفت.

از سوی دیگر شبکه خبری فرانس 24 در گزارشی درباره تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد بحران مالی و بدهی های حاکمیتی کشورهای اروپایی و حمایت گرایی اقتصادی درکانون تبلیغاتی نامزدها قرار گرفته است. در همین راستا " فرانسوا اولاند " نامزد حزب سوسیالیست فرانسه، انتشار اوراق قرضه مشترک اروپایی را خواستار شده است تا کشورهای با بنیه مالی ضعیف مجبور نشوند نیازهای مالی خود را در بازار مالی با هزینه بالا تامین کنند.

بنظر می رسد تحریک افکار عمومی و رقابت منفی کاندیداها یکی از عوامل بسیار مهم در منفعل کردن مردم در نتخابات است بگونه ای که مردم فرانسه از حل مشکلات خود  با ابزار انتخاباتی ناامید شده اند.

در انتخابات شوراهاى منطقه اى فرانسه که در گذشته برگزار شد، حزب سوسیالیست فرانسه توانست به پیروزى دست یابد و در مقابل حزب اتحادیه جنبش مردمی سارکوزی یعنی  حزب حاکم فرانسه، با شکست جدی روبرو شد.این ذخیره روحی وساختاری سوسیالیست ها انها را تشویق می کند تا با اطمینان بیشتری به آینده فکر کنند. ولی انها خوب می دانند که سوسیالیست ها سه بار پیاپی در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورده اند و به نظر می رسد اینبار تمام توان خود را جمع کرده اند تا از تکرار شکست در عالی ترین سطح انتخاباتی فرانسه یعنی انتخابات ریاست جمهوری جلوگیری کنند. البته در این مسیر نیز طی سال گذشته متحمل برخی از شکست ها ی تبلیغاتی از قبیل موضوع ‘استروس کان’ مدیرکل یهودی صندوق بین المللی پول و شخصیت برجسته حزب سوسیالیست فرانسه بود که در واپسین روزهای خرداد ماه به اتهام فساد اخلاقی در آمریکا بازداشت شد.

قابل توجه است که سارکوزی برطبق محاسبات خود احتمال شکست در انتخابات اتی را می دهد و بی دلیل نیست که سارکوزی وعده داده است در صورت شکست در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری  از سیاست کناره خواهد گرفت و این موضوع برای جناح راست فرانسه یک ضربه اساسی بعد از سه با ر پیروزی پیاپی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه  بحساب می آید.

مارین لوپن که چندی پیش مسئولیت حزب جبهه ملی را از "ژان ماری لوپن" پدر خود که بنیانگذار این حزب نیز به حساب می‌آید، گرفت؛ در تلاش است تا از آراء بیشتری از میان کارگران این کشور بدست آورد و بعنوان یک جناح موازنه ساز مسیر وجایگاه جبه ملی فرانسه را بهبود بخشد. بحران مالی در اروپا و بازگشت واگرایی در اتحادیه اروپا  وهمرمانی این وقایع با انتخابات می تواند برای غرور فرانسوی معتبر شود و لوپن چشم به لحظات دارد.

بنظر می رسد در این دور از انتخابات چپ فرانسه وناسیونالست ها نقش مهمی را در سرنوشت سازی انتخابات فرانسه بازی خواهند کرد و در دور دوم ترازوی انتخاباتی را تنظیم خواهند کرد.

انتهای پیام/80

نظرات بینندگان