کد خبر: ۲۹۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۸ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۱

خشونت‌های پاکستان ریشه در نزدیکی این کشور به آمریکا دارد

\"علامه احمد قصوری\" جهاد افغانستان در دهه هشتاد و نزدیکی اسلام‌آباد به آمریکا را از ریشه‌های خشونت و اختلافات فرقه‌ای در پاکستان دانست.

به گزارش شیرازه علامه احمد قصوری روحانی برجسته اهل تسنن که به مناسبت فاجعه "چلاس" و "کوهستان" و کشتار مردم بی‌گناه در سراسر پاکستان با خبرنگار فارس در لاهور گفت‌وگو می‌کرد، گفت: فرقه‌گرائی و افراط‌گرایی در زمان حکومت "ژنرال ضیاءالحق" در دهه هشتاد به نام "جهاد افغانستان" در پاکستان شروع شد.

وی افزود: در آن زمان دولت تا حدودی از عوامل اصلی ایجاد فرقه‌گرایی پشتیبانی و از چند گروه افراطی در راستای منافعی که برای خود تعریف کرده بود، حمایت می‌کرد و امنیت کشور را به مخاطره انداختند.

این روحانی برجسته اهل تسنن خاطر نشان کرد: متأسفانه برخی از علماء، سیاستمداران، ژنرال‌های ارتش و روزنامه‌نگاران با قدرت‌های مخالف اسلام در آن زمان همکاری می‌کردند و در نتیجه وحدت فرقه‌ای و اتحاد اسلامی در پاکستان ایجاد نشد.

علامه قصوری با بیان اینکه اگر مسلمانان وحدت دشته باشند هیچ ابرقدرت جهانی نمی‌تواند ضربه‌ای به مسلمانان وارد نماید، با اشاره به فاجعه چلاس و کوهستان که در آن دهها نفر از شیعیان به شهادت رسیدند، گفت: اگر می‌خواهیم در مقابل سیل فرقه‌گرایی سدی ایجاد کنیم باید باهم بنشینیم و طرحی را ارائه داده و قول بدهیم که با هیچ قدرت مخالف اسلام همکاری نکنیم

وی تأکید کرد که فرق اسلامی مختلف در پاکستان می‌توانند اختلافات را کنار بگذارند و با یکدیگر متحد شوند.

علامه احمد قصوری با بیان اینکه اختلاف فقهی در طول تاریخ اسلام دیده می‌شود اما در حال حاضر برخی عوامل خارجی و برخی عوامل داخلی را می‌توان در حوادث خشونت‌بار پاکستان مشاهده کرد، از سیاست‌های پس از حادثه 11 سپتامبر به عنوان یکی از عوامل خارجی تشدید فرقه‌گرایی نام برد.

وی همچنین افزود: پس از حادثه 11 سپتامبر دولت پاکستان نتوانست اوضاع جهانی را به درستی مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهد و نتیجه درستی بگیرد.

این روحانی اهل سنت پاکستان با بیان اینکه دشمنان اسلام در هر زمان برای رسیدن به اهداف شوم خود از سیاست تفرقه و توسعه فرقه‌گرایی و اختلاف داخلی استفاده می‌کنند، گفت: دشمنان اسلام نمی‌خواهند فرقه‌گرایی در این کشور از بین برود و فضای معنوی اتحاد حاکم شود.

دهها تن از شیعیان پاکستان طی ماه‌های اخیر قربانی تعصب کور و تفکرات افراط‌گرایانه برخی گروه‌ها و سازمان‌های افراطی شده‌اند.

عوامل گروهک تروریستی "سپاه صحابه" هفته گذشته در محله "چلاس" واقع در ایالت "گلگیت و بلتستان" در شمال پاکستان با کمین بر سر راه کاروان اتوبوس شیعیان، آنها را متوقف کرده و پس از پیاده کردن سرنشینان اتوبوس به طرف آنها تیراندازی کردند.

در ادامه کشتار شیعیان پاکستان توسط سازمان‌های افراطی و غیر قانونی، روز شنبه گذشته در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان یک فروشگاه متعلق به شیعیان در خیابان "پرنس" مورد حمله تروریستی قرار گرفت که بر اثر آن 4 تن در دم جان باختند و 3 تن دیگر به بیمارستان انتقال یافتند که 2 تن از زخمی شدگان در میانه راه به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان