کد خبر: ۲۹۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۲۷ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۱

سقوط آل سعود وحشتناك تر از انسداد تنگه هرمز است

يك موسسه پژوهش هاي راهبردي در آمريكا، به بررسي عواقب سقوط احتمالي رژيم سعودي پرداخت. بنياد هريتيج معتقد است سقوط رژيم عربستان اتفاقي مهيب تر از بسته شدن تنگه هرمز است.

تن از پژوهشگران بنياد هريتيج شامل جيمز فيليپس، آريل كوهن، ديويد كروتزر و ميخائيلا بنديكووا در گزارش خود ضمن شبيه سازي سناريوي سقوط رژيم سعودي، به بررسي پيامدهاي آن پرداخته اند. اين گزارش به بررسي «راهكارهاي پس از سقوط توليد نفت سعودي پرداخت، و به دولت آمريكا پيشنهادهايي را براي اتخاذ اقداماتي فوق العاده در صورت وقوع چنين مساله اي، ارائه كرد.
پژوهشگران اين بنياد تاكيد كردند كه سناريوي سقوط آل سعود بسيار خطرناكتر از پيامدهاي بسته شدن تنگه هرمز است. آنها موضوع قطع توليد روزانه 4/8 ميليون بشكه نفت را به مدت يك سال در صورت بروز انقلاب در عربستان بررسي كردند، امري كه پس از آن به 2 سال زمان براي بهبود شرايط نياز دارد.
تهيه كنندگان گزارش بر ضرورت استفاده واشنگتن از نفوذ و ابزار خود براي كمك به هم پيمانان و دوستانش در بحران تاكيد كردند. آنها همچنين به دولت آمريكا توصيه كردند در صورت درخواست كشورهاي دوست مانند عربستان و ديگر كشورهاي عربي منطقه خليج فارس، موضوع استقرار نيروهاي نظامي آمريكا را در نظر داشته باشد.
در سناريوي تهيه شده از سوي پژوهشگران آمريكايي، ساكنان استان شيعه نشين و نفت خيز الشرقيه كه به شدت از سوي نيروهاي سعودي سركوب مي شوند، پس از قيام تاسيسات نفتي را در اختيار مي گيرند. پس از آن آل سعود سقوط كرده و شاهزادگان سعودي از عربستان فرار كرده، و دستگير و يا كشته مي شوند. همچنين محتمل است ائتلافي از وهابي ها و عناصر مرتبط با القاعده حكومت را در عربستان در اختيار گرفته و همه كارگران غيرمسلمان را از اين كشور بيرون كنند.
به اعتقاد پژوهشگران موسسه هريتيج، نظام جديد در عربستان پس از سرنگوني آل سعود، ترجيح مي دهند نفت را به اروپا و آمريكا نفروشند.
به گزارش العالم پژوهشگران آمريكايي تاكيد دارند انقلاب در عربستان سعودي پيامدهاي اقتصادي شديدي براي آمريكا به همراه خواهد داشت به صورتي كه قيمت هر گالن سوخت به 5/6 دلار خواهد رسيد و قيمت نفت نيز از 100 دلار براي هر بشكه به 220 دلار افزايش خواهد يافت.

نظرات بینندگان